Jak dobrać twardość sprężyn?
-
Autor tematudeath
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 17
- Rejestracja: ndz, 7 kwie 2013, 12:42
- Motocykl: YZ 125 2004
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Jak dobrać twardość sprężyn?
Witam!
Mam pytanie odnośnie sprężyn w przednim zawieszeniu w Yamasze YZ 250 2t 2008. Zawieszenie jest za twarde, zmiękczyliśmy je trochę olejem, ale najwyraźniej trzeba wymienić spręzyny na miększe. Czy moglibyście podpowiedzieć o jakiej twardości sprężyny dobrać do wagi 60kg?
Mam pytanie odnośnie sprężyn w przednim zawieszeniu w Yamasze YZ 250 2t 2008. Zawieszenie jest za twarde, zmiękczyliśmy je trochę olejem, ale najwyraźniej trzeba wymienić spręzyny na miększe. Czy moglibyście podpowiedzieć o jakiej twardości sprężyny dobrać do wagi 60kg?
-
- Admin
- Posty: 1872
- Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
- Motocykl: aktualnie brak
- Styl jazdy: Enduro
- Lokalizacja: B-nia
- Podziękował: 2 razy
- Podziękowania: 12 razy
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Jaki olej i ile go wlaliście? Ustawienia standardowe rozumiem wg serwisówki? (dobicie/odbicie etc)
-
Autor tematudeath
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 17
- Rejestracja: ndz, 7 kwie 2013, 12:42
- Motocykl: YZ 125 2004
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Belray 2,5W. Najmniejsza ilość wg serwisowi, tj. 300ml w jedna komorę, i 200ml w drugą. Dobicie narazie na max na soft, a odbicie bodaj 5 klikow
-
- Mistrz prostej
- Posty: 63
- Rejestracja: pn, 20 mar 2017, 10:15
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Zawieszenie w dorosłych motocyklach jest przewidziane od 70 kg. Żeby Ci sie dobrze jeździło będzie to wymagało kilku zmian bez dużego nakładu finansowego. Swoją drogą wypadało by spytać czy 250 w 2t to odpowiedni motocykl dla Ciebie ale o to nie zapytam.
Dwukomorówka 48 mm od KYB da się bardzo łatwo przystosować.
Sprężyny są w tym modelu 0,36 / 0,40 / 0,42/ 0,44 / 0,46 / 0,48 / 0,50 / 0,52 kg/mm natomiast fabryczna sprężyna w tym modelu to 0,44.
Pamiętaj że zawieszenia nigdy nie można skręcać maksymalnie na Hard ani na Soft .
Jeżeli nie zmieniasz setingu i tłoczyska nie można zmienić gęstości oleju gdyż efekt będzie odwrotny od zamierzonego, jeżeli producent przewidział olej 5W taki też powinieneś nalać.
Polecił bym Ci:
- kupić sprężyny głowne 0,36 - 040 km/mm ( ostatnio brałem sprężyny od Wysockiego ma je w dobre cenie ale popytaj gdzie indziej) cena około 400 -500 zł
- kup olej KYB 01M ( Showa , Ohlins , WP ) najlepszy olej do uzyskania dobrego efektu w zawieszeniu jeżeli nie możesz go dostać to Motul jedynie z serii Factor Line
- jeżeli samemu składasz zawieszenie pamiętaj dobrze odpowietrzyć kartridż i wlej do niego taką ilość oleju jaką zaleca serwisówka ( zapewne od 190 do 210 ml )
- zobacz jaką najmniejszą ilość olejów w komorze ze sprężyną zaleca serwisówka i taką zastosuj
- jeżeli zrobisz to co Ci poleciłem ustaw zawieszenie na wartości taki jak są podane w serwisówce to są wartość fabryczne i od tego zaczynaj korekte.
Chociaż masz okło 20-30 kliknięć na kompresji czy odbiciu to przedział regelacji w sprawnie działającym zawieszeniu nigdy nie powinien być bardzo skrajny bo będzie działało fajne jedynie w jednym aspekcie przy innych "wyzwaniach" będzie sprawiało problemy i będzie niebezpieczne.
Dwukomorówka 48 mm od KYB da się bardzo łatwo przystosować.
Sprężyny są w tym modelu 0,36 / 0,40 / 0,42/ 0,44 / 0,46 / 0,48 / 0,50 / 0,52 kg/mm natomiast fabryczna sprężyna w tym modelu to 0,44.
Pamiętaj że zawieszenia nigdy nie można skręcać maksymalnie na Hard ani na Soft .
Jeżeli nie zmieniasz setingu i tłoczyska nie można zmienić gęstości oleju gdyż efekt będzie odwrotny od zamierzonego, jeżeli producent przewidział olej 5W taki też powinieneś nalać.
Polecił bym Ci:
- kupić sprężyny głowne 0,36 - 040 km/mm ( ostatnio brałem sprężyny od Wysockiego ma je w dobre cenie ale popytaj gdzie indziej) cena około 400 -500 zł
- kup olej KYB 01M ( Showa , Ohlins , WP ) najlepszy olej do uzyskania dobrego efektu w zawieszeniu jeżeli nie możesz go dostać to Motul jedynie z serii Factor Line
- jeżeli samemu składasz zawieszenie pamiętaj dobrze odpowietrzyć kartridż i wlej do niego taką ilość oleju jaką zaleca serwisówka ( zapewne od 190 do 210 ml )
- zobacz jaką najmniejszą ilość olejów w komorze ze sprężyną zaleca serwisówka i taką zastosuj
- jeżeli zrobisz to co Ci poleciłem ustaw zawieszenie na wartości taki jak są podane w serwisówce to są wartość fabryczne i od tego zaczynaj korekte.
Chociaż masz okło 20-30 kliknięć na kompresji czy odbiciu to przedział regelacji w sprawnie działającym zawieszeniu nigdy nie powinien być bardzo skrajny bo będzie działało fajne jedynie w jednym aspekcie przy innych "wyzwaniach" będzie sprawiało problemy i będzie niebezpieczne.
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 230
- Rejestracja: pn, 4 kwie 2011, 20:36
- Styl jazdy: Enduro
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Czytam i czuje ze masz swoiste osobiste podejście do tematu .MX 937 pisze:Zawieszenie w dorosłych motocyklach jest przewidziane od 70 kg. Żeby Ci sie dobrze jeździło będzie to wymagało kilku zmian bez dużego nakładu finansowego. Swoją drogą wypadało by spytać czy 250 w 2t to odpowiedni motocykl dla Ciebie ale o to nie zapytam.
Dwukomorówka 48 mm od KYB da się bardzo łatwo przystosować.
Sprężyny są w tym modelu 0,36 / 0,40 / 0,42/ 0,44 / 0,46 / 0,48 / 0,50 / 0,52 kg/mm natomiast fabryczna sprężyna w tym modelu to 0,44.
Pamiętaj że zawieszenia nigdy nie można skręcać maksymalnie na Hard ani na Soft .
Jeżeli nie zmieniasz setingu i tłoczyska nie można zmienić gęstości oleju gdyż efekt będzie odwrotny od zamierzonego, jeżeli producent przewidział olej 5W taki też powinieneś nalać.
Polecił bym Ci:
- kupić sprężyny głowne 0,36 - 040 km/mm ( ostatnio brałem sprężyny od Wysockiego ma je w dobre cenie ale popytaj gdzie indziej) cena około 400 -500 zł
- kup olej KYB 01M ( Showa , Ohlins , WP ) najlepszy olej do uzyskania dobrego efektu w zawieszeniu jeżeli nie możesz go dostać to Motul jedynie z serii Factor Line
- jeżeli samemu składasz zawieszenie pamiętaj dobrze odpowietrzyć kartridż i wlej do niego taką ilość oleju jaką zaleca serwisówka ( zapewne od 190 do 210 ml )
- zobacz jaką najmniejszą ilość olejów w komorze ze sprężyną zaleca serwisówka i taką zastosuj
- jeżeli zrobisz to co Ci poleciłem ustaw zawieszenie na wartości taki jak są podane w serwisówce to są wartość fabryczne i od tego zaczynaj korekte.
Chociaż masz okło 20-30 kliknięć na kompresji czy odbiciu to przedział regelacji w sprawnie działającym zawieszeniu nigdy nie powinien być bardzo skrajny bo będzie działało fajne jedynie w jednym aspekcie przy innych "wyzwaniach" będzie sprawiało problemy i będzie niebezpieczne.
Może tak kolega powinien od podstaw wystartować pomierzyć sag , rozkład obciążeń i pod tym katem spojrzeć na temat .
Mowa tu tylko o przednim zawiasie - a raczej nie powinno się tego tematu traktować w oderwaniu od tyłu .
Spotkałem sporo ludzi stękających na twardy przód a z obserwacji podczas ich jazdy widać było ze przód się kleił a tył goni jak pada ka odrywając -tracąc kontakt z podłożem .
Inna sprawa ze z teoretycznego punktu podejścia do tematu skuteczniej jest ująć na tłumieniu dobicia shim a dołożyć na odbiciu dla nieco lżejszego zawodnika zawias nie starci na prędkości pracy a odczucia z jazdy (komfort) powinien ulec zmianie - prosta zależność miedzy parametrami pracy zawiasu "zeta" "tau" 8)
-
Autor tematudeath
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 17
- Rejestracja: ndz, 7 kwie 2013, 12:42
- Motocykl: YZ 125 2004
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Dziękuje za klarowną odpowiedz. Wszystko jest odpowiednio odpowietrzone, nie robiłem tego samodzielnie. Domyśliłem sie, ze skręcenie na max na soft nie da zamierzonego efektu, ale jakoś póki co chciałem zacząć. SAG jest ustawiony poprawnie, tył pracuje prawidłowo. Dziękuje za pomoc w doborze twardości sprężyn i sugestie w temacie dobrania oleju, także działam dalej. I tak, 250 2T to przemyślana sprawa, w całości poza twardym zawieszeniem satysfakcjonuje mnie ten motocykl
Czy sprężyny PROMAX będą odpowiednie? Akurat takie są u Olka, a mam tam zniżki
Czy sprężyny PROMAX będą odpowiednie? Akurat takie są u Olka, a mam tam zniżki
-
- Mistrz prostej
- Posty: 63
- Rejestracja: pn, 20 mar 2017, 10:15
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Nigdy nie kupowałem tych sprężyn ale firma znana od lat wiec powinny być w porządku, jeżeli są w odpowiedniej twardości to śmiało kupuj.
Napisz później jaki rezultat udało Ci sie uzyskać.
Napisz później jaki rezultat udało Ci sie uzyskać.
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 230
- Rejestracja: pn, 4 kwie 2011, 20:36
- Styl jazdy: Enduro
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Jak dobrać twardość sprężyn?
Czegoś nie rozumiem skoro na sagach masz poprawne wartości to po co zmieniać sprężyny ?death pisze:Dziękuje za klarowną odpowiedz. Wszystko jest odpowiednio odpowietrzone, nie robiłem tego samodzielnie. Domyśliłem sie, ze skręcenie na max na soft nie da zamierzonego efektu, ale jakoś póki co chciałem zacząć. SAG jest ustawiony poprawnie, tył pracuje prawidłowo. Dziękuje za pomoc w doborze twardości sprężyn i sugestie w temacie dobrania oleju, także działam dalej. I tak, 250 2T to przemyślana sprawa, w całości poza twardym zawieszeniem satysfakcjonuje mnie ten motocykl
Czy sprężyny PROMAX będą odpowiednie? Akurat takie są u Olka, a mam tam zniżki