Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Masz problem z doborem opony? Nie wieszj jak wycentrować felgę?
Autor tematu
grzesiek3210
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 188
Rejestracja: pn, 24 paź 2005, 00:06
Motocykl: Suzuki RM 250 K9
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Poland East Side
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: grzesiek3210 » ndz, 20 mar 2011, 02:05

Witam! Wymieniłem kilka szprych w tylnym kole, reszte nypli rozruszałem,nasmarowałem i oddałem do centrowania w serwisie rowerowym (kolega też tam robił koło do CR 125 i u Niego jest ok). Koło wycentrowane idealnie a po włożeniu do motocykla opona zaczepia o łańcuch (nie chodzi o bicie, chodzi o to,że bicia nie ma tylko jest po prostu przesunięte za blisko łańcucha). Kilka razy kombinowałem na wszystkie sposoby i cały czas to samo, zacisk, tarcza, zębatka wszystko jest tu gdzie być powinno tylko obręcz się nie zgadza. UWAGA!!!CO NAJLEPSZE to obręcz jest idealnie na środku piasty (mierząc od jednej tulejki i od drugiej) czyli jest centralnie w stosunku do piasty. I tutaj mam pytanie do Was czy ktoś się orientuje czy tyle koło w RM 250 z 2007r jest centrowane uwzględniając przesunięcie w prawą stronę czy ma być tak jak u mnie obecnie,centralnie w stosunku do piasty. Opona zaczepia delikatnie i sądząc po pomiarach to wychodzi,że gdybym przesunął o ok.6 mm w stronę tarczy hamulcowej to problem byłby rozwiązany ale czy ten typ tak ma??? Pozdrawiam
Najgorsze co może Cię spotkać to brak TOTALNEGO POWERA :D

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: Majster128 » ndz, 20 mar 2011, 10:59

Rozbierałem kiedyś tylne koło w Hondzie CR250R 2003r. bo uwidziało mi się malowanie piasty na czerwono i przy okazji odnowienie obręczy i wymianie kilku szprych.
Centrowanie wyszło mi super, chodź w jednym miejscu obręcz była trochę zakrzywiona.
I tu najważniejsze: centrowałem obręcz względem wahacza. Wybrałem sobie na wahaczu pewną odległość od piasty. W sumie to znalazłem najmniejszą odległość między obręczą a wahaczem, po obydwóch stronach. Kręcąc kołem ustawiałem obręcz tak, aby nie miała bicia osiowego i promieniowego. Po pierwszych testach (skoki oraz jazda bez trzymanki po asfalcie) wynikło, że motor utrzymuje się stabilnie, szprychy się nadmiernie nie luzują, ani nie urywają. Na asfalcie po puszczeniu kiery moto jedzie prosto dosyć stabilnie (jak na opony kostki).

sebek1516
Rekord toru!
Rekord toru!
Posty: 1914
Rejestracja: czw, 21 lut 2008, 16:14
Motocykl: gram w zielone
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: sebek1516 » ndz, 20 mar 2011, 12:55

Koło musi być na srodku piasty.
Nacisk musi się rozłożyć równomiernie, inaczej na pierwszym dołku by ci się złożyło.
Może wahacz nie symetryczny?
Tulejki pozamieniane?
A co z tarczą? Dobrze leży?
Części do Rm 125 2001 i pokrewnych do skrzyni- SPRZEDAM

grayfox
Do odcięcia!
Do odcięcia!
Posty: 878
Rejestracja: pn, 9 cze 2008, 18:05
Motocykl: KXF 250 2006
Styl jazdy: Cross Country
Lokalizacja: Żywiec / Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: grayfox » ndz, 20 mar 2011, 13:18

Zobacz jak się ułożyła opona. Niektóre opony mają tak, że wystają trochę nad rant i dopiero się zaokrąglają, a inne od razu od rantu idą w półkole. U siebie miałem ten pierwszy typ w CR jeszcze, i raz się mi właśnie tak stało, że z jednej strony była od ranu a z drugiej nadmiernie wystawała. Rozwiązałem ten problem przez użycie dużej ilości smaru do opon jakiego używają wulkanizatorzy, udeptałem oponę i było ok.

gadzina
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 85
Rejestracja: sob, 10 sty 2009, 17:49
Motocykl: Crf 450'08
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: gadzina » ndz, 20 mar 2011, 13:42

Może zacznijmy od tego jaki masz rozmiar opony?

Autor tematu
grzesiek3210
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 188
Rejestracja: pn, 24 paź 2005, 00:06
Motocykl: Suzuki RM 250 K9
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Poland East Side
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: grzesiek3210 » ndz, 20 mar 2011, 14:05

Opone mam 110 także wszystko ok,wcześniej była 120 i też było ok. Zwłaszcza,że zakładam starą oponę na której już wcześniej jeździłem i był odstęp ok. 1cm od łańcucha. Tulejki zamieniałem i nie ma różnicy (zwłaszcza,że są takie same) tarcza jest tam gdzie być powinna,zębatka też ładnie pasuje przy ślizgu.Tak jak Sebek wspomniał chciałem zaznaczyć,że wahacz nie jest symetryczny. Opone składałem na paste także wskoczyła tam gdzie być powinna. Porównywałem u Paskala (kolega z forum) to odległość w wahaczu różni się o 6 mm(przesunięcie w lewą stronę mierząc obręcz a nie opone).Nawet po osłonie amortyzatora widać że u mnie opona ucieka do lewej strony a u niego jest ok.Może spróbuję dać jeszcze raz do centrowania a raczej sprawdzenia czy faktycznie nie jest przesunięta bo wg. pomiarów to jest idealnie na środku a w praktyce wygląda to inaczej.
Najgorsze co może Cię spotkać to brak TOTALNEGO POWERA :D

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: Majster128 » ndz, 20 mar 2011, 14:34

Jaki masz rocznik tego RMa? Chciałbym się przyjrzeć wahaczowi.

Autor tematu
grzesiek3210
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 188
Rejestracja: pn, 24 paź 2005, 00:06
Motocykl: Suzuki RM 250 K9
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Poland East Side
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: grzesiek3210 » pn, 21 mar 2011, 00:37

Kupiona w 2009 jako nowa ale wg nr VIN jest to rocznik 2007.

PS. Startowałem na tej RMce u Was na zawodach CC na jesieni.Pozdr
Najgorsze co może Cię spotkać to brak TOTALNEGO POWERA :D

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: Majster128 » pn, 21 mar 2011, 00:54

Niestety nie dopatrzyłem się nigdzie asymetryczności wahacza. Czy jesteś pewien, że nie jest on symetryczny? Ewentualnie czy może ktoś potwierdzić, że jest on asymetryczny?
Czy napinacze masz równo ustawione?
Masz taki motyw, że szprychy różnią się długością w zależności od strony?

Myślę jeszcze, że obręcz może powinna być nacentrowana względem miejsca mocowania szprych, a nie względem zewnętrznych tulejek dystansowych.
Czy rysunek zgadza się z twoim modelem?



Dzięki za uczestnictwo i zapraszam na kolejną dwudniową edycję CC 11-12 czerwca :D
Ps. Napisz proszę na priv co Ci się podobało na zawodach i ewentualnie czego Ci na nich brakowało.
Jestem członkiem zarządu stowarzyszenia i każda opinia jest dla mnie bardzo cenna :) Z góry dzięki.
Załączniki
forum.jpg
forum.jpg (28.51 KiB) Przejrzano 11047 razy
forum.jpg
forum.jpg (28.51 KiB) Przejrzano 11047 razy

Autor tematu
grzesiek3210
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 188
Rejestracja: pn, 24 paź 2005, 00:06
Motocykl: Suzuki RM 250 K9
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Poland East Side
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Jak powinno być wycentrowane koło w Suzuki RM 250?

Post autor: grzesiek3210 » pn, 21 mar 2011, 23:59

Temat zamknięty! Problem rozwiązany.Okazało się, że obręcz była przesunięta o 6 mm. Prawdopodobnie koło było centrowane sugerując się rozstawem tulejek. Piasta ma z jednej strony dłuższy kołnierz i to przez to wyszło zamieszanie.Obręcz była idealnie na środku między tulejkami ale przyglądając się dokładniej to w stosunku do osadzenia szprych w piaście było widać prawie gołym okiem,że obręcz ucieka pod jedną stronę. Wahacz jest symetryczny odległości obręczy do wahacza teraz są równe, między łańcuchem a oponą jest prawie 1 cm luzu (wcześniej było 1-2 mm ).Dzięki za pomoc a w szczególności za rysunek który dał do myślenia:D
Najgorsze co może Cię spotkać to brak TOTALNEGO POWERA :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koła/felgi/opony”