Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
sebastian_411
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 23
Rejestracja: pt, 23 kwie 2010, 09:08
Motocykl: KXF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Goscieradów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: sebastian_411 » pt, 16 gru 2011, 15:23

Prosze o podpowiedz na temat wybru średnicówki do mierzenia średnicy cylindra 4t 250cc :

http://allegro.pl/srednicowka-zegarowa- ... 21178.html

Czy ta powyżej będzie wystarczająco dokładna aby pomierzyć cylinder?

http://allegro.pl/tesa-mikrometr-75-100 ... 48167.html

To samo pytanie dotyczące mikrometru/mikromerta? do zebrania miary z tłoka.

Prosze o pomoc osoby które wykonuja taki pomiar, albo miały z tym styczność.
Niechciałbym kupić czegos co nie bedzie sie nadawało do tego typu pomiarów.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: Majster128 » pt, 16 gru 2011, 17:07

Jedno i drugie urządzenie mierzy z dokładnością do 0,01 mm.
Jeśli zakres pomiarowy Ci odpowiada to wszystko.
Nie jest to topex więc jest dobrze :)

Awatar użytkownika
marek antczak
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 468
Rejestracja: ndz, 27 lut 2011, 22:19
Motocykl: rmz
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Niemcy Zülpich
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: marek antczak » pt, 16 gru 2011, 17:34

Tak jak majster napisał średnicówka jest dokładna, tylko trzeba się nauczyć tym mierzyć aby uzyskać dokładny wynik Ja polecam tańszy produkt http://allegro.pl/show_item.php?item=19 ... 2&bid=1778
http://www.nokaut.pl/mikrometry/mikrome ... 0-515.html
http://www.nokaut.pl/mikrometry/mikrome ... 0-520.html

patrykt7
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 25
Rejestracja: czw, 8 wrz 2011, 17:36
Motocykl: Codziennie naprawiam inny
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Parczew
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: patrykt7 » pt, 16 gru 2011, 21:18

Osoby które polecają Ci chińską średnicówkę za 180zł widać nigdy takiego urządzenia w rękach nie miały. O ile mikrometr TESA to światowa jakość, której używa się do badań laboratoryjnych o tyle LIMIT to szajs na pewno nie wart tej kasy. Nie wierzysz? podejdź do jakiejś szlifierni i zapytaj a przy okazji zapytaj czym mierzą. W odpowiedzi dostaniesz VIS, TESA, MITUTOYO, SHUL CARL ZEISS JENA. Nic więcej, to są najlepsze marki na świecie. VIS jest polski, popytaj ludzi którzy pracowali w POMach, oni mogą mieć pasametry, średnicówki i mikromierze VISA, które wyrwiesz być może za flaszkę a warte są setki PLN.
Tak jeszcze ogólnie mówiąc to jak czytam większość wypowiedzi na tym forum to aż się włos na głowie jeży jakich porad się tu udziela. Jest kilku użytkowników, którzy piszą naprawdę z sensem reszta natomiast to ludzie typu 'w piśmie mędrzec w życiu głupiec'.
Kolego majster, nie chcę Cie obrażać, ani na Ciebie naskakiwać ale proszę Cię tylko o jedno: Nie masz pojęcia o czymś to głosu nie zabieraj. To, że na zegarze napisane jest 0,01 nie oznacza jego dokładności pomiarowej, lecz po prostu działkę elementarną.
Miałem do czynienia z mikromierzem LIMITa, który bagatela świadectwem kalibracji legitymował się dokładnością pomiarową do 0,004. W rzeczywistości mylił się o setkę w jedną lub w drugą stronę. Tak więc kolego autorze tematu, pomyśl, jeśli będziesz chciał spasować tłok na 0,04 tanim mikromierzem i tanią średnicówką to możesz uzyskać efekt po pierwsze tematu jakich tu mnóstwo 'nowy tłok, dlaczego się zatarł przecież był dobrze spasowany' a po drugie: Ustawisz na mikromierzu wymiar nominalny cylindra, on przekłamie o setkę (Ty oczywiście myślisz że jest ok) wyzerujesz na nim średnicówkę, zaczniesz mierzyć i ona też może pomylić Ci się o np setkę i jeśli oba przyrządy pomylą się w tą samą stronę to masz przekłamanie o 0,02 i w rzeczywistości pasujesz tłok nie na 0,04 lecz 0,02. Co dalej pisać nie trzeba.
Mikromierz idealnie by było gdybyś przy pomiarze zerował na stosie płytek wzorcowych w temp 20*C, cały pomiar również, niech nie przyjdzie Ci do głowy robić tego o tej porze roku w nieogrzewanym garażu.
Z resztą po co ja to piszę jak i tak większość ludzi takie pomiary robi suwmiarką-przykład chociażby z tego forum. Niedługo zastosowanie znajdzie taśma geodezyjna.
Takich przykładów można podać mnóstwo, jak chociażby 'jedź na prasę, mechanik Ci wprasuje łożyska i po problemie' a potem płacz i lament po kilku wymianach bo pojawił się 'luz w gniazdach łożysk' Ale spoko, się naspawa, rozwierci albo tulejkę wstawi i 'będzie git'.

Pozdro
Zawód mechanika motocyklowego powinien być pasją-nie sposobem na pieniądze.

STACHU125
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 116
Rejestracja: wt, 9 sie 2011, 18:25
Motocykl: różne
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: STACHU125 » sob, 17 gru 2011, 07:58

No widze ze zaglada jeszcze na to forum ktos kumaty,bo stracilem nadzieje :wink: jest pare tylko osob ktore duzo wiedza i wypowiadaja sie konkretnie w zadanym temacie!!duzo odeszlo ,bo jak maja sie szarpac z wszystkowiedzacymi to sobie odpuscili,cale szczescie ze sa jeszcze na PW :) , reszta to jak szczekajace psy na wsi,ktore szczekaja na wszystko .Kto wie o co chodzi to sie nie obrazi,a kto nie wie to tylko swiadczy o poziomie inteligencji.
To wszystko w temacie.Pozdrawiam.
Ps. autorze tekstu jedyna odpowiedz na twoje pytanie masz od patrykt7 i mysle, ze nie ma co zadawac zbednych pytan,a jezeli nie chcesz inwestowac w porzadny sprzet to lec do kogos kto taki ma i ladnie popros o zwymiarowanie-nie odmowi,a za te pieniazki masz juz np. nowy tlok. pzdr

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: Big » sob, 17 gru 2011, 09:15

Otóz
Ostatnio zmieniony pt, 6 kwie 2012, 19:59 przez Big, łącznie zmieniany 1 raz.

Autor tematu
sebastian_411
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 23
Rejestracja: pt, 23 kwie 2010, 09:08
Motocykl: KXF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Goscieradów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: sebastian_411 » sob, 17 gru 2011, 09:31

Dziękuje za informacje. Jeśli chodzi o temperature to mam swiadomość jak mocno moze zafałszować wynik. Zmniejszenia wartości błędu "człowieka" osiągne przez wykonanie np. 10 pomiarów, ale jak zostało powiedziane ze błąd miernika to 0,04 to moja praca idze w las. Mam jeszcze jedno pytanie. Dokładne srednicówki są 3 punktowe. Da sie nimi sprawdzić "jajowatość" cylindra?

Przyczyną tego tematu własnie jest brak zaufania do komercyjnych zakładów ktore mogą taki pomiar wykonać. Myśle ze warto zainwestować w takie narzędzia niż kupować okleiny i inne pierdoły do motocykla. Mam pewność ze przy dobrych narzędziach i troche oleju w głowie będe wykonywał te pomiary dokładniej niz wiekszość naszych Polskich serwisów. Jak oglądam jakosc wykonywanych przez nich usług to się nóż w kieszeni otwiera.


Naprawianie motocykla samemu daje prawie tyle samo radosci i satysfakcji co jazda.

Pozdrawiam

patrykt7
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 25
Rejestracja: czw, 8 wrz 2011, 17:36
Motocykl: Codziennie naprawiam inny
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Parczew
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: patrykt7 » sob, 17 gru 2011, 10:57

Średnicówka 3-punktowa w żadnym wypadku nie nadaje się do pomiaru cylindra.
Jeśli pomiar chcesz powtarzać 10 razy to fajnie by było jakbyś przy okazji zapisał wszystkie wyniki a następnie obliczył niepewność pomiarową np metodą Gaussa.
Kolejna sprawa, zanim poprawnie wykonasz swój pierwszy pomiar to spędzisz naprawdę dużo czasu aby się tego nauczyć. Nie jest to proste.
Dokładność o której pisałem zapisana była w postaci 0.004 a nie jak piszesz 0.04, a to wielka różnica. I nie miernika tylko mikromierza. Zakup sobie jeszcze na allegro do tego wszystkiego komplecik płytek wzorcowych np mitutoyo, na którym wyzerujesz mikromierz przed pomiarem a na nim z kolei średnicówkę. I jeśli zdobędziesz taki zestawik o którym piszę-będziesz mógł wykonywać nawet pasowania wałów i panewek w motocyklach sportowych, oczywiście umiejąc się tym posłużyć, ale to już całkiem inna kwestia.
Zawód mechanika motocyklowego powinien być pasją-nie sposobem na pieniądze.

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: tomasz12 » sob, 17 gru 2011, 11:12

Średnicówka trzy punktowa sie nie nadaje, nie zmierzysz jaja (ona jest tyklo do otworów okrągłych).
Polecane narzędzia mitutoyo lub tesa i oczywiście vis. Są to niestety kosztowne zabawki i jeśli nie będziesz ich używał w celach zarobkowych, lepiej skorzystać z pomocy jakiegoś warsztatu.
Jak jesteś z okolicy Katowic to zapraszam do siebie.

Przykładowo aby wykonać pomiar średnicówką 2 punktową otworu o średnicy nominalnej np: 50mm należy:

1. ustawić mikromierz na wartość 50.00
2. średnicówkę wykalibrować według mikromierza, czujnik zegarowy w pozycji '' 0 ''
3. średnicówkę włożyć do otworu i odczytać z czujnika wskazanie (odchyłkę)

Jeżeli na czujniku widzimy że wskazówka przesunęła się w prawo np: o dwie setki, wymiar otworu wynosi 50.02. Następnie pomiar należy powtórzyć obracając sie w osi otworu o 90 stopni. Jeżeli wynik jest taki sam otwór jest okrągły. Aby prawidłowo dobrać luz roboczy pomiar tłoka należy wykonać tym samym mikromierzem, w którym wykalibrujemy średnicówkę. Jak wspomniano wcześniej ogromne znaczenie ma tutaj temperatura oraz umiejętności osoby wykonującej pomiar.

Autor tematu
sebastian_411
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 23
Rejestracja: pt, 23 kwie 2010, 09:08
Motocykl: KXF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Goscieradów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: sebastian_411 » sob, 17 gru 2011, 12:23

Czy zestaw: średnicówka nastawna plus pasometr o dokładnosci 0,002 mm będą racjonalnym rozwiązaniem? Czy ide w złą strone. Logicznie mysląc mam przy takim pomiarze 2 miejca w których popełnie błąd manualny raz przy osiowym ustawieniu tej średnicówki a drugi przy zbieraniu pomiaru ze srednicówki pasametrem. Ale zostaje mi tylko wtedy jeden błąd zwiazany z pasamertem czyli 0,002. A te dwa pozostałe mozna zniwelować poprzez powtarzanie pomiarów.

Średnicówka: http://www.narzedziak.pl/limit-srednico ... 10106.html

Pasametr: http://allegro.pl/transametr-pasametr-m ... 24232.html

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: tomasz12 » sob, 17 gru 2011, 13:00

Panowie, to ma być po prostu dobra średnicówka dwu punktowa zegarowa i mikromierz. Dokładność do 0.01 jest wystarczająca, ta średnicówka, o której piszesz Sebastianie niezbyt się do tego nie nadaje! Każdy kto kiedyś widział lub dokonywał pomiaru średnicówką wie o czym mówię.

Chcemy dokonać pomiaru tłoka i cylindra a nie budujemy promu kosmicznego, powtarzanie pomiarów 10 razy jest zbędne, opamiętajcie się. Bo jak jakiś inżynier przeczyta nasze wywody to chyba ze śmiechu pęknie. W żadnej dokumentacji motocyklowej nie ma wymiarów (limitów) podanych w mikronach. Więc po co się nad tym zastanawiać, dokładność do drugiego miejsca po przecinku jest wystarczająca.

Mądry to zrozumie, zdanie głupiego nas nie interesuje. Proponuję zamknąć temat.

patrykt7
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 25
Rejestracja: czw, 8 wrz 2011, 17:36
Motocykl: Codziennie naprawiam inny
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Parczew
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Srednicówka wewnętrzna i mikrometr. Jakie wybrać?

Post autor: patrykt7 » sob, 17 gru 2011, 16:33

Tomku, jak najbardziej Cię szanuję, ale niestety zboczyłeś trochę na drogę usianą bzdurami.
W motocyklu jak najbardziej wykonuje się pomiary i pasowania do trzeciego miejsca po przecinku.
Kolejna sprawa Tomku, o której już pisałem: jeśli na zegarze średnicówki napisane jest 0.01 to wcale nie oznacza jego dokładności pomiarowej lecz podziałkę elementarną a to całkiem różne rzeczy. Mikrometr 0-25 powinien mieć dokładność pomiarową 0.004 a na każdym wybite jest 0.01 czyli podziałka.
Nie wiem czy ktoś czytał mojego posta wyżej, bo musiał on być zaakceptowany przez admina, tam napisałem o średnicówkach 3-punktowych.
Teraz do autora. Pojęcia zielonego nie masz o pomiarach to raz. Dwa, napisane było że LIMIT to szajs a Ty pytasz czy się nada... Po trzecie, na oczy nie widziałeś i nie wiesz jak działa pasametr, skoro chcesz go kupić do takich celów. Ja Proponuję CI pożyczyć gdzieś taśmę geodezyjną, spasujesz idealnie, a suwmiarkę jeśli masz to już w ogóle będzie szczyt dokładności. Odpowiedź może niezbyt miła, ale inaczej się nie da skoro wypisujesz takie rzeczy po tym jak dostałeś rzetelne odpowiedzi. I ostatnie rzecz, której powinniśmy się trzymać jest taka, że jak kogoś boli ząb to idzie do dentysty, po chleb idzie do piekarni... wyciągnij z tego wnioski i nie kupuj kawiarni jeśli chcesz się napić kawy. Dlaczego sam chleba nie pieczesz i zębów sobie nie leczysz? Niedługo dojdzie do tego, że każdy będzie motocykle w domu sam produkował z tezą 'na pewno zrobię to dokładniej niż Ci partacze w fabrykach'. Tyle w temacie.
Zawód mechanika motocyklowego powinien być pasją-nie sposobem na pieniądze.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”