Smarowanie łożysk - Zrób to sam

ODPOWIEDZ
Autor tematu
Fajka
VIP
VIP
Posty: 259
Rejestracja: ndz, 1 kwie 2007, 14:11
Motocykl: HUSQVARNA TE 250 '08
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Suchorze / Koszalin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Smarowanie łożysk - Zrób to sam

Post autor: Fajka » sob, 24 paź 2009, 20:49

info dzięki uprzejmości Cezara z forum "Husqvarna Owners Club Poland "


Temat na podstawie znalezionego w sieci opracowania.
Wolne tłumaczenie na polski - Cezar


Każdy ma własną opinie na temat czy warto wykonać samemu tą prostą czynność, czy też w ogóle warto przesmarować własnoręcznie łożyska przed montażem ich we własnym motocyklu...

Osobiście twierdzę że jest to warte wysiłku. Lata doświadczeń nauczyły mnie, że nawet znani producenci łożysk potrafią "oszczędzać" na jakości i ilości smaru jaki dodawany jest do nowo produkowanych łożysk

Moja metoda jest następująca...

Niezbędne rzeczy:

- Dobrej jakości smar wodoodporny. Preferuje Castrol APX T, inni używają np. Belray'a. Wybór należy do Ciebie...
- Szpilka
- Nafta oczyszczona
- Mały pędzelek
- Spray do oczyszczania połączeń
- Rękawiczki
- Czyste szmaty

Operacje należy wykonywać w czystym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
Przygotuj miejsce robocze i wszystkie niezbędne rzeczy...


Ostrożnie wyjmij uszczelniacz z obudowy łożyska tak aby nie uszkodzić jego wargi i odłóż go w bezpieczne miejsce.



Zdjęcie poniżej pokazuje ilość i typ zastosowanego smaru w tym łożysku. Wygląda jak wazelina!! :)



No dobra, pozbądźmy się tego smarowidła zanurzając łożyska w nafcie na ok 5 - 10 minut



Następnie dokładnie oczyść pozostały lubrykant z łożyska za pomocą małego pędzla.



Zaleca się nie używać benzyny do tego procesu, ze względu na ryzyko pożaru i potencjalnych skutków zdrowotnych wynikających z faktu wdychania szkodliwych oparów.

Po upewnieniu się, że cały smar został usunięty z łożyska, wytrzyj je dokładnie z nadmiaru nafty i spryskaj całkowicie sprayem do czyszczenia połączeń lub podobnym środkiem.



Wystaw łożyska na powietrze i osusz przez ok 10 minut. Nie używaj sprężonego powietrza ponieważ może ono spowodować zniszczenie łożysk na skutek tarcia o siebie nienasmarowanych kulek i bieżni...

UWAGA: Nie należy kręcić łożyskami gdy są suche ponieważ w ten sposób również możemy je uszkodzić!!



Aby uniknąć ewentualnego zanieczyszczenia używanego kosztownego smaru, nabierz odpowiednią ilość smaru z pojemnika za pomocą "miseczki", a następnie niezwłocznie zamknij pojemnik.



Umieść trochę smaru na lewej ręce, a następnie nabierz łożyskiem smar tak aby dostał się między zewnętrzną i wewnętrzną część bieżni. Powoli obróć łożysko, aż się wypełni smarem, a następnie odwróć je i powtórz procedurę. Jeśli masz pewność, że łożysko jest w pełni wypełnione smarem, przytrzymaj zewnętrzną bieżnie i powoli obróć wewnętrzną tak aby wykonała pełny obrót. Pozwoli to przenieść część smaru, które można teraz wcisnąć z powrotem do koszyka. Jeśli jesteś zadowolony z efektu, można teraz używać końcówki małego palca prawej ręki, aby usunąć nadmiar smaru. Powtórzyć te same czynności dla drugiej strony łożyska.



Po zakończeniu operacji Twoje łożyska powinny wyglądać mniej więcej jak te na zdjęciu poniżej.

Uwaga: Nie zaleca się wypełniania łożysk w 100% smarem. Gdy łożysko obraca się potrzebuje miejsca na smar przesuwany przez obracające się kulki. Może to doprowadzić do przegrzewania łożyska podczas pracy lub grozi przemieszczeniem uszczelniaczy.



Teraz należy zamontować z powrotem uszczelniacze. Zanim jednak zaczniemy, posmarujmy metalową część znajdującą się na odwrocie uszczelniacza i rozprowadźmy troszkę smaru na jego krawędziach. Teraz wystarczy już wylko zwyczajnie wcisnąć uszczelniacz z powrotem na swoje miejsce.



Teraz czas na odpoczynek i podziwianie własnoręcznie wykonanej pracy :)



Po takim zabiegu możesz być pewny, że łożyska które montujesz w kołach swojej maszyny przetrwają najgorsze warunki w jakim przyjdzie im pracować :)

Cezar

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólny”