Strona 1 z 2

Silnik 4T (budowa, definicje: DOHC, OHC, OHV) i inne

: ndz, 12 mar 2006, 17:58
autor: mario77

: ndz, 12 mar 2006, 18:36
autor: MXrool
No tak jak widać, nowe silniki, zupełnie nowa konstrukcja. Ben Townlay miał już od dawna prototypowy silnik z głowicą DOHC. Było to połączenie zwykłej 450 z nową głowicą wzorowaną z SX-Fa.

To jest chora sprawa, ledwo się zaczoł rok 2006 a już jeżdzą modele 2007.

: ndz, 12 mar 2006, 19:00
autor: Isbi
Hmmmm.... bo to jest tak ze te moto sa testowane przez zawodowcow a jak cos bedzie zle itp to pewnie poprawia i dopiero w 2007 roku bedzie dostapna dla zwyklych klientow np yzm400 wogule nie zostala wprowadzona na rynek tylko Doug Henry nia jezdzil w 97 8) Fajna maszynka...... :twisted:

: ndz, 12 mar 2006, 19:19
autor: Petra
wedlug mnie wszyscy co sie zajmuja sportem wydaja szybciej nowsze modele poto by wiecej zarobic bo pewnie taki sprzecior kosztuje 150% swojej normalnej ceny ktora bedzie w 2007 roku a ich to wyjdzie i tak samo a i prytym przytula:P troche hajsu . A pozatym spojzcie na wydawnictwo gier sportowych EA SPORTS ktora wydaje Fife NHL Nba tez wczesniej i kosztuja te gry oklo 150 zl a jak wchodza w danym roku to juz 100 zeta i wedlug mnie chodzi tu poprostu o kase ale moege sie mylic :P

: ndz, 12 mar 2006, 19:20
autor: MXrool
DOHC (Double Over Head Camshaft) (ang.: dosł: dwa wałki rozrządu w głowicy) - jest to powszechnie w świecie używane oznaczenie silników tłokowych, w głowicy których znajdują się dwa wałki rozrządu przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden steruje zaworami ssącymi a drugi wydechowymi.
OHC (Over Head Camshaft) (ang.: dosł: (jeden) wałek rozrządu w głowicy cylindrów) - rodzaj układu rozrządu silnika, w którym wałek rozrządu znajduje się w głowicy. Napędzany jest on zwykle za pomocą zębatego, elastycznego paska rozrządu lub w starszych typach i mocnych silnikach łańcuchem. Rzadko zdarza się również napęd za pomocą kół zębatych. Dla tego typu rozwiązania stosuje się także skrót SOHC. Dla określenia dwóch wałków rozrządu w głowicy używa się skrótu DOHC.
OHV (Over Head Valve) (ang.: dosł: zawór w głowicy) - jest to powszechnie w świecie używane oznaczenie rodzaju rozrządu silników tłokowych, w których wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, steruje zaworami znajdującymi się w głowicy poprzez popychacze. Jest to rozrząd górnozaworowy (tzw. "zawory wiszące"). Dla określenia rozrządu dolnozaworowego (zawory w kadłubie, "stojące") nie stosuje się powszechnie anglojęzycznego skrótu.
Materiał z Wielkopedia.org

: ndz, 12 mar 2006, 20:07
autor: mario77
spróbuje wyjaśnić na prostym przykładzie. widziałeś kiedyś ruszjącą lokomotywę z wagonami ? czy zwróciłeś uwagę że kiedy rusza najpierw lokomotywa to szarpie pokolei każdym wagonem i dopiero po jakimś czasie rusza ostatni wagon. to się nazywa "opóźnienie". przy rozrządzie z jednym wałkiem zawór otwiera się dopiero po przeniesieniu momentu z wałka na popychacz-ramię który dopiero otwiera zawór wskutek czego powstają "opóżnienia" (jak w lokomotywie) co wpływa niekorzystnie na czasy otwarć zaworów. przy dwóch wałkach, każdy jest oddzielny dla zaworów ssących i wydechowych jest poprostu mniej części (wagoników) przekazanie momentu jest szybsze, przez co otwarcia zaworów są szybsze i dokładniejsze, dzięki czemu silnik szybciej się wkręca na obroty. poprostu im więcej części tym konstrukcja robi się bardziej ułomna. zaletą jednego wałka jest niższa masa, zajmuje mniej miejsca i wytwarza mniejszy moment żyroskopowy (przez mniejszą ilość części obrotowych) który ma wpływ na to jak motocykl idzie w zakrętach. między innymi dlatego hondy są uważane za motocykle którymi tak łatwo pokonywac zakręty. wadą jest mniejsze dokładności czasów otwarcia zaworów, a przez to wolniejsze wkręcanie się na obroty. wolniejsze wcale nie oznacza, że wolne bo to widać albo tylko na papierze albo zauważyć mogą to doświadczeni jeźdźcy. dla przeciętnego motocyklisty różnica jest niewyczuwalna jak np. geometria ramy etc.

: ndz, 12 mar 2006, 20:13
autor: MXrool
Nie wiem dokładnie jak sprawuje sie rozrząd OHC w Hondach czy innych motorach, ale wiem, że DOHC w SX-Fie ma sie doskonale. Po 60 motogodzinach luzy zaworowe były w normie =D> , gdzie w "zwykłym" KTMie 450 lub 525 już dawno by trzeba regulować luzy.

: ndz, 12 mar 2006, 20:14
autor: IGI CROSS
A przecież na wykresach najszybsze wkręcanie się na obroty na CRF450 w klasie choć nie ma DOHC :roll: .więc więcej nie zawsze znaczy lepiej :lol:

: ndz, 12 mar 2006, 20:16
autor: mario77
w hondach występuje Unicam, a nie tradycyjny OHC. niby inna nazwa jeden wałek ale różni się od tradycyjnej koncepcji brakiem popychaczy, a zastosowaniem ramienia.

: pn, 3 kwie 2006, 16:47
autor: MXrool
Nie ma reguły, utrzymanie kosztuje tyle samo. Zawory się sprawdza średnio co miesiąc, a reguluje się kiedy potrzeba. W SX-Fie nawet po 70 mh luzy zaworowe są w normie, a np. w Hondzie trzeba to robić co 10 mh. Tłok w 250 4T ja osobiście mam zamiar wymienić po 60 mh jak zaleca książka serwisowa i Sanchez-Jarek Kurowski razem z łańcuszkiem rozrządu.

P.S. Jakieś małe nie porozumienie, IGI napisałe dwa posty takie same wiec jeden usunołem i on chyba zdezoriętowany usunoł i drugiego. To jak coś to jest odowiedź na niego.

: pn, 3 kwie 2006, 16:48
autor: IGI CROSS
A który jest tańszy w utrzymaniu OHC czy DOHC(wiecie co ile reguluje się zawory,wymienia tłoki itp.)

: pn, 3 kwie 2006, 21:35
autor: piasektt
'
sorry za off top ale dlaczego w wydechu jest wsadzony "czopek" już nie pierwszy raz to widze czemu ma to służyć ?