Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
Autor tematu
rafalsnt
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 121
Rejestracja: pt, 30 sty 2009, 17:25
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Nowy Targ
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: rafalsnt » czw, 21 paź 2010, 22:46

Ostatnio dowiedziałem się że jest możliwość wyregulowania zawieszenia pod swój wzrost i masę. Kombinował ktoś sam ustawiać? Na czym to polega?

WLD_Wlodi
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1040
Rejestracja: czw, 28 sie 2008, 19:48
Motocykl: Różnie to bywa.
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: WLD_Wlodi » czw, 21 paź 2010, 23:34

Z przodu masz regulacje dobicia i odbicia, z tyłu regulacje napięcia wstępnego sprężyny, odbicia, dobicia i dobicia szybkiego.

mxszuki
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 24
Rejestracja: śr, 7 lip 2010, 04:32
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: mxszuki » pt, 22 paź 2010, 03:33

Jeżeli chodzi o ustawienie zawieszenia pod wzrost i masę to musisz :

Cytuje artykuł z Motox z 2lata wstesz '' ''
''
Amortyzator tylny: warto poświęcić kilkanaście minut na ustawienie sprężyny. Żeby wszystko poszło sprawnie, należy wyjąć amortyzator i poluzować nakrętki od sprężyny.
1. Stawiamy motocykl na podstawce tak by tylne koło nie dotykało do podłoża.
2. Zaznaczamy dwa punkty na krawędzi błotnika oraz na wahaczu bądź nakrętce koła.
Zaczynamy robić pomiar. Do tego będzie nam potrzebne metrówka, śrubokręt, kartka papieru , coś do pisania, młotek i jakiś pobijak.
3. Kiedy motocykl stoi na podstawce mierzymy odległość od nakrętki koła ( w centralnym punkcie przez naz zaznaczonym kropką) do błotnika ( kropka przez nas zaznaczona)
Dajmy na to np. odległość wynosi 70 cm
4. Zapisujemy ten pomiar na kartce.
5. Opuszczamy nasz motocykl z podstawki (pamiętamy, że ma być zatankowany do pełna)
Po opuszczeniu motocykla z podstawki warto ugiąć kilka razy nasz amortyzator i ponownie zrobić pomiar jeżeli nasz opad motocykla: w motocyklach japońskich wynosi między 2,5cm a 3 cm ( KTM między 3,5 a 3,8 cm) to jest dobrze jeżeli ma np. 2 cm należy odkręcić o jeden bądź kilka obrotów naszą tylnią sprężynę jeżeli ma np. 4 cm opadu to wiadomo, że jest za dużo i trzeba podkręcić sprężynę.
6. Kiedy już ustalimy naszą granicę opadu przechodzimy do następnej czynności jaką jest pomiar z nami oczywiście w pełnym ekwipunku. Dobrze jest mieć przy pomiarze osobe do pomocy do przytrzymania nas na motorze i do odczytania pomiaru. Należy pamiętać, że nie można dotykać nogami do podłoża. Najlepiej postawić nogi na podnóżkach motocykla i usiąść na środku siedzenia.
7. Jeżeli opad motocykla z nami wynosi między 9,5 cm , a 10 cm to mamy dobrą sprężynę i wszystko jest ustawione prawidłowo.
Problemy:
1. kiedy opad z zawodnikiem wynosi powyżej 10 cm to mamy za miękką tylnią sprężynę.
2. Jeżeli opad z zawodnikiem wynosi poniżej 10 cm np. 8cm to mamy za twardą sprężynę.
Fabryki motocykli robią sprężyny na wagę między 67 a 80 kg , jeżeli ważymy więcej lub mniej, a wyżej wymienione pomiary nie odpowiadają prawidłowym wynikom warto jest zainwestować w prawidłową sprężynę.
W skrócie : Pomiar , Opad motocykla ( JAPOŃCZYKI 2,5 cm do 3 cm ), (KTM 3,5 cm – 3,8cm), Opad motocykla z zawodnikiem ( 9,5 cm do 10)
To tyle jeśli chodzi o ustawienia sprężyny w tylnim zawiasie.
Co gdzie kręcić.
Tłumienie dobicia ( kompresje COMP) regulujemy na górze amortyzatora
Tłumienie odbicia ( powrotu REB) regulujemy na dole
Jeżeli nie wiemy jak i w którą stronę kręcić najlepiej ustawić bazę wyjściowa czyli
Policzyć wszystkie kliknięcia i ustawić w połowie zarówno kompresję jak i dobicie
I od tego zacząć kręcić.
Należy pamiętać że kręcąc nakrętką kompresji w prawo zgodnie z ruchem wskazówek zegara amortyzator będzie twardszy ( + twardziej , - miększej )
Powrót ( tłumienie odbicia) ( + twardziej i wolniej będzie wracał, - szybsze wstawanie )
Amortyzatory stroi się do naszych indywidualnych potrzeb i predyspozycji, stylu jazdy. Należy pamiętać, że zanim się dopasuje jakieś optimum, należy trochę czasu poświęcić.
Amortyzator nie powinien za wolno wstawać ani bardzo szybko, bo będzie nas rzucało na boki. Pamiętajmy że olej w amortyzatorze pod wpływem pracy nagrzewa się i inaczej będzie pracował w garażu jak jest zimny niż jak na torze po przejechaniu kilku kółek.
Ciężko jest dać wzór na co jakie strojenia ile klików, ale pamiętajmy, żeby próbować i chcieć.
Zawieszenie przednie:
W zawieszenie przednie, nie ma tylu problemów jak z ustawieniami tyłu.
Dla jednych za twarde dla innych za miękkie. Po czym poznać jak działa i czy w pełnej skali.
Powinniśmy założyć o-ring na lagę ( golenie) i wykonać pomiar w postaci testu na torze.
Nasz o-ring powinien się ustawić mniej więcej o ok. 3mm, 4mm przed końcem. Jeżeli zaś nie dochodzi 3 cm lub więcej to mamy za twardy przedni widelec. Co należy zrobić:
Najprostszą rzeczą jest odpuszczenie kompresji na – minus.
Gdzie kręcić: W motocyklach starszego typu kompresja jest na dole, w nowszych maszynkach jest na górze. Gdybyśmy mieli wątpliwości i chcielibyśmy się upewnić to zazwyczaj opisane jest to tak: COMP – twardość dobicia , REB – twardość(szybkość) odbicia.
Wracając do naszych ustawień należy odpuścić twardość dobicia na minus. Jeżeli mamy odpuszczoną Kompresje na maksimum na miękko i nadal nie dochodzi do końca to znaczy, że mamy albo za dużo oleju w przednich lagach lub nasz styl jazdy jest za wolny i nie wykorzystujemy całej skali zawieszenia. W ostateczności można zastosować modyfikację zawieszenia.
Gdy dobija:
Kiedy zawieszenie dobija można to skorygować w prosty sposób, poprzez skręcenie kompresji dobicia na plus. Gdy to nie pomoże możemy dolać oleju po 5ml do 10 ml na lagę i zobaczyć jak się będzie zachowywał. Kiedy to nie pomoże i nadal będzie dobijać, można wymienić sprężyny na twardsze lub zastosować modyfikację zawieszenia (ostateczność) . Modyfikacją zawieszenia nazywamy zmianę kąta stożka, który jest ułożony z cienkich blaszek (podkładek). Wymienia się podkładki i zmienia się charakterystykę zawieszenia.
Nie róbmy tego sami, jeżeli zdecydujemy się na taki zabieg to tylko w profesjonalnych warsztatach.
Gdy przód łapie rybę (shimę)
Wtedy należy zwolnić tłumienie odbicia i lekko go zahamować poprzez kręcenie na +
Można dokręcić główkę ramy żeby ciężej chodziła .
Zmienić ustawienia kierownicy.
Ustawienia Przodów:
Piach – przód twardziej niż zwykle , Przód wysunięty na równo z górna półką
Twardy tor – przód trochę zmiękczyć, można wypuścić do 6mm w półkę.
Wpuszczanie i Wysuwanie lag powoduje zmianę kąta motocykla, jeżeli jest wpuszczony to jest krótszy, lepiej skręca na krętych i ciasnych zakrętach, ale przy hamowaniu w dużych dziurach może mieć skłonności do nurkowania. Na tory piaszczyste warto wypuszczać przody na równi z górną półką. Spowoduje to, że przy jeździe na wprost będziemy lepiej przejeżdżać przez dziury.
Przednie zawieszenie może nam 1 do 2 razów dobić (na torze) i nie należy się przejmować, znaczy to, że nasze zawieszenie pracuje w pełni skali. Jeżeli dobija nam nagminnie, warto przeregulować, popróbować z ustawieniami lub zaciągnąć porady od kogoś bardziej doświadczonego w tej kwestii.
Zawieszenie nie może łapać shimy (ryby). ''

To powinno pomóc, jak chcesz coś jeszcze to ja się zajmuje przerabianiem zawieszeń w Holandii (czas realizacji do 5dni)
Zawiasy Ultimate - częśći Solva , kontakt do mnie kontakt@szukielracing.com
Szukiel Racing Suspension
Profesionalne strojenie i serwis zawieszeń.



INTERNET : www.szukiel.eu

SZUKIEL RACING
+48 794 083 745
office@szukiel.eu
Potrzebujesz czegoś? Napisz do Nas! Zamówimy dla Ciebie wybrany produkt!

sebamx72
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 225
Rejestracja: pn, 27 sie 2007, 20:23
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lubawa/Olsztyn
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: sebamx72 » pt, 22 paź 2010, 13:39

Way of Life !

sojek1
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 18
Rejestracja: śr, 5 sie 2009, 20:09
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: sojek1 » ndz, 24 paź 2010, 18:55

Tu jest ciekawy artykuł, miedzy innymi o regulacji zawieszenia:

http://www.mxwojcik.pl/index.php?option ... &Itemid=13

Autor tematu
rafalsnt
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 121
Rejestracja: pt, 30 sty 2009, 17:25
Motocykl: crf250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Nowy Targ
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: rafalsnt » pt, 28 sty 2011, 21:40

Dzięki. A jak ustawiacie lewarek zmiany biegów i dźwignie tylnego hamulca? oglądałem kiedyśfilm na scigacz.pl ale za cholere go teraz nie mogę znaleźć.

komandosv2
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 68
Rejestracja: ndz, 23 sty 2011, 00:52
Motocykl: ktm525exc
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: komandosv2 » sob, 29 sty 2011, 01:04

http://www.scigacz.pl/Offroadowa,szkolk ... 12648.html
To czyba ta serie miales na mysli...
Per aspera ad Astra

sebek1516
Rekord toru!
Rekord toru!
Posty: 1914
Rejestracja: czw, 21 lut 2008, 16:14
Motocykl: gram w zielone
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: sebek1516 » sob, 29 sty 2011, 01:54

Tylny hamulec ciup (1cm) wyżej od poziomu stopki i luzu trochę(1,5cm).
Co do biegów to próbowałem i zostawiam seryjnie, jak za wysoko to źle redukować a jak na z nisko to źle zmieniać.
Części do Rm 125 2001 i pokrewnych do skrzyni- SPRZEDAM

enduroguy
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 541
Rejestracja: pn, 4 gru 2006, 23:14
Motocykl: RM125 #155
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Józefów k/o W-wy
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: enduroguy » ndz, 30 sty 2011, 13:08

Zawieszenia sie nie ustawia pod wzrost tylko pod twoja mase, to jak szybki jestes i w zaleznosci od terenu/nawierzchni. Ciezko sie jezdzi po piachu jak lagi masz tak wpuszczone, ze dotykaja kierownicy i w druga strone ciezko brac np. twarde koleiny na wypuszczonym zawiasie (dekle w lagach na rowni z polka), z wiekszym sagiem itd.

Co do artykulu. ktory wrzucil kolega mxszuki to bardzo pomocny. ja bym tylko dodal, zeby majac seryjne ustawienia i dobijajacy zawias nie utwardzac bezsensu samej kompresji o np 10 klikow. Trzeba pamietac, ze tak naprawde obydwa pokretla w jakims stopniu "wplywaja" na siebie, wiec dokrecajac sporo comp, nalezy tez kliknac troche na + na rebound. I podstawowa sprawa, jak ktos nie wiem co siedzi w zawieszeniu i ile ma oleju to moze sie zdarzyc, ze bedzie krecil do usranej smierci ;). Olej nie jest drogi, a jego poziom ma kolosalne znaczenie dla pracy zawieszenia.
pzdr
Fuck The Whales!!! Save 2 Strokes!!!

mXmoto.pl
- TLD , BudRacing, MSR, Answer...

Awatar użytkownika
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: marek antczak » wt, 24 maja 2011, 00:43

Polecam swoje uslugi Tuning i regeneracja amortyzatorow www.20suspension.pl
Ostatnio zmieniony pn, 6 lut 2012, 23:37 przez marek antczak, łącznie zmieniany 1 raz.

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Ustawianie zawieszenia pod siebie?

Post autor: Big » wt, 24 maja 2011, 09:32

Enduroguy , ja uważam ,ze ten artykuł to raczej gniot. Może nie jestem mistrzem regulacji zawiasu ( ale bedę :lol: chyba, kiedyś...)
Stwierdzenia ,ze twardy przód zmiekcza sie poprzez całkowite wyłaczenia tłumienia dobicia. Jest godne ksiegi rekordów Guinesa, w wiadomej kategorii.
Reszta nie lapsza. Choc rzeczywiście troche pomocna. Ale jakos tak "mechanicznie "pomocna
Mylenie twardości z tłumieniem lub wrzucanie do jednago worka jest żenujace .
To samo sztwne rady , np. ma być 2-3cm. A dlaczego nie 4 ?
Czy ktos tu słyszał o takim parametrze jak skok zawieszenia , któy potrafi byc rózny w róznych sprzetach. Co z geometria ? Co z typem silnika ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”