Zostać przy CR czy iść w enduro?

Podaj nam kilka cennych informacji, a my polecimy Ci jaki motocykl będzie dla Ciebie najlepszy.
Autor tematu
Aki
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 6
Rejestracja: pn, 25 lip 2011, 21:30
Motocykl: Honda CR 125
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Zostać przy CR czy iść w enduro?

Post autor: Aki » śr, 14 paź 2015, 23:02

Witam!
Jakieś dwa lata temu kupiłem Honde CR 125 z 1999 bo akurat była tania w okolicy. W ciągu tych dwóch lat byłem raz na torze, a tak to głównie jeździłem po okolicznych terenach i właśnie tu wynikł problem bo jeżdżąc w terenie byłem zmęczony jazdą przez to że prawie w ogóle nie czułem amortyzacji, a podczas dojazdówek po asfalcie ciężko mi się współpracowało z silnikiem. Na torze było wszystko w porządku i dobrze się jeździło. Nie jeżdżę często i nie mam dużego doświadczenia stąd mam wątpliwości czy jakbym przesiadł się na endurówkę to czy czułbym dużą różnicę w pracy zawieszenia, silnika i skrzyni biegów czy może te niedogodności w terenie wynikają z braku doświadczenia i np na exc byłoby podobnie.
Więc główne pytanie to: Jak duża jest różnica w pracy zawieszenia i silnika pomiędzy crossem a enduro?
a drugie pytanie to: Zastanawiałem się nad exc 200 ale jest ich dość mało, więc czy jest jakaś alternatywa w cenie do 8000 zł?

Z góry dzięki za odpowiedź.

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?

Post autor: Majster128 » śr, 14 paź 2015, 23:35

Różnica jest bardzo duża. Polecam Ci przejechać się trochę jakim endurakiem, może znajomego i będziesz widział różnice czarno na białym.
Oczywiście to musi być sprawny motocykl.

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?

Post autor: tomasz12 » czw, 15 paź 2015, 15:52

Majster, wyjaśnił wszystko, krótko i na temat. Zgadzam się w 100%, 10 minut wystarczy aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Mowa oczywiście o osobach, które jeździły już kiedyś na moto. Ostatnie zdanie jest kluczowe. :D

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Zostać przy CR czy iść w enduro?

Post autor: Majster128 » czw, 15 paź 2015, 16:31

Ok, mam nadzieję, że przyda się to więcej niż jednej osobie.

1. Zawieszenie.
Amortyzatory enduro posiadają większe prędkości dobicia i odbicia w porównaniu do crossowych co zapewnia wygodniejszą jazdę po terenie.

2. Skrzynia, przełożenia.
Przełożenia w enduro są tak dobrane, aby pierwszy bieg był bardzo wolny, a ostatni szybki. Pomaga to przy krótkich stromych podjazdach, bo nie trzeba palić sprzęgła trzymając je w połowie. Szybki ostatni bieg przydaje się na długich odcinkach. Tam gdzie cross będzie wyciskał z siebie ostatnie poty by pojechać 120 km/h tam endurak będzie sobie jechał bez wysiłku na średnich obrotach.

3. Geometria ramy, kierownica, siedzenie.
Zarówno kąt pochylenia główki ramy jak i offset przedniego zawieszenia w enduro utrudniają pojawieniu się shimmy. Co prawda zmniejsza to sterowność w ciasnych zakrętach, ale przecież nie jeździsz na torze. Pozycja kierowcy, wysokość kierownicy i kąty jej łamania również zmniejszają zmęczenie kierowcy.

4. Charakterystyka silnika.
Moment obrotowy jest przeniesiony na mniejsze prędkości obrotowe w porównaniu do crossa, co zapewnia większą moc na niższych obrotach i łatwiejsze manewrowanie np. w przeszkodach z kamieni, drewna, podjazdach.

Enduraki kij się również często większymi zbiornikami, mniejszym zużyciem paliwa, stopką boczną, oświetleniem, rozrusznikiem elektrycznym, możliwością rejestracji i w ogóle są fajne :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wybór motocykla”