Profil opony - właściwości jezdne

Masz problem z doborem opony? Nie wieszj jak wycentrować felgę?
Autor tematu
VVito
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 52
Rejestracja: śr, 16 lis 2011, 12:38
Motocykl: KTM XC-F 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: VVito » sob, 10 sty 2015, 16:03

Cześć,
Interesuje mnie jaki profil opony powinno się stosować do jazdy MX a jaki do enduro ? Większość firm oferuje opony o profilach 80,90,100.
Jaki wpływ na jazdę ma opona na niskim profilu a co daje wysoki profil np. 100 ?

Awatar użytkownika
kris514
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 2270
Rejestracja: ndz, 31 paź 2010, 11:10
Motocykl: KTM sx 150 2009
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 11 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: kris514 » sob, 10 sty 2015, 16:16

Wiesz że profil opony przeliczany jest procentowo do jej szerokości? czyli np opona 140/80r18 będzie miała podobną wysokość co opona 110/100r18 (tak samo z r19). W motocyklach crossowych stosuje się koła o rozmiarze 19" i opony nisko profilowe a w enduro 18" z wysokim profilem, a chodzi o to by ładniej lepiła się do bardziej nierównego podłoża.
PandaMoto serwis motocyklowy
www.pandamoto.pl

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: Majster128 » sob, 10 sty 2015, 16:41

Im opona będzie wyższa tym większy będzie efekt pływania na zakrętach. Mniejsza sztywność.
Wyższa będzie łapała przyczepność tam gdzie niska jej nie złapie np. na kamieniach, konarach i przy okazji ochroni obręcz.

Autor tematu
VVito
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 52
Rejestracja: śr, 16 lis 2011, 12:38
Motocykl: KTM XC-F 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: VVito » sob, 10 sty 2015, 16:48

OK. jak mam w tyle 18tkę to lepiej iść w 120/90 czy 110/100 ? Na tor pewnie będzie lepsza 120/90 bo ma niższy profil i będzie stabilniejsza a w las 110/100 ?
Ktoś ostatnio pisał że znowu na tor lepiej kupić węższą bo się lepiej prowadzi ?

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: Majster128 » sob, 10 sty 2015, 17:58

Żebyś chodź powiedział o jakim moto mowa...

Autor tematu
VVito
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 52
Rejestracja: śr, 16 lis 2011, 12:38
Motocykl: KTM XC-F 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: VVito » sob, 10 sty 2015, 18:05

KTM XC-F 250, preferowany styl jazdy 50% tor, 50% enduro. Teraz miałem 110/100, na torze lux ale coś mi w lesie nie pasowała, zwłaszcza na podjazdach. Już ją dojechałem i myślałem żeby zamienić na 120/90, tylko jaki tego powinien być efekt ?
Wyższy profil lepiej chroni obręcz, więc ma zastosowanie w enduro gdzie są różne niespodzianki w podłożu, w mx można stosować profil nawet 80, ponieważ na torach nie ma, ostrych głazów itd. Tak czy nie?
A szerokość ? kiedy dawać 120,110,100 ? do jakiego podłoża ?

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Profil opony - właściwości jezdne

Post autor: Majster128 » sob, 10 sty 2015, 19:16

Na twarde podłoże szerszą (stracisz na sterowności w zakrętach), na miękkie (błoto) węższą.
Taka zmiana w profilu to żadna zmiana.
Możesz założyć 120/100 Do suchego enduro lepsza, do mx gorsza.
Następny element to dobór gumy i bieżnika do nawierzchni.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koła/felgi/opony”