Zostać przy CR czy iść w enduro?
-
Autor tematuAki
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 6
- Rejestracja: pn, 25 lip 2011, 21:30
- Motocykl: Honda CR 125
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Zostać przy CR czy iść w enduro?
Witam!
Jakieś dwa lata temu kupiłem Honde CR 125 z 1999 bo akurat była tania w okolicy. W ciągu tych dwóch lat byłem raz na torze, a tak to głównie jeździłem po okolicznych terenach i właśnie tu wynikł problem bo jeżdżąc w terenie byłem zmęczony jazdą przez to że prawie w ogóle nie czułem amortyzacji, a podczas dojazdówek po asfalcie ciężko mi się współpracowało z silnikiem. Na torze było wszystko w porządku i dobrze się jeździło. Nie jeżdżę często i nie mam dużego doświadczenia stąd mam wątpliwości czy jakbym przesiadł się na endurówkę to czy czułbym dużą różnicę w pracy zawieszenia, silnika i skrzyni biegów czy może te niedogodności w terenie wynikają z braku doświadczenia i np na exc byłoby podobnie.
Więc główne pytanie to: Jak duża jest różnica w pracy zawieszenia i silnika pomiędzy crossem a enduro?
a drugie pytanie to: Zastanawiałem się nad exc 200 ale jest ich dość mało, więc czy jest jakaś alternatywa w cenie do 8000 zł?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Jakieś dwa lata temu kupiłem Honde CR 125 z 1999 bo akurat była tania w okolicy. W ciągu tych dwóch lat byłem raz na torze, a tak to głównie jeździłem po okolicznych terenach i właśnie tu wynikł problem bo jeżdżąc w terenie byłem zmęczony jazdą przez to że prawie w ogóle nie czułem amortyzacji, a podczas dojazdówek po asfalcie ciężko mi się współpracowało z silnikiem. Na torze było wszystko w porządku i dobrze się jeździło. Nie jeżdżę często i nie mam dużego doświadczenia stąd mam wątpliwości czy jakbym przesiadł się na endurówkę to czy czułbym dużą różnicę w pracy zawieszenia, silnika i skrzyni biegów czy może te niedogodności w terenie wynikają z braku doświadczenia i np na exc byłoby podobnie.
Więc główne pytanie to: Jak duża jest różnica w pracy zawieszenia i silnika pomiędzy crossem a enduro?
a drugie pytanie to: Zastanawiałem się nad exc 200 ale jest ich dość mało, więc czy jest jakaś alternatywa w cenie do 8000 zł?
Z góry dzięki za odpowiedź.
-
- Mechanik motocyklowy
- Posty: 3381
- Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
- Motocykl: CR 250
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 10 razy
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?
Różnica jest bardzo duża. Polecam Ci przejechać się trochę jakim endurakiem, może znajomego i będziesz widział różnice czarno na białym.
Oczywiście to musi być sprawny motocykl.
Oczywiście to musi być sprawny motocykl.
-
- Mechanik motocyklowy
- Posty: 770
- Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?
Majster, wyjaśnił wszystko, krótko i na temat. Zgadzam się w 100%, 10 minut wystarczy aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Mowa oczywiście o osobach, które jeździły już kiedyś na moto. Ostatnie zdanie jest kluczowe.
-
- Mechanik motocyklowy
- Posty: 3381
- Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
- Motocykl: CR 250
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 10 razy
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?
Ok, mam nadzieję, że przyda się to więcej niż jednej osobie.
1. Zawieszenie.
Amortyzatory enduro posiadają większe prędkości dobicia i odbicia w porównaniu do crossowych co zapewnia wygodniejszą jazdę po terenie.
2. Skrzynia, przełożenia.
Przełożenia w enduro są tak dobrane, aby pierwszy bieg był bardzo wolny, a ostatni szybki. Pomaga to przy krótkich stromych podjazdach, bo nie trzeba palić sprzęgła trzymając je w połowie. Szybki ostatni bieg przydaje się na długich odcinkach. Tam gdzie cross będzie wyciskał z siebie ostatnie poty by pojechać 120 km/h tam endurak będzie sobie jechał bez wysiłku na średnich obrotach.
3. Geometria ramy, kierownica, siedzenie.
Zarówno kąt pochylenia główki ramy jak i offset przedniego zawieszenia w enduro utrudniają pojawieniu się shimmy. Co prawda zmniejsza to sterowność w ciasnych zakrętach, ale przecież nie jeździsz na torze. Pozycja kierowcy, wysokość kierownicy i kąty jej łamania również zmniejszają zmęczenie kierowcy.
4. Charakterystyka silnika.
Moment obrotowy jest przeniesiony na mniejsze prędkości obrotowe w porównaniu do crossa, co zapewnia większą moc na niższych obrotach i łatwiejsze manewrowanie np. w przeszkodach z kamieni, drewna, podjazdach.
Enduraki kij się również często większymi zbiornikami, mniejszym zużyciem paliwa, stopką boczną, oświetleniem, rozrusznikiem elektrycznym, możliwością rejestracji i w ogóle są fajne
1. Zawieszenie.
Amortyzatory enduro posiadają większe prędkości dobicia i odbicia w porównaniu do crossowych co zapewnia wygodniejszą jazdę po terenie.
2. Skrzynia, przełożenia.
Przełożenia w enduro są tak dobrane, aby pierwszy bieg był bardzo wolny, a ostatni szybki. Pomaga to przy krótkich stromych podjazdach, bo nie trzeba palić sprzęgła trzymając je w połowie. Szybki ostatni bieg przydaje się na długich odcinkach. Tam gdzie cross będzie wyciskał z siebie ostatnie poty by pojechać 120 km/h tam endurak będzie sobie jechał bez wysiłku na średnich obrotach.
3. Geometria ramy, kierownica, siedzenie.
Zarówno kąt pochylenia główki ramy jak i offset przedniego zawieszenia w enduro utrudniają pojawieniu się shimmy. Co prawda zmniejsza to sterowność w ciasnych zakrętach, ale przecież nie jeździsz na torze. Pozycja kierowcy, wysokość kierownicy i kąty jej łamania również zmniejszają zmęczenie kierowcy.
4. Charakterystyka silnika.
Moment obrotowy jest przeniesiony na mniejsze prędkości obrotowe w porównaniu do crossa, co zapewnia większą moc na niższych obrotach i łatwiejsze manewrowanie np. w przeszkodach z kamieni, drewna, podjazdach.
Enduraki kij się również często większymi zbiornikami, mniejszym zużyciem paliwa, stopką boczną, oświetleniem, rozrusznikiem elektrycznym, możliwością rejestracji i w ogóle są fajne