Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem INFO
-
Autor tematumotocyklecross
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 233
- Rejestracja: wt, 21 paź 2008, 00:05
- Motocykl: co miesiac inny ;)
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem INFO
WITAM
temat zakladam aby uzytkownikom motocykli crossowych ulatwic sprawe ustawienia zawieszenia oraz jak o nie zadbac
zaczniemy nietypowo
a wiec tak: chcesz ustawic zawieszenie?najpierw je sprawdz zanim bedziesz krecil regulacjami... musi byc sprawne każdy luz powoduje ze kolo traci trakcje a precyzyjne ustawienie zawieszenia jest niewykonalne poniewaz powstaje martwy skok (lnp na prolinku gdzie jest kilka lozysk i ktores jest uszk szczegolnie jest to odczuwalne) a wiec jesli sa luzy zapomnij o porzadanym efekcie......
wrzucamy motocykl na podnosnik:
zaczniemy od przodu popros kolege zeby mocno przytrzymal kierownice na max skrecono obojetnie w ktora strone ty chwyc mocno za kolo i poruszaj nim na boki postaraj sie wyczuc czy nie ma martwego przeskoku
zwroc uwage na lozyska kół w okolicy oski oraz na panewki zawieszenia czyli tam gdzie jedna rura wchodzi w druga
nastpnie zwroc uwage na szprychy.... chwyz za kazda i sprawdz czy sa odpowiednio napiete czy nie sa luzne lub czy jakiejs nie brakuje
teraz zrzucamy motocykl z podnosnika wciskamy przedni hamulec i energicznie pchamy motocykl do przodu jesli slychac trzaski w okolicy glowki ramy oraz odczuwalny jest jakby przeskok lozysko glowki ramy jest uszkodzone
kolejnym sposobem jest sprawdzenie przy hamowaniu ale to moze byc niekiedy niebezpieczne;)
nastepna rzecz na ktora nalezy zwrocic uwage to wycieki oleju,,,,sprawa oczywista w sumie chyba ze juz caly wylecial;)
ok motor znowu na podnosnik i przechodzimy do tylu
najpierw zawieszenie typu PDS czyli stosowane w KTM i Husabergu
tutaj sprawa jest prostsza amortyzator tylny mocowany jest bezposrednio do wachacza za pomoca lozysk PDS
mniej elementow to mniejszy koszt
podejdz do motocykla chwyc za tylne kolo poruszaj nim energicznie gora-dol jesli wyczuwasz luz zwroc uwage na ktorym lozysku gornym czy dolnym mozna wymieniac pojedynczo
teraz chwyc kola i poruszaj nim na boki zobacz czy na wahaczu nie ma luzu (w okolicy gdzie laczy sie z rama)
łozyska kola i szprychy tez wymagaja uwagi kola ktore nie sa dobrze wycentrowane powoduja bardzo nieprzyjemne prowadzenie motocykla
drugim typem zawieszenia jest zawieszenie japonskich motocykli typu PROLINK
amortyzator przymocowany jest do wahacza za pomoca dzwigni posrednich
wystepuje kiwaczka i prolink
w tym ukladzie kazdy luz na lozysku bardzo zle wplywa na prace calego ukladu powodujac kleszczenie sie i bardzo nieprecyzyjne wybieranie nierownosci
ok skoro mamy juz jakis obraz tego w jakim stanie jest nasz zawias postarajmy sie zrozumiec jak dziala
jest kilka czynnikow odpowiadajacych za jego prace
ustawienie napiecia wstepnego sprezyny gestosc oleju tlumienie dobicia i odbicia
regulacje ZAWSZE zaczynamy od sprezyny a wiec odpowiada ona za opad i usiad
opad to ugiecie sprezyny pod ciezarem wlasnym motocykla a usiad to ugiecie z kierowca na pokladzie
jest to kluczowa sprawa dla poprawnego dzialania zawiasu poniewaz okresla w jakiej skali zawieszenie pracuje
jednak zeby zawias pracowal jak nalezy i opad i usiad musi sie zgadzac
zaczynamy od opadu z tylu
motocykl na podnosnik i mierzymy odleglosc od osi tylnego kola do jakiegos umownego punktu np sruby od wydechu albo krawedzi blotnika
zapisujemy odleglosc i zrzucamy z podnosnika naciskamy kilka razy na podnozek i miedzymy w tym samym miejscu
dla wiekszosci motocykli z prolinkiem opad to 1,5-2cm dla ktma z prolinkiem 3-3,8 cm
tych danych prosze nie traktowac jak wyznacznik sa uogolnione poniewaz niektore modele motocykli maja wlasne zalecenia nalezy to sprawdzic w serwisowce
reasumujac..... twardosc sprezyny jest ważna sprawa poniewaz "ustawia" motocykl w odpowiedniej wysokosci...na sucho bez jezdzca oraz z toba na pokladzie
jesli masz za miekka sprezyne po ustawieniu opadu usiad bedzie zbyt duzy i odwrotnie jesli za miekka bedzie zbyt maly
oczywiscie mozna to ustawic jej napieciem jednak wtedy opad moze sie nie zgadzac
jesli te wartosci nie sa zachowane zawieszenie dziala w niewlasciwej skali np jesli usiad jest za duzy amortyzator tlumi w progresywnym zakresie pracy przec co motocykl jest za twardy
usiadem motocykla mozemy regulowac jego zachowanie
mniejszy usiad-- motocykl jest wyzszy lepiej sie sprawuje na krętym torze natomiast przy pokonywaniu poprzecznych nierownosci bedzie mniej stabilny
wiekszy usiad-- motocykl jest obnizony a wiec bardziej stabilny na dlugich szybkich odcinkach oraz na poprzecznych nierownosciach
kat pochylenia motocykla regulujemy rowniez wpuszczajac lub wysuwajac lagi w polkach
np na piasek lagi wypuszczone na max podnosimy tym przod i motocykl lepiej sie prowadzi w grzaskim piachu
lagi wpuszczone w polke a wiec motocykl obnizony--- zaleca sie na twardy teraz oraz na krety tor jak rowniez na podjazdy
nastepna rzecz to odbicie czyli rebound
w amortyzatorze tyl odbicie jest zwykle na dole kompresja u gory
z przodu w zaleznosci od motocykla
odbicie jest to szybkosc z jaka amortyzator wraca do swojej pierwotnej pozycji
za wolno zle.... za szybko? jeszcze gorzej
aby ustawic odpowiednio odbicie z przodu jest na to dobry sposob a wiec na bandzie
ustawiasz odbicie na ustawienia fabryczne lub na polowe skali jesli nie znasz ustawien
pamietaj... przestawiasz zawieszenie wiec motocykl bedzie sie inaczej prowadzil a wiec podczas testow z glowa.....
znajdz zakret najlepiej z banda przed ktorym jest troche nierownosci
najezdzasz dosc szybko na bande przed tym energicznie hamujac przodem i obserwujesz zachowanie motocykla
jesli motocykl ma tendencje do wyjezdzania przednim kolem do zewnatrz zakretu musisz dodac + kilka klikow a wiec krecisz w prawo
jesli motocykl ma tendencje do zaostrzania zakretu czyli nadmiernie kolo idzie do srodka zakretu wtedy odejmujemy odbicie -
czyli krecimy w lewo
najlepiej krecic o 1-2 klikniecia poniewaz zbyt mocne krecenie bedzie mylace
kolejnym etapem jest szybki przejazd przez wyboje
jesli przod ma tendencje do shimmy dodaj 1 lub 2 kliki na odbiciu
dobrze tez jest nagrac sobie filmik jak sie jedzie przez dziury i zaobserwowac czy przednie kolo wraca za wolno czy za szybko jednak ta metoda wymaga troche wiecej orientacji w temacie
przykladowo w SXFie 450 07 kombinowalem z kazdymi ustawieniami odbicia z przodu..... jedyne wlasciwe to 19-22 kliki od wkreconego
na innych ustawieniach nie dalo sie jechac
z tylu byl to zakres 22-25 klikow
jesli chodzi o tylny zawias ustawienie odbicia jest troche trudniejsze
kolo musi wracac na tyle szybko zeby zdazyc wybrac kazda nierownosc ale rowniez na tyle wolno by moto nie zachowywalo sie jak pileczka pingpongowa
znajdz jakis zjazd z wertepami
zjezdzasz w dol i mocno hamujesz tylem jesli twoim celem jest ustawienie amortyzatora tak ze by ladnie kleil tylne kolo do podloza
jesli podskakuje na wertepach przy hamowaniu dodaj odbicia na +
jak i nienadaza wracac pomiedzy dziurami i motocykl "pompuje" odejmij odbicia
jesli uzyskasz dobra sile hamowania na zjezdzie z wertepami twoj amor bedzie rownie dobrze dziala na nierownosciach przechodzonych na pelnej manecie
odbicie na tylnym amorze wplywa tez na zachowanie motocykla w locie (zakladajac ze kierowca poprawnie wykonuje najazd itd)
jesli motocykl ma tendencje do robienia swiecy czyli przednie kolo idzie ostro do gory odejmij odbicie
jesli po wyskoku masz wrazenie ze polecisz od razu na pysk i ladujesz na przednim kole odbicie na +
dzieje sie tak poniewaz jesli amortyzator za wolno lub za szybko wraca nie zdazy wiec zrownowazyc motocykla
Dobicie- czyli KOMPRESJA
na amortyzatorach oznaczona jest jako comp
kompresja to szybkosc z jaka amortyzator poddaje sie na wybojach...po skoku tu nie chodzi o to jak nisko siadzie przod lub tyl tylko jak szybko i jak miekko
jesli chodzi o kompresje z przodu problem mamy wiele mniejszy poniewaz jest tylko 1 regulacja;)
tutaj juz kazdy musi wyczuc jak lubi jezdzic czy twardszym czy miekszym motocyklem
wiekszosc odczuc jest bardzo indywidualnych ale starajmy sie jezdzic na zawieszeniu w miare miekkim dostosowanym do naszych umiejetnosci i stylu jazdy
nic ci nie da ze skrecisz compresje poniewaz motocykl bedzie twardy i niepewny
NA TWARDY TEREN USTAWIAMY ZAWIAS NA MIEKKO NA MIEKKI TEREN NA TWARDO
jesli np na korzeniach podbija ci przod odejmij kompresji dotad az uzyskasz efekt gladkiego przejazdu przez taka sekcje
na piach zawsze + 2 kliki na comp
na kamienie -2
kompresje ustawiamy tez na skokach na plaskie....przy ladowaniu odczujesz czy chcesz zeby motocykl byl twardszy czy miekszy
jesli chodzi o zawieszenia tylne wiekszosc posiada 2 regulacje
1 na srubokret plaski czyli kompresje wolna
1 na srube klucz 14 lub 17 jest to kompresja szybka
kompresja wolna odpowiada za zachowanie amortyzatora np na tej czesci trasy w ktorej znajduja sie dlugie plytkie muldy kiedy zawieszenie powoli wybiera nierownosci w gornym zakresie pracy amortyzatora
kompresja szybka to twardosc amortyzatora przy skoku np na plaskie lub przy gwaltownym wpadnieciu w dziure lub najechania np na wystajacy korzen
w KTMie od rocznika 2006 najlepsze ustawienie do miedzy 1 a 2 obrotami od zakreconego
1 sport 2 comfort
jak ustawic dobicie wolne?
np jesli masz dobra opone z tylu chcesz ruszyc szybko a motocykl mieli i mieli a jechac nie chce......
najprawdopodobniej masz za duzo compresji z tylu
twoj amortyzator nie ugina sie odpowiednio stad brak trakcji
odejmij mu 2 kliki i sprawdz ponownie
jesli przy przyspieszaniu na dziurawej prostej motocyklem rzuca na boki dodaj comp
kompresje szybka ustawiamy na skokach lub szybkich przejazdach przez muldy whoopsy itd pokombinuj troche a napewno dogadasz sie z zawieszeniem
z czasem postaram sie zamiescic tabelke dokladnych objawow motocykla przy zlych ustawieniach zawieszen
kiedy i w ktora strone krecic oraz przykladowe ustawienia amortyzatorow
na chwile obecna nie mam tego dokladnie przygotowanego a napewno watek sie rozwinie i sami napiszecie jak i co;)
sprawa oczywista jest tez twardosc i ilosc oleju w zawieszeniu
z tylu sprawe mamy prosta..... nie dolejemy anie nie odlejemy oleju poniewaz poprostu nie mozna;)
z przodu mozemy pokombinowac
jesli ci dobija dolej po 10-20ml do kazdej lagi
jesli nie schodzi wystarczajaco nisko odlej
jesli to nic nie da musisz zmienic sprezyny
baaaardzo przydatna sprawa jest oring na ladze.... zalozony pokazuje nam ile schodzi nam przedni zawias i jakie sa jeszcze rezerwy
powinien chodzic do 1 cm od konca amortyzatora
jesli zawieszenie dobije ci raz na jakis czas to nie ma dramatu.... znaczy ze wykorzystujesz caly zakres jego pracy
nie bede sie rozpisywal na temat tego jak czesto wymieniac olej.... jak cie serce nie boli mozesz jezdzic 2 sezony na tym samym,,,,powodzenia zycze twoj zawias ci tego nie wybaczy
pozostaje nam jeszcze ostatnia kwestia.....zgrac przod z tylem--------------- efekt porzadany? jak nacisniesz motocykl w okolicach korka od paliwa usiadzie rowno przodem i tylem
podobny efekt uzyskamy naciskajac mocno na podnozek motocykl powinien rozno usiadac przodem i tylem
ilosc powietrza w oponach tez ma wplyw na prace wiec sprawdz zanim wyjedziesz
temat zalozylem poniewaz jest wiele info na temat zawiasow ale nic nigdy konkretnego w miare mozliwosci postaram sie rozwinac temat na tyle aby dokladnie opisac jak to cholerstwo wyregulowac pod siebie dopisujcie swoje uwagi i pytania moze powstanie cos ciekawego
pozdrawiam
Sebastian SERWIS MOTOCYKLI CROSS Dąbrowa Górnicza 513 097 398
temat zakladam aby uzytkownikom motocykli crossowych ulatwic sprawe ustawienia zawieszenia oraz jak o nie zadbac
zaczniemy nietypowo
a wiec tak: chcesz ustawic zawieszenie?najpierw je sprawdz zanim bedziesz krecil regulacjami... musi byc sprawne każdy luz powoduje ze kolo traci trakcje a precyzyjne ustawienie zawieszenia jest niewykonalne poniewaz powstaje martwy skok (lnp na prolinku gdzie jest kilka lozysk i ktores jest uszk szczegolnie jest to odczuwalne) a wiec jesli sa luzy zapomnij o porzadanym efekcie......
wrzucamy motocykl na podnosnik:
zaczniemy od przodu popros kolege zeby mocno przytrzymal kierownice na max skrecono obojetnie w ktora strone ty chwyc mocno za kolo i poruszaj nim na boki postaraj sie wyczuc czy nie ma martwego przeskoku
zwroc uwage na lozyska kół w okolicy oski oraz na panewki zawieszenia czyli tam gdzie jedna rura wchodzi w druga
nastpnie zwroc uwage na szprychy.... chwyz za kazda i sprawdz czy sa odpowiednio napiete czy nie sa luzne lub czy jakiejs nie brakuje
teraz zrzucamy motocykl z podnosnika wciskamy przedni hamulec i energicznie pchamy motocykl do przodu jesli slychac trzaski w okolicy glowki ramy oraz odczuwalny jest jakby przeskok lozysko glowki ramy jest uszkodzone
kolejnym sposobem jest sprawdzenie przy hamowaniu ale to moze byc niekiedy niebezpieczne;)
nastepna rzecz na ktora nalezy zwrocic uwage to wycieki oleju,,,,sprawa oczywista w sumie chyba ze juz caly wylecial;)
ok motor znowu na podnosnik i przechodzimy do tylu
najpierw zawieszenie typu PDS czyli stosowane w KTM i Husabergu
tutaj sprawa jest prostsza amortyzator tylny mocowany jest bezposrednio do wachacza za pomoca lozysk PDS
mniej elementow to mniejszy koszt
podejdz do motocykla chwyc za tylne kolo poruszaj nim energicznie gora-dol jesli wyczuwasz luz zwroc uwage na ktorym lozysku gornym czy dolnym mozna wymieniac pojedynczo
teraz chwyc kola i poruszaj nim na boki zobacz czy na wahaczu nie ma luzu (w okolicy gdzie laczy sie z rama)
łozyska kola i szprychy tez wymagaja uwagi kola ktore nie sa dobrze wycentrowane powoduja bardzo nieprzyjemne prowadzenie motocykla
drugim typem zawieszenia jest zawieszenie japonskich motocykli typu PROLINK
amortyzator przymocowany jest do wahacza za pomoca dzwigni posrednich
wystepuje kiwaczka i prolink
w tym ukladzie kazdy luz na lozysku bardzo zle wplywa na prace calego ukladu powodujac kleszczenie sie i bardzo nieprecyzyjne wybieranie nierownosci
ok skoro mamy juz jakis obraz tego w jakim stanie jest nasz zawias postarajmy sie zrozumiec jak dziala
jest kilka czynnikow odpowiadajacych za jego prace
ustawienie napiecia wstepnego sprezyny gestosc oleju tlumienie dobicia i odbicia
regulacje ZAWSZE zaczynamy od sprezyny a wiec odpowiada ona za opad i usiad
opad to ugiecie sprezyny pod ciezarem wlasnym motocykla a usiad to ugiecie z kierowca na pokladzie
jest to kluczowa sprawa dla poprawnego dzialania zawiasu poniewaz okresla w jakiej skali zawieszenie pracuje
jednak zeby zawias pracowal jak nalezy i opad i usiad musi sie zgadzac
zaczynamy od opadu z tylu
motocykl na podnosnik i mierzymy odleglosc od osi tylnego kola do jakiegos umownego punktu np sruby od wydechu albo krawedzi blotnika
zapisujemy odleglosc i zrzucamy z podnosnika naciskamy kilka razy na podnozek i miedzymy w tym samym miejscu
dla wiekszosci motocykli z prolinkiem opad to 1,5-2cm dla ktma z prolinkiem 3-3,8 cm
tych danych prosze nie traktowac jak wyznacznik sa uogolnione poniewaz niektore modele motocykli maja wlasne zalecenia nalezy to sprawdzic w serwisowce
reasumujac..... twardosc sprezyny jest ważna sprawa poniewaz "ustawia" motocykl w odpowiedniej wysokosci...na sucho bez jezdzca oraz z toba na pokladzie
jesli masz za miekka sprezyne po ustawieniu opadu usiad bedzie zbyt duzy i odwrotnie jesli za miekka bedzie zbyt maly
oczywiscie mozna to ustawic jej napieciem jednak wtedy opad moze sie nie zgadzac
jesli te wartosci nie sa zachowane zawieszenie dziala w niewlasciwej skali np jesli usiad jest za duzy amortyzator tlumi w progresywnym zakresie pracy przec co motocykl jest za twardy
usiadem motocykla mozemy regulowac jego zachowanie
mniejszy usiad-- motocykl jest wyzszy lepiej sie sprawuje na krętym torze natomiast przy pokonywaniu poprzecznych nierownosci bedzie mniej stabilny
wiekszy usiad-- motocykl jest obnizony a wiec bardziej stabilny na dlugich szybkich odcinkach oraz na poprzecznych nierownosciach
kat pochylenia motocykla regulujemy rowniez wpuszczajac lub wysuwajac lagi w polkach
np na piasek lagi wypuszczone na max podnosimy tym przod i motocykl lepiej sie prowadzi w grzaskim piachu
lagi wpuszczone w polke a wiec motocykl obnizony--- zaleca sie na twardy teraz oraz na krety tor jak rowniez na podjazdy
nastepna rzecz to odbicie czyli rebound
w amortyzatorze tyl odbicie jest zwykle na dole kompresja u gory
z przodu w zaleznosci od motocykla
odbicie jest to szybkosc z jaka amortyzator wraca do swojej pierwotnej pozycji
za wolno zle.... za szybko? jeszcze gorzej
aby ustawic odpowiednio odbicie z przodu jest na to dobry sposob a wiec na bandzie
ustawiasz odbicie na ustawienia fabryczne lub na polowe skali jesli nie znasz ustawien
pamietaj... przestawiasz zawieszenie wiec motocykl bedzie sie inaczej prowadzil a wiec podczas testow z glowa.....
znajdz zakret najlepiej z banda przed ktorym jest troche nierownosci
najezdzasz dosc szybko na bande przed tym energicznie hamujac przodem i obserwujesz zachowanie motocykla
jesli motocykl ma tendencje do wyjezdzania przednim kolem do zewnatrz zakretu musisz dodac + kilka klikow a wiec krecisz w prawo
jesli motocykl ma tendencje do zaostrzania zakretu czyli nadmiernie kolo idzie do srodka zakretu wtedy odejmujemy odbicie -
czyli krecimy w lewo
najlepiej krecic o 1-2 klikniecia poniewaz zbyt mocne krecenie bedzie mylace
kolejnym etapem jest szybki przejazd przez wyboje
jesli przod ma tendencje do shimmy dodaj 1 lub 2 kliki na odbiciu
dobrze tez jest nagrac sobie filmik jak sie jedzie przez dziury i zaobserwowac czy przednie kolo wraca za wolno czy za szybko jednak ta metoda wymaga troche wiecej orientacji w temacie
przykladowo w SXFie 450 07 kombinowalem z kazdymi ustawieniami odbicia z przodu..... jedyne wlasciwe to 19-22 kliki od wkreconego
na innych ustawieniach nie dalo sie jechac
z tylu byl to zakres 22-25 klikow
jesli chodzi o tylny zawias ustawienie odbicia jest troche trudniejsze
kolo musi wracac na tyle szybko zeby zdazyc wybrac kazda nierownosc ale rowniez na tyle wolno by moto nie zachowywalo sie jak pileczka pingpongowa
znajdz jakis zjazd z wertepami
zjezdzasz w dol i mocno hamujesz tylem jesli twoim celem jest ustawienie amortyzatora tak ze by ladnie kleil tylne kolo do podloza
jesli podskakuje na wertepach przy hamowaniu dodaj odbicia na +
jak i nienadaza wracac pomiedzy dziurami i motocykl "pompuje" odejmij odbicia
jesli uzyskasz dobra sile hamowania na zjezdzie z wertepami twoj amor bedzie rownie dobrze dziala na nierownosciach przechodzonych na pelnej manecie
odbicie na tylnym amorze wplywa tez na zachowanie motocykla w locie (zakladajac ze kierowca poprawnie wykonuje najazd itd)
jesli motocykl ma tendencje do robienia swiecy czyli przednie kolo idzie ostro do gory odejmij odbicie
jesli po wyskoku masz wrazenie ze polecisz od razu na pysk i ladujesz na przednim kole odbicie na +
dzieje sie tak poniewaz jesli amortyzator za wolno lub za szybko wraca nie zdazy wiec zrownowazyc motocykla
Dobicie- czyli KOMPRESJA
na amortyzatorach oznaczona jest jako comp
kompresja to szybkosc z jaka amortyzator poddaje sie na wybojach...po skoku tu nie chodzi o to jak nisko siadzie przod lub tyl tylko jak szybko i jak miekko
jesli chodzi o kompresje z przodu problem mamy wiele mniejszy poniewaz jest tylko 1 regulacja;)
tutaj juz kazdy musi wyczuc jak lubi jezdzic czy twardszym czy miekszym motocyklem
wiekszosc odczuc jest bardzo indywidualnych ale starajmy sie jezdzic na zawieszeniu w miare miekkim dostosowanym do naszych umiejetnosci i stylu jazdy
nic ci nie da ze skrecisz compresje poniewaz motocykl bedzie twardy i niepewny
NA TWARDY TEREN USTAWIAMY ZAWIAS NA MIEKKO NA MIEKKI TEREN NA TWARDO
jesli np na korzeniach podbija ci przod odejmij kompresji dotad az uzyskasz efekt gladkiego przejazdu przez taka sekcje
na piach zawsze + 2 kliki na comp
na kamienie -2
kompresje ustawiamy tez na skokach na plaskie....przy ladowaniu odczujesz czy chcesz zeby motocykl byl twardszy czy miekszy
jesli chodzi o zawieszenia tylne wiekszosc posiada 2 regulacje
1 na srubokret plaski czyli kompresje wolna
1 na srube klucz 14 lub 17 jest to kompresja szybka
kompresja wolna odpowiada za zachowanie amortyzatora np na tej czesci trasy w ktorej znajduja sie dlugie plytkie muldy kiedy zawieszenie powoli wybiera nierownosci w gornym zakresie pracy amortyzatora
kompresja szybka to twardosc amortyzatora przy skoku np na plaskie lub przy gwaltownym wpadnieciu w dziure lub najechania np na wystajacy korzen
w KTMie od rocznika 2006 najlepsze ustawienie do miedzy 1 a 2 obrotami od zakreconego
1 sport 2 comfort
jak ustawic dobicie wolne?
np jesli masz dobra opone z tylu chcesz ruszyc szybko a motocykl mieli i mieli a jechac nie chce......
najprawdopodobniej masz za duzo compresji z tylu
twoj amortyzator nie ugina sie odpowiednio stad brak trakcji
odejmij mu 2 kliki i sprawdz ponownie
jesli przy przyspieszaniu na dziurawej prostej motocyklem rzuca na boki dodaj comp
kompresje szybka ustawiamy na skokach lub szybkich przejazdach przez muldy whoopsy itd pokombinuj troche a napewno dogadasz sie z zawieszeniem
z czasem postaram sie zamiescic tabelke dokladnych objawow motocykla przy zlych ustawieniach zawieszen
kiedy i w ktora strone krecic oraz przykladowe ustawienia amortyzatorow
na chwile obecna nie mam tego dokladnie przygotowanego a napewno watek sie rozwinie i sami napiszecie jak i co;)
sprawa oczywista jest tez twardosc i ilosc oleju w zawieszeniu
z tylu sprawe mamy prosta..... nie dolejemy anie nie odlejemy oleju poniewaz poprostu nie mozna;)
z przodu mozemy pokombinowac
jesli ci dobija dolej po 10-20ml do kazdej lagi
jesli nie schodzi wystarczajaco nisko odlej
jesli to nic nie da musisz zmienic sprezyny
baaaardzo przydatna sprawa jest oring na ladze.... zalozony pokazuje nam ile schodzi nam przedni zawias i jakie sa jeszcze rezerwy
powinien chodzic do 1 cm od konca amortyzatora
jesli zawieszenie dobije ci raz na jakis czas to nie ma dramatu.... znaczy ze wykorzystujesz caly zakres jego pracy
nie bede sie rozpisywal na temat tego jak czesto wymieniac olej.... jak cie serce nie boli mozesz jezdzic 2 sezony na tym samym,,,,powodzenia zycze twoj zawias ci tego nie wybaczy
pozostaje nam jeszcze ostatnia kwestia.....zgrac przod z tylem--------------- efekt porzadany? jak nacisniesz motocykl w okolicach korka od paliwa usiadzie rowno przodem i tylem
podobny efekt uzyskamy naciskajac mocno na podnozek motocykl powinien rozno usiadac przodem i tylem
ilosc powietrza w oponach tez ma wplyw na prace wiec sprawdz zanim wyjedziesz
temat zalozylem poniewaz jest wiele info na temat zawiasow ale nic nigdy konkretnego w miare mozliwosci postaram sie rozwinac temat na tyle aby dokladnie opisac jak to cholerstwo wyregulowac pod siebie dopisujcie swoje uwagi i pytania moze powstanie cos ciekawego
pozdrawiam
Sebastian SERWIS MOTOCYKLI CROSS Dąbrowa Górnicza 513 097 398
Sebastian Gałkowski KAT-SERWIS Specjalizacja serwis motocykli i części zamienne
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
-
Autor tematumotocyklecross
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 233
- Rejestracja: wt, 21 paź 2008, 00:05
- Motocykl: co miesiac inny ;)
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem INFO
w zwiazku z duza iloscia pytan na priv ->
uniwersalne ustawienia nie istnieja jest to indywidualna sprawa zalezy od wagi stylu jazdy i wielu wielu innych czynnikow
standardowych uzywamy jako punkt odniesienia
jesli masz jakis konkretny objaw moge postarac sie pomoc go usunac ale musisz go potrafic sprecyzowac
zaobserwuj motocykl.... przejedz sie na sprzecie kolegi moze to cie oswieci
najlepiej na takim samym modelu
i jeszcze jedno..... ten trud sie oplaci np moj SXF byl tak wrazliwy na ustawienie odbicia na tylnym amorze ze 2 kliki w zla strone i czulem sie jak na RODEO tylko ze byk byl mechaniczny......
testuj testuj i jeszcze raz testuj..... tylko nie ukrec srub od regulacji bo wbrew pozorom czesto sie to zdarza..... najczesciej przy odbiciu
kliki wyczuwalne sa przy lekkim kreceniu jesli dalej nie idzie nie krec na sile.... stozki od regulacji sa dosc delikatne a naprawa zerwanego czasami bywa sporym problemem
pozdrawiam i do zobaczenia w terenie;)
uniwersalne ustawienia nie istnieja jest to indywidualna sprawa zalezy od wagi stylu jazdy i wielu wielu innych czynnikow
standardowych uzywamy jako punkt odniesienia
jesli masz jakis konkretny objaw moge postarac sie pomoc go usunac ale musisz go potrafic sprecyzowac
zaobserwuj motocykl.... przejedz sie na sprzecie kolegi moze to cie oswieci
najlepiej na takim samym modelu
i jeszcze jedno..... ten trud sie oplaci np moj SXF byl tak wrazliwy na ustawienie odbicia na tylnym amorze ze 2 kliki w zla strone i czulem sie jak na RODEO tylko ze byk byl mechaniczny......
testuj testuj i jeszcze raz testuj..... tylko nie ukrec srub od regulacji bo wbrew pozorom czesto sie to zdarza..... najczesciej przy odbiciu
kliki wyczuwalne sa przy lekkim kreceniu jesli dalej nie idzie nie krec na sile.... stozki od regulacji sa dosc delikatne a naprawa zerwanego czasami bywa sporym problemem
pozdrawiam i do zobaczenia w terenie;)
Sebastian Gałkowski KAT-SERWIS Specjalizacja serwis motocykli i części zamienne
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
-
Autor tematumotocyklecross
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 233
- Rejestracja: wt, 21 paź 2008, 00:05
- Motocykl: co miesiac inny ;)
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem INFO
chlopaki i dziewczyny (o ile te wogole sa na forum;) )
napiszcie swoje uwagi na temat zawieszen w poszczegolnych modelach i rocznikach motocykli ktorymi mieliscie okazje jezdzic
co wam odpowiadalo a co nie w prowadzeniu motocykla (oczywiscie pod warunkiem ze bym sprawny a nie rozklekotany jak komarek)
moze uda sie stworzyc liste ustawien zawiasow dla poszczegolnych typow motocykli na ktorych wam sie dobrze smiga
bo te ktore sa podawane w serwisowkach to............
wielu ludzi nawet nigdy nie dotknelo srubokreta ani regulacji zawieszenia i ostatnio mialem kilka przypadkow ze przyjechal motocykl i... na jednej ladze 8klikow na drugiej 18...... i jak to mialo sie prowadzic?
reasumujac SPRAWDZAJCIE!!!!!!! bo moze jezdzicie na jakis kosmicznych ustawieniach i zastanawiacie sie czemu kolega jest o tyle szybszy albo dlaczego ten cholerny motor tak podskakuje na byle wyboju
napiszcie swoje uwagi na temat zawieszen w poszczegolnych modelach i rocznikach motocykli ktorymi mieliscie okazje jezdzic
co wam odpowiadalo a co nie w prowadzeniu motocykla (oczywiscie pod warunkiem ze bym sprawny a nie rozklekotany jak komarek)
moze uda sie stworzyc liste ustawien zawiasow dla poszczegolnych typow motocykli na ktorych wam sie dobrze smiga
bo te ktore sa podawane w serwisowkach to............
wielu ludzi nawet nigdy nie dotknelo srubokreta ani regulacji zawieszenia i ostatnio mialem kilka przypadkow ze przyjechal motocykl i... na jednej ladze 8klikow na drugiej 18...... i jak to mialo sie prowadzic?
reasumujac SPRAWDZAJCIE!!!!!!! bo moze jezdzicie na jakis kosmicznych ustawieniach i zastanawiacie sie czemu kolega jest o tyle szybszy albo dlaczego ten cholerny motor tak podskakuje na byle wyboju
Sebastian Gałkowski KAT-SERWIS Specjalizacja serwis motocykli i części zamienne
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
-
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 31
- Rejestracja: czw, 22 lip 2010, 12:43
- Motocykl: RM 125 '07
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Przemyśl
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Witam.
Temat mega konkretnie napisany . Naprawdę bardzo dużo konkretnych porad i informacji odnośnie ustawienia jak i samej pracy zawieszenia. Polecam ten temat każdemu kto podchodzi poważnie do sprawy zawieszenia w swoim motocyklu.
Szkoda tylko że jest tak małe zainteresowanie tym tematem bo z pewnością rozwiał by on wiele pytań i wątpliwości na temat zawieszenia, które są zadawane np w dziale " sprzęt/serwis ". Autorowi tego tematu należą się wielkie brawa. =D>
Temat mega konkretnie napisany . Naprawdę bardzo dużo konkretnych porad i informacji odnośnie ustawienia jak i samej pracy zawieszenia. Polecam ten temat każdemu kto podchodzi poważnie do sprawy zawieszenia w swoim motocyklu.
Szkoda tylko że jest tak małe zainteresowanie tym tematem bo z pewnością rozwiał by on wiele pytań i wątpliwości na temat zawieszenia, które są zadawane np w dziale " sprzęt/serwis ". Autorowi tego tematu należą się wielkie brawa. =D>
"Jeśli wszystko wydaje się być pod kontrolą - to znaczy że nie jedziesz wystarczająco szybko"
-
- Mistrz prostej
- Posty: 122
- Rejestracja: pn, 24 mar 2008, 18:40
- Motocykl: KTM SX 150 2009
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Olsztynek
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Super temat, szkoda że wcześniej go nie zauważyłem
Można się naprawdę sporo dowiedzieć, polecam zwłaszcza takim jak ja którzy nie mają zielonego pojęcia co gdzie i jak
Do autora jeszcze tylko pytanko
Można się naprawdę sporo dowiedzieć, polecam zwłaszcza takim jak ja którzy nie mają zielonego pojęcia co gdzie i jak
Do autora jeszcze tylko pytanko
Możemy na to liczyć ?motocyklecross pisze: z czasem postaram sie zamiescic tabelke dokladnych objawow motocykla przy zlych ustawieniach zawieszen
kiedy i w ktora strone krecic oraz przykladowe ustawienia amortyzatorow
było - Suzuki RM 125 K2
jest - KTM SX 150 2009
jest - KTM SX 150 2009
-
- Uzależniony od adrenaliny
- Posty: 455
- Rejestracja: sob, 12 wrz 2009, 13:36
- Motocykl: cyryfy
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
czesc!
chcialbym tylko dodac,ze przy diagnostyce luzu przedniego zawieszenia przy sprawdzaniu lozyska glowki ramy mozemy czuc luz na tarczy hamulcowej.
mowa jest oczywiscie o plywajacej tarczy,ktora bardzo szybko nabiera luzów na gumowo-metalowych tulejkach,ktore potem łudząco przypominaja luz na glowce ramy.
btw. artykuł super, motocyklecross jak zwykle na najwyzszym poziomie !
chcialbym tylko dodac,ze przy diagnostyce luzu przedniego zawieszenia przy sprawdzaniu lozyska glowki ramy mozemy czuc luz na tarczy hamulcowej.
mowa jest oczywiscie o plywajacej tarczy,ktora bardzo szybko nabiera luzów na gumowo-metalowych tulejkach,ktore potem łudząco przypominaja luz na glowce ramy.
btw. artykuł super, motocyklecross jak zwykle na najwyzszym poziomie !
---------------------------
-
- Mistrz prostej
- Posty: 122
- Rejestracja: pn, 24 mar 2008, 18:40
- Motocykl: KTM SX 150 2009
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Olsztynek
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Panowie mam jeszcze pytanko odnośnie regulacji PDS'a.
W manualu SX 150 2009 mam napisane coś takiego:
STANDARD HIGH-SPEED SETTING:
- Turn the adjusting screw [3]to the limit in a counterclockwise directionusing a box wrench.
– Unscrew the respective number of turns for the specific type of shock absorber in a clockwise direction.
Z kolei w innym manualu który mam po Polsku jest napisane:
- Wkręcić śrubę nastawczą kluczem nasadowym do oporu, obracając ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
– Obrócić w lewo o liczbę obrotów, dopasowaną do typu amortyzatora.
Wg. mnie w manualu który dostałem z motorem jest błąd, regulacja powinna wyglądać tak jak w manualu po Polsku.
Mam rację, że zawsze przy regulacji któregokolwiek elementu zawieszenia kręcimy do oporu w prawo, następnie cofamy o odpowiednią liczbę klików ?
W manualu SX 150 2009 mam napisane coś takiego:
STANDARD HIGH-SPEED SETTING:
- Turn the adjusting screw [3]to the limit in a counterclockwise directionusing a box wrench.
– Unscrew the respective number of turns for the specific type of shock absorber in a clockwise direction.
Z kolei w innym manualu który mam po Polsku jest napisane:
- Wkręcić śrubę nastawczą kluczem nasadowym do oporu, obracając ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
– Obrócić w lewo o liczbę obrotów, dopasowaną do typu amortyzatora.
Wg. mnie w manualu który dostałem z motorem jest błąd, regulacja powinna wyglądać tak jak w manualu po Polsku.
Mam rację, że zawsze przy regulacji któregokolwiek elementu zawieszenia kręcimy do oporu w prawo, następnie cofamy o odpowiednią liczbę klików ?
było - Suzuki RM 125 K2
jest - KTM SX 150 2009
jest - KTM SX 150 2009
-
- Do odcięcia!
- Posty: 926
- Rejestracja: śr, 25 sie 2010, 15:17
- Motocykl: YZ125 `08
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Tak, zawsze liczymy kliki od max wkreconego
Naprawa cross prostowanie wydechów 793 395 514
-
- Uzależniony od adrenaliny
- Posty: 455
- Rejestracja: sob, 12 wrz 2009, 13:36
- Motocykl: cyryfy
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
klikasz od lewej do prawej i polowa klikow to ustawienie seryjne.
---------------------------
-
- Mistrz prostej
- Posty: 122
- Rejestracja: pn, 24 mar 2008, 18:40
- Motocykl: KTM SX 150 2009
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Olsztynek
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Ustawienia seryjne znam bo mam je w serwisówce podane. Chodziło mi głównie o ustawienie high speed tylnego amora. Praktycznie wszystkie serwisówki podają, żeby na maxa śróbę dokręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, następnie cofnąć o 1 obrót w lewo. Mam jednak jedną serwisówkę, która każe kręcić odwrotnie i też cofnąć o jeden obrót. I tak jak pisałem wyżej, w tym przypadku jest błąd. Kręcimy do prawej i cofamy o jeden obrót w lewo.
było - Suzuki RM 125 K2
jest - KTM SX 150 2009
jest - KTM SX 150 2009
-
- Mechanik motocyklowy
- Posty: 3381
- Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
- Motocykl: CR 250
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 10 razy
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
Licząc się z tym, że zakres regulacji to 2-3 obrotów, to chyba obydwie mają rację.
Z resztą jakie to ma znaczenie? Tak jak by producent znał twoje możliwości jazy i wiedział po czym i jak szybko jeździsz.
Ustaw na połowę zakresu i doreguluj wg. własnych upodobań.
Z resztą jakie to ma znaczenie? Tak jak by producent znał twoje możliwości jazy i wiedział po czym i jak szybko jeździsz.
Ustaw na połowę zakresu i doreguluj wg. własnych upodobań.
-
Autor tematumotocyklecross
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 233
- Rejestracja: wt, 21 paź 2008, 00:05
- Motocykl: co miesiac inny ;)
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Zawieszenie regulacja czyli jak sie dogadac z zawiasem I
jesli chodzi o KTM to regulacja na klucz 17 u gory amort dziala skutecznie miedzy 1 a 2,5 obroty opd max wkreconego
ja zawsze ustawialem u siebie okolo 1,6 do 2 obrotu bo jestem dosc lekki
kompresja na srubokret najlepiej miedzy 9 i 20 klikow od max wkreconego
rebound od 22 klikow (twardo) do 26 miekko rowniez od max wkreconego
moje ulubione ustawienie w sxfie i wiekszosci innych ktmow to kompresja 15klikow srobka i 2 sruba na klucz 17 (oczywiscie mowie od sxach gdzie sa podwojne regulacje)
rebound 25 od max wkreconego
ja zawsze ustawialem u siebie okolo 1,6 do 2 obrotu bo jestem dosc lekki
kompresja na srubokret najlepiej miedzy 9 i 20 klikow od max wkreconego
rebound od 22 klikow (twardo) do 26 miekko rowniez od max wkreconego
moje ulubione ustawienie w sxfie i wiekszosci innych ktmow to kompresja 15klikow srobka i 2 sruba na klucz 17 (oczywiscie mowie od sxach gdzie sa podwojne regulacje)
rebound 25 od max wkreconego
Sebastian Gałkowski KAT-SERWIS Specjalizacja serwis motocykli i części zamienne
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg
KTM Honda Yamaha Husaberg Suzuki Kawasaki
DĄBROWA GÓRNICZA 513 097 398 ktmserwis@wp.pl allegro: katserwis-dg