Archiwa polskiego Motocrossu

ODPOWIEDZ
Autor tematu
marecek
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pt, 27 sty 2017, 19:47
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Archiwa polskiego Motocrossu

Post autor: marecek » pt, 27 sty 2017, 20:30

Dzien dobry, witam wszystkich i prosze o pomoc.
Dla mojego francuskiego przyjaciela - pasjonujacego sie motocrossem, poszukuje informacji o Grand Prix de Pologne, ktore odbywaly sie 31 sierpnia 1958 roku w Zabrzu oraz 27 maja 1962, rowniez w Zabrzu.
Przeszukalem juz wiele dostepnych archiwow cyfrowych i brakuje mi informacji o tych dwoch turniejach. Wiem ze w 1958 roku, na dwa dni przed biegami, wydarzyla sie ogromna tragedia w kopalni "Myslowice" - zginelo 72 gornikow. Turniej rozgrywany byl w sobote, a w niedziele odbywal sie pogrzeb ofiar katastrofy. Rozumiem, ze w takiej sytuacji, wydarzenia sportowe musialy zejsc na drugi plan w owczesnych mediach. Dlatego niewiele mozna znalezc w archiwach. W 1962 roku z kolei, podobno, nie popisali sie organizatorzy. Byl ogromny balagan i dziennikarze musieli, podobno, biegac za jurorami, zeby otrzymac rezultaty z poszczegolnych biegow.
Interesuje mnie przede wszystkim kategoria 250cc i dokladne rezultaty I-go i II-go biegu w obydwu turniejach.
Moze znajdzie sie miedzy Wami "weteran", ktory pamieta tamte czasy i gotow jest podzielic sie ze mna swoja wiedza o poczatkach polskiego motocrossu.
Z gory dziekuje i pozdrawiam wszyskich "motocrossowcow".

Marecek

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Archiwa polskiego Motocrossu

Post autor: solaris » pt, 27 sty 2017, 21:19

Przekazałem informacje dla osoby która się tym interesuje.

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Archiwa polskiego Motocrossu

Post autor: tomasz12 » pt, 27 sty 2017, 22:52

Wypadek był w kopalni Makoszowy w Zabrzu.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Archiwa polskiego Motocrossu

Post autor: solaris » sob, 28 sty 2017, 17:58

Wklejam to co mi wkleił ;-) Tak swoją drogą polecam jego stronę o archiwum enduro i motocross: http://endurobandadocenta.pl/

To była dwunasta — ostatnia eliminacja do Pucharu Europy w kat. 250 cm. Poprzednie od by wały się niemal co tydzień w miesiącach: czerwiec — lipiec — sierpień, każda na innym terenie. Klasą dla siebie był doskonały Czechosłowak Cziżek. który wygrał 7 eliminacji. Dobra posta wa jego kolegów z Ronem na czele, umocniła i tak jak najlepszą opinię o motocyklach marki ,Jawa na których Czechosłowacy startowali.
Bo „Coupe d Europę’4 jest w pierwszym rzędzie walką pomiędzy wytwórniami motocykli. Właściciel fabryki ściąga najlepszych motocyklistów swego kraju, by om rozsławili imię fabryki, zdobywając rynki zbytu. Tam w pełni rządzi hasło; „Reklama dźwignią handlu..." W tym właśnie roku przybył dwóm czołowym markom świata; „Jawie’ i ,.Maico“ nowy bardzo groźny rywal. Jest nim szwedzka maszyna „Husqvarna" o bardzo u- danej konstrukcji: szybka, silna a przy tym lekka. O 20 kg lżejsza od „Jawy" o 14 kg — od „Maico, Szwedzi Idą w górę! W radiach zajmują coraz lepsze miejsca, zaś „Husqvarny" zdobywają rynki
Blisko 30 tys. widzów „rozgrzały do białości' już „przedniegi4 w kat. ponad 350 cm, 350 i 125 cm, które były eliminacjami do mistrzostw Polski. Startowali w nich zagraniczni goście odnosząc np. w kat. 350 cm. podwójne zwycięstwo. Stało się ono udziałem reprezentantów Austrii — Hubera i Statzingera, którzy na maszynach „Maico" dali prawdziwy pokaz jazdy. Pozostałe dwa wyścigi wygrali Polacy, a Żurawiecki zapisał na swym koncie sukces nad Cziźekiem. doskonały bowiem razowiec czechosłowacki, mając upa dek, wycofał się z trasy, oszczędzając sił. na bieg decydujący— kat. 250 cm.
A tam konkurencja była bardzo silna. Mimo zawodu jaki sprawili publiczności dwaj najlepsi Szwedzi: Tibblin i Lundell, którzy mimo zapowiedzi nie przy jechali, bieg denerwujący. Zaraz po starcie prowadzenie objął doskonały Czechosłowak Cziżek, który miał już przed startem zapewniony tytuł mistrza Europy w tej kategorii, a przyjechał, by zademonstrować polskiej publiczności najwyższą europejską klasę. Za jego plecami czaili się Szwedzi: Dahlen i Rickardsson. Polacy Kubalski i Żurawiecki, Duńczyk Dahl, Austriak Huber i Czechosłowak Ron, mający nadzieję na poprawienie swej pozycji w „Pucharze Europy “. Po trzech okrążeniach z tej stawki odpadł Kubalski (defekt i wywrotka), oraz Duńczyk. Żurawiecki zaś przesunął się na drugą pozycję za Cziżekiem, który z każdym okrążeniem powiększał przewagę. Kiedy wydawało się, że klasyfikacja nie ulegnie zmieniana 6 okrążeń przed metą Cziżek defekt ma szyny. Żurawiecki wychodzi na pierwszą pozycję. e Czechosłowak po usunięciu defektu ambitnie walczy do końca. Choć był na straconej pozycji, choć tytuł miał zapewniony...

WYNIKI; Bieg o Puchar Europy kat. 250 cm
1. Żurawiecki (Gliwicki KM) 1:14 29,5;
2. Dahlen (Szwecja) 1:14,44-5;
3. Rickardsson (Szwecja) 1:16.01.6;
4. Ron (Czechosłowacja) 1:17,05-2;
5. Cziżek (CSR) 1:17.05,8;
6. Huber (Austria).
Kat. 125 cm
1. Kałuża (Świętokrzyski KM) 38.37.0;
2. Rewerelli (WFM Warszawa) 39,34.3;
3. Chmiel (LPŻ Warszawa) 39.37,0;
4. Ciążyński (AZS Gliwice) 40-25.5;
5) Hebda (TKM Zakopane) 40-30,0.
Kat. 350 cm
1. Huber (Austria) 36,32,6;
2. Statzinger (Austria) 36-32 6;
3. Stadie (Olsztyński KM) 37.42,4;
4. Szubert (Legia Warszawa) 38,20,1;
5. Kwaśniewski (Legia) 40.29.2,

Kat. ponad 350 cm
1. Żurawiecki (Gliwicki KM) 35,58.4;
2. Paluch (Silesia Bytom) 36-34,0;
3. Stadie (Olsztyński KM) 38.33,2.

-----------------------------------------

Najbliższa sobota I niedziela upłyną na sportowym Śląsku pod znakiem wielkich imprez motorowych. W sobotę na torze w Rybniku wyłoniony zostanie Indywidualny mistrz Polski na żużlu, natomiast w niedzielę w Zabrzu- Biskupicach odbędzie się motocross o Puchar Europy w klasie 250 cm Początkowo obie te imprezy miały się odbyć w niedzielę, jednak koniec końców — m in. i na naszą interwencję — rozłożono je na dwa dnu Organizatorzy motocrossu Puchar Europy otrzymali do soboty zgłoszenia następujących zawodników: z AUSTRII — Stadzingera, Hubera i Schmidta — (wszyscy na -Maico z RFN — Lippke i Hidsmana na ..Maico z NRD — Knocha. Hubera i Niera (na ..Simson"). 2 CSR — Cziżek Rona. Chary i Stepiny (trzech pierwszych na ..Jawie czwarty na Eso.
Puchar Europy w kategorii 250 cm składy się z ośmiu eliminacji — w niedzielę, w Zabrzu, odbędzie się siódma (dwie poprzednie przeprowadzono w RFN i w Szwecji). W punktacji po 6 eliminacjach prowadzi Czechosłowak Jaromir Ciżek, który najprawdopodobniej odniesie końcowe zwycięstwo.
Organizatorzy spodziewają się jeszcze udziału 3 Szwedów. Naturalnie startować także będą najlepsi motocykliści polscy, z Kupalskim i Żurawieckim na czele.
Ta wielka impreza rozpocznie się w niedzielę o godz 15 na torze crossowym w Zabrzu-Biskupicach o obwodzie 1800 metrów, torze suchym trawiastym o dużej różnicy wzniesień, forze — co bardzo ważne! — mienie widowiskowym. Widz z każdego miejsca śledzić może jazdę zawodników na co najmniej 4/5 trasy. Rekord frekwencji na forze w Biskupicach wynos i 20 tys. widzów; organizatorzy spodziewają się, że w niedzielę przybędzie dwa ,4 razy tyle — i wszystkim gwarantują dobrą widoczność, sprawną organizację i... szalone emocje.
Wyścig o Coupe Europe odbędzie się na 30 okrążeń toru. Obok tego głównego punktu programu, odbędą się także V eliminacje do mistrzostw Polski w klasach; 125. 350 i 500 cm — na 15 okrążeń. Poza konkursem startować będą także w nich zawodnicy zagraniczni

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”