Odbudowa motocykla CZ 125/516

Tu umieszczaj linki do twoich fotografii posadzonych na innych serwerach
Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » ndz, 11 sie 2019, 12:20

Już mnie ktoś uprzedził i robi CR 500. Ale KX nie ma ;) A ze spraw przyziemnych, to rama i teleskopy przednie są już gotowe do montażu. Z brakujących elementów znalazłem jeszcze oryginalne podnóżki i prowadnicę łańcucha. Podnóżki całkiem ładne, tylko, że ktoś przed ich malowaniem nie wyczyścił ich z piasku i go zamalował, przy okazji zostawiając kilka niedomalowanych miejsc :? Prowadnicę za to pomalował podkładem, gdzie ona w oryginale jest srebrna, ale to jest do ogarnięcia w kilka chwil.

Przy pomocy serwisówki skompletowałem sobie śruby, podkładki i nakrętki do złożenia tego chaosu w całość. Swoją drogą zastanawiam się, dlaczego prawie wszystkie odrestaurowane CZ skręcane są imbusami, skoro serwisówka podaje zwykły klucz. Imbusy występują, ale w znikomej ilości. Wszystkie śruby, rzecz jasna w długościach, które stosował producent. Trzeba przyznać, że konstruktorzy z dawnej Czechosłowacji byli trochę złośliwi - nie mogli zastosować na przykład śruby M6 o długości 15mm, którą dostanie się w każdym sklepie z tego typu rzeczami. Tylko zamiast 15mm dali 14mm. Ale kilka godzin spędzonych przy szlifierce i problem z głowy.

W przyszłym tygodniu zaczynam składać 516, niestety do końca jej nie złożę. W poniedziałek będę miał oryginalny pasek mocujący przednie pole numerowe, jednak w dalszym ciągu brakuje mi fabrycznych dźwigni sprzęgła i hamulca. A nie chcę zakładać czegoś innego, żeby potem to wymieniać. Generalnie to brak jeszcze w/w dźwigni hamulca i sprzęgła, skórzanych osłonek zakładanych na dźwignie oraz dźwigni zmiany biegów (teraz mam z czegoś dopasowaną, ale nie jest łamana, tak jak oryginał CZ)

Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » wt, 20 sie 2019, 21:44

Prace nabrały rozpędu, ale już zwalniają - brak dostępu do jeszcze kilku elementów, których zamienniki nie będą mnie satysfakcjonowały w końcowym efekcie. Tutaj sprzęt w sumie już złożony, z głównych części nie ma plastików oraz baku. Piasta w przednim kole póki co z 511, ale ten element akurat posiadam z 516.

Dyfuzor teraz też już wygląda całkiem logicznie.

Miałem nie zdradzać sekretu, ale doszedłem do wniosku, że niech ludzie odbudowujący te 516 robią to zgodnie ze sztuką ;) Amortyzatory tył przykręcane są taką specyficzną śrubą M8, która łebek ma w 2/3 długości, ponieważ przykręca się nią amortyzator do ramy, a dopiero na pozostałą część gwintu zakłada boczek i dokręca się go nakrętką z podkładką. Na praktycznie każdym zdjęciu odbudowanej 516 ludzie skręcają wszystko razem - amortyzator i boczek jedną śrubą imbusową.

A tak wygląda ubrana w bak i plastiki

Błotnik tył i boczki są oryginalne, ale okleiłem je folią, ponieważ były dość zmęczone i kiepsko wyglądały w połączeniu z całością. Przedni błotnik to niby oryginał, ale robiony współcześnie. To znaczy Czesi odlewają je obecnie, ale na oryginalnych formach. Jednak plastik jest mocno blady i też będzie oklejony. Po złożeniu CZ do tego momentu zrobiłem ostateczną listę brakujących części. I ponad 3/4 jest już zamówionych. Najtrudniejsze będzie zdobycie oryginalnych mocowań i dźwigni sprzęgła i hamulca przód. Teoretycznie żaden z Polskich kolekcjonerów nie ma - pewnie mają ale nie chcą sprzedać. A zasięgając języka u osób sprowadzających części z Czech odpowiedź brzmi: Niedostępne. Trudno, będę musiał założyć coś innego, ale z nadzieją na podmianę na oryginały kiedyś. No i epokowe opony Baruma, ale z tym będzie już łatwiej. Na chwilę obecną to tyle.

Awatar użytkownika
Martin KTM
Moderator
Moderator
Posty: 762
Rejestracja: wt, 25 lip 2006, 14:56
Motocykl: KTM XC 300 2016r.
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Wisła
Podziękował: 10 razy
Podziękowania: 4 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Martin KTM » śr, 21 sie 2019, 08:58

Podejdą klamki z innych CZ?

Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » śr, 21 sie 2019, 20:38

Tak, z byle jakiego motocykla będą pasować, ale to w dalszym ciągu nie będą z 516. Plan na chwile obecną to kupić z CZ 350, bo one mniej więcej przypominały kształtem te z crossowej 516, a same mocowania i tak będą zakryte skórzanymi osłonami chroniącymi dźwignie przed błotem, także ich widać nie będzie. A w między czasie może się coś trafi na rynku. Swoją drogą to jest więcej wariatów z projektami 516. Dziwnie się trochę człowiek czuje, jak dzwoni obcy numer i w słuchawce słyszy: "bo pan robi 516". Z drugiej strony to super, że są inni, którzy chcą przywracać motocrossową historię. Jeden z nich poprosił, o dorobienie mu 2 elementów ramy, które zazwyczaj są ucinane. Niezbyt chętnie, ale mu pomogłem. Nie chodziło o lenistwo czy egoizm, ale o to, że fabrykowałem jeden z nich u siebie i spasowałem go idealnie, a jak wiadomo raz, że ręczna robota, a dwa - motocykl niby taki sam, a inny i u niego to do końca pasować nie musi. Dokładniej chodziło o uchwyt siedzenia i baku oraz przelotkę linki sprzęgła.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: solaris » śr, 21 sie 2019, 22:36

No i powoli nabrało to wyglądu. Mnie się bardzo podoba. Zostaje tylko zakonserwować i podziwiać wieczorami :D

Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » pt, 13 wrz 2019, 17:26

Nie wstawiam zdjęć całego motocykla, ponieważ jeszcze nie ma 100% części. Braki to: opona tył, uchwyty klamek oraz dźwignia zmiany biegów. Dążę do tego, żeby oprócz śrub CZ posiadała 100% oryginalnych części. Wtedy dopiero będą zdjęcia. Dzisiaj dotarła do mnie nowa przednia oryginalna opona, na której 516 wyjeżdżała z fabryki. Przez kilkanaście lat przeleżała w piwnicy i nigdy nie była założona na obręcz. Z resztą zobaczcie sami.


Oczywiście zakup przedniej opony pokazał jakie frajerstwo drzemie w Polaczkach... Znalazłem taką oponę u innego gościa (pozdrowienia dla pana K. z Rychtala). Opona używana, mocno zjechana, ale również epokowy Barum, wszystko uzgodniliśmy telefonicznie, miał na dniach wysyłać. Po tygodniu paczki nie ma, kontakt do gościa, a on mnie informuje, że w oponie jest 3cm dziura... Gdzie przy ustalaniu wysyłki opona nie miała dziury, mimo to poprosiłem o wysyłkę rzekomo "uszkodzonej" opony. Kontakt się urwał, a opona w dalszym ciągu jest do sprzedania... Prawdopodobny powód dlaczego nie chce mi jej sprzedać jest mi znany. Ale w między czasie znalazłem egzemplarz, ze zdjęć powyżej. Opona w fabrycznym stanie i kupiona jeszcze taniej niż ten jego szrot. Także w sumie nie żałuję, że nie kupiłem tej pierwszej :D

Awatar użytkownika
Martin KTM
Moderator
Moderator
Posty: 762
Rejestracja: wt, 25 lip 2006, 14:56
Motocykl: KTM XC 300 2016r.
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Wisła
Podziękował: 10 razy
Podziękowania: 4 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Martin KTM » sob, 14 wrz 2019, 12:42

Jakby jeszcze udało się dostać tył w takim stanie, to CZ idealnie będzie się prezentować w salonie.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: solaris » ndz, 15 wrz 2019, 14:26

Napisz jakiej firmy powinna byc tylna opona to zobacze w DE. Bo jesli to tez Barum i 18 cali to znalazlem to https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-223-3648

Użytkownicy którzy podziękowali użytkownikowi solaris za post:
Boro

Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » pn, 16 wrz 2019, 15:12

Zgadza się, dokładnie taki wzór bieżnika i rozmiar 4.0x18. U nas mogę dostać nową za 450. Ciekawe ile chciałby ten Niemiec.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: solaris » pn, 16 wrz 2019, 17:51

Zapytam go i dam Ci znać.
Napisał mi, że 100 euro za felgę z oponą. Kuriera musisz sobie sam zamówić to jakieś 30 euro dodatkowo także lipa. Nie sprzeda samej gumy.

Autor tematu
Boro
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 155
Rejestracja: ndz, 7 maja 2006, 10:27
Motocykl: Honda TRX 440ex
Styl jazdy: Cross Country
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 7 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: Boro » śr, 2 paź 2019, 19:39

W 516 na chwile obecną zmian brak, ponieważ czekam na części. Ale już nowy projekt zawitał do garażu. Fantic TX 150 1980r. W motocyklu brak boczków, przedniej lampy oraz ma ucięty tylny błotnik. Ktoś założył mu stożek, ale mam oryginalny airbox. Po za tym jest w 100% oryginalny, żadnych patentów, cięć, każda śruba jest oryginalna. Odpala, jeździ. Nawet na kierownicy jest oryginalna naklejka Fantic. Silnik 2T, skrzynia 6 biegów. Jak na 39 letni motocykl jest w doskonałym stanie. Rama ma oryginalny lakier i prawie żadnych wytarć. Sądząc po wynikach wyszukiwania w google, ten motocykl to rzadkość "w świecie", a w Pl podejrzewam, że może i jedyny egzemplarz.


Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Odbudowa motocykla CZ 125/516

Post autor: solaris » śr, 2 paź 2019, 22:21

Widzę, że nie próżnujesz. Kolejna świetna mszyna. Zazdro wielkie

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wasze fotki”