Materiałoznawstwo - stale

Jeśli nie znalazłeś kategorii dla Twojego tematu pisz tu.
Autor tematu
4tSTUNT
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 254
Rejestracja: śr, 20 sty 2010, 20:57
Motocykl: KTM EXC 400
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lubuskie - DW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Materiałoznawstwo - stale

Post autor: 4tSTUNT » czw, 31 maja 2012, 10:31

Siemka mam pytanie może pomożecie:
Mam takie zadania:
1. Dobrać stal na wałek napędzający (silnik obciążony) skrzyni biegów i podać jego obróbkę cieplną
2. Dobrać stal na słabo obciążone koło zębate i podać obrbókę
3. Stal na łożysko toczne :D
http://polskajazda.pl/Motocykle/KTM/400-EXC/137075

http://www.bikepics.com/members/4tSTUNT/02400exc/


GG: 8976803

Skuter 50/80 4T --> Yamaha DT 125cc --> KTM EXC 400cc 2002r

Awatar użytkownika
Majster128
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 3381
Rejestracja: ndz, 26 sie 2007, 10:33
Motocykl: CR 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ladzin (Krosno)/Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 10 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: Majster128 » czw, 31 maja 2012, 11:29

Brak danych.

Autor tematu
4tSTUNT
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 254
Rejestracja: śr, 20 sty 2010, 20:57
Motocykl: KTM EXC 400
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lubuskie - DW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: 4tSTUNT » czw, 31 maja 2012, 11:48

To w takim razie nie rób spamu:P
do 1 i 2 mam ale nie jestem pewien zaś do 3 na 100% jest tak: stal konstrukcyjna o najwyższej zawartości węgla. Jako dodatki można dać chrom do utwardzenia i przy większych łożyskach mangan dla zwiększenia hartowności.Jako obróbka cieplna to hartowanie w oleju w temp 830-840 stopni i odpuszczanie w temo 150-160-uzyskujemy twardość. czasem stosuje się również wymrażania :D.
http://polskajazda.pl/Motocykle/KTM/400-EXC/137075

http://www.bikepics.com/members/4tSTUNT/02400exc/


GG: 8976803

Skuter 50/80 4T --> Yamaha DT 125cc --> KTM EXC 400cc 2002r

Taki Tam Gar
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 236
Rejestracja: czw, 12 kwie 2007, 18:23
Motocykl: Było CRF 250, YZ 125, YZF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: Taki Tam Gar » czw, 31 maja 2012, 15:03

A nie wyżarzenia? :) Co daje wymrażanie? Tego nie miałem.
yyyyn? Yyyyyyyyyn?

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: tomasz12 » czw, 31 maja 2012, 15:34

Do wyrobu łożysk, stal łożyskowa PN ŁH15, EN 100Cr6, nadaje się do takich procesów technologicznych jak: azotowanie, hartowanie (830 – 870C’), odpuszczanie (150 – 170C’).
Stal na wałek proponuję stal stopową do nawęglania PN 20HG, EN 20MnCr5 nadaje się do produkcji wałków napędowych poddawanych zmiennym obciążeniom, charakteryzuje się wytrzymałością rdzenia, stosuje się na wałki, koła zębate, ślimacznice. Procesy technologiczne: spawanie, kucie, walcowanie, azotowanie, hartowanie (880 – 900C’) - w oleju, odpuszczanie (180 – 200C’) – w powietrzu lub oleju.
Do zrobienia koła zębatego można użyć PN 40H , EN 41Cr4. Stal chromowa do ulepszania cieplnego o średniej hartowności, procesy technologiczne: kucie, walcowanie, azotowanie, hartowanie (820 – 850C’)- olej , odpuszczanie (500 -670C’) woda lub olej.
Więcej informacji mogę udzielić na PW.

Autor tematu
4tSTUNT
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 254
Rejestracja: śr, 20 sty 2010, 20:57
Motocykl: KTM EXC 400
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lubuskie - DW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: 4tSTUNT » czw, 31 maja 2012, 15:42

tomasz12 pisze:Do wyrobu łożysk, stal łożyskowa PN ŁH15, EN 100Cr6, nadaje się do takich procesów technologicznych jak: azotowanie, hartowanie (830 – 870C’), odpuszczanie (150 – 170C’).
Stal na wałek proponuję stal stopową do nawęglania PN 20HG, EN 20MnCr5 nadaje się do produkcji wałków napędowych poddawanych zmiennym obciążeniom, charakteryzuje się wytrzymałością rdzenia, stosuje się na wałki, koła zębate, ślimacznice. Procesy technologiczne: spawanie, kucie, walcowanie, azotowanie, hartowanie (880 – 900C’) - w oleju, odpuszczanie (180 – 200C’) – w powietrzu lub oleju.
Do zrobienia koła zębatego można użyć PN 40H , EN 41Cr4. Stal chromowa do ulepszania cieplnego o średniej hartowności, procesy technologiczne: kucie, walcowanie, azotowanie, hartowanie (820 – 850C’)- olej , odpuszczanie (500 -670C’) woda lub olej.
Więcej informacji mogę udzielić na PW.
:oo wielkie dzięki :D
:drinkers:
Potem doszedłem samemu że można użyć stal do nawęglania :))

Taki Tam Gar pisze:A nie wyżarzenia? :) Co daje wymrażanie? Tego nie miałem.
Wyżarzanie to co innego :PP
A wymrażanie stosuje się do zmniejszenia ilości autenitu szczątkowego. Wymrażanie także określa się jako obróbka podzerowa :P
http://polskajazda.pl/Motocykle/KTM/400-EXC/137075

http://www.bikepics.com/members/4tSTUNT/02400exc/


GG: 8976803

Skuter 50/80 4T --> Yamaha DT 125cc --> KTM EXC 400cc 2002r

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: tomasz12 » czw, 31 maja 2012, 15:58

Stal konstrukcyjna, popularna C45, ten gatunek hartuje się w temperaturach (820 – 860C’) zaś odpuszczanie (550 – 660C’), proces odpuszczania ma za zadanie pozbawienie naprężeń. Stal tą stosuje się raczej na korpusy, części form wtryskowych, jakieś płyty podstawy, nadaje się również na średnio obciążone części maszyn , stal ta jest odporniejsza na ścieranie.

Taki Tam Gar
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 236
Rejestracja: czw, 12 kwie 2007, 18:23
Motocykl: Było CRF 250, YZ 125, YZF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: Taki Tam Gar » czw, 31 maja 2012, 17:27

Swoją drogą fajne masz zadania na materiałach. Ja miałem same laboratoria. Wykresy, wykresy, wykresy.
yyyyn? Yyyyyyyyyn?

Autor tematu
4tSTUNT
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 254
Rejestracja: śr, 20 sty 2010, 20:57
Motocykl: KTM EXC 400
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lubuskie - DW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: 4tSTUNT » czw, 31 maja 2012, 17:40

Taki Tam Gar pisze:Swoją drogą fajne masz zadania na materiałach. Ja miałem same laboratoria. Wykresy, wykresy, wykresy.
Laborki też mam gdzie od wykresów i wgl :D.

A te dwa pytania to miałem m.in na zaliczeniu z wykładów :D
http://polskajazda.pl/Motocykle/KTM/400-EXC/137075

http://www.bikepics.com/members/4tSTUNT/02400exc/


GG: 8976803

Skuter 50/80 4T --> Yamaha DT 125cc --> KTM EXC 400cc 2002r

Taki Tam Gar
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 236
Rejestracja: czw, 12 kwie 2007, 18:23
Motocykl: Było CRF 250, YZ 125, YZF 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Materiałoznawstwo - stale

Post autor: Taki Tam Gar » czw, 31 maja 2012, 18:11

W sumie na egzaminie to miałem też ciekawe pytania :D
yyyyn? Yyyyyyyyyn?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Na kazdy temat”