Strona 1 z 1

Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: wt, 2 cze 2009, 23:43
autor: sebastian440
Polski motocykl Promot NR 125 w wersji rajdowej:
Obrazek

Promot NC 125 - To polski motocykl wyczynowy z 1969 roku wytwarzany, w OTZ-ecie przez PZM przy ul. Kickiego 14/48 w Warszawie (Ośrodek techniczno zaopatrzeniowy byłe państwowe zakłady inżynieryjne - PZInż. te same, w których dawniej wytwarzano motocykle Sokół, w tym samym czasie produkowano również samochody wyścigowe). Model NC powstał jako pochodna modelu NR (rajdowy) na zapotrzebowanie klubów ( głównie Legii-Warszawa ). Konstrukcja motocykla zakładała, iż ma to być motocykl motocrossowy, bardzo lekki z możliwością zabudowy różnych importowanych silników, przy wytwarzaniu, którego nie będzie potrzebny specjalistyczny sprzęt (np. giętarki do rur). Sama rama została wykonana z rurek stalowych o średnicy 17,5 i 22,5 mm łączących się z główką ramy (obrabiana na tokarce) w bardzo ciekawy sposób, do której zbiegało się sześć rur. Na rury zbiegające się do główki ramy przyspawano blachy w celu wzmocnienia tego elementu podwozia. W główce zostały zastosowane 2 łożyska kulowe jedno z góry i drugie z dołu o średnicy zewnętrznej 47mm. Numer podwozia był bity w górnej części główki ramy i zaczynał się literami MR. O bardzo trwałej i solidnej konstrukcji tej ramy niech świadczy choćby fakt, że w 1972 roku przy projektowaniu podwozia Wsk MR16 C, w które montowano silniki Formaero, były wykorzystane doświadczenia zdobyte przy konstruowaniu właśnie, Promota NC i NR, na którego ramie się wzorowano. Pierwsze podwozia MR16 C wychodziły również z silnikiem Pucha 125 i 175, na którym Jan Szczerbakiewicz zdobył tytuł mistrza polski w 1972 roku. Z powodów braku wyczynowych silników polskiej konstrukcji w podwozia Promotów zdecydowano się montować importowane silniki Austryjackiego Pucha M-125 o mocy 12,5 KM, zespolonych z czterobiegową skrzynką biegów. Warto wspomnieć, że rajdowe MR16 z silnikami W-1 miały silniki o mocy „zaledwie” 9 KM, przy czym wersja rajdowa Promota 125 dla Szczerbakiewicza i Rechula aż 16 KM i 6 stopniowe skrzynki biegów. Brano pod uwagę również montaż wyczynowych silników Pucha o mocy ok.20 KM z 6 stopniowymi skrzynkami. Prędkość wersji, NC mogła wynosić około 100-110 km/h zakładając, że przełożenie było większe niż w wersji NR (rajdowy), którego prędkość maksymalna wynosiła ok. 115 km/h. Silniki były importowane właśnie przez ośrodek bez dyfuzorów i kolanek, które później wytwarzano w OTZ-ecie, nad którymi pracował zawodnik Waldemar Guzowski . Dzięki właściwemu dyfuzorowi możliwe było zwiększenie mocy z 12,5 KM na 14 KM. Motocykl ten jest przeznaczony do motocrossu, dlatego nie posiada instalacji oświetleniowej. Błotnik przedni mocowany jest do lag nieruchomych za pomocą specjalnych „krokodylków”, wykonany był z laminatu. Filtr powietrza znajdował się pod zintegrowanym błotniko-siodłem. Obudowa filtra wykonana była z tworzywa, nakrywana aluminiową pokrywą. Filtr powietrza pochodził z samochodu „Trabant”. Zawieszenie przednie firmy Ceriani o skoku 130 mm posiadało tłumienie olejowe o progresywnej charakterystyce dzięki zastosowaniu różnych sprężyn. Rury teleskopów wykonane ze stali stopowej. W aluminiowych lagach dolnych zamontowane były 2 uszczelniacze zabezpieczone pierścieniem. Półki były kute ze stopu aluminium. Gumy na lagach dolnych zaciskane są opaskami stalowymi. Takie same zawieszenie stosowano w motocyklu Puch 125 MC, Wsk MR16T pierwszej serii. Zawieszenie tylnie pochodzi z firmy Girling. Skok koła tylniego wynosi 85mm. Z tyłu znalazł się tradycyjnie wahacz wleczony o okrągłym profilu. Piasty kół pochodzą z motocykli, MZ, na które zakładano duraluminiowe obręcze, o rozmiarze 18x3,5 cala z tyły i 2,75x21 z przodu. Na obręcze założono specjalne terenowe ogumienie Czechosłowackiej firmy Barum model "Motocross". Kierownica stalowa bez poprzeczki. Numery startowe umieszczone były przeważnie na zawieszeniu przednim, oraz na bokach motocykla. Rama motocykla była malowana na kolor czerwony a zbiornik paliwa wraz z błotnikami były srebrne. Na zbiorniku widniał napis Promot w owalu. Boki motocykla zasłaniały osłony z dermy, które spełniały też rolę ochroną, przed błotem ( błotnik tylni był szczątkowy). Motocykl ważył niecałe 85 kg . Autorem koncepcji tych motocykli był Jerzy Jankowski ( twórca rajdowych i wyścigowych SHL-ek w latach pięćdziesiątych, w latch późniejszych zajął się wytwarzaniem samochodów Sportowych Promot-Rak, i startował nimi z dużymi sukcesami). Projekt techniczny opracował inż. Maciej Piątkowski ( techniczne opracowanie szczegółów, dobór materiałów, technologii, itp.). Jednak największy wpłyna formę modelu NC miał Stanisław Brun znany i ceniony zawodnik, konstruktor. Na motocyklach tych startowała głównie młodzież, ponieważ mogli w niej startować zawodnicy w klasie do 21 lat. Promoty MCR 250 i 300 to jedyne polskie motocykle, które potrafiły walczyć z motocyklami Cz w klasie 250 i ponad 250. Trzeba przypomnieć, że do sukcesu tych motocykli przyczynili się głownie czołowi polscy zawodnicy tacy jak:
- Czesław Cendrowicz (Promot NC 125), Jerzy Wasilewski (Promot MCR 175 MZ), Rutkowski z Szaraka-Sochaczew, J. Mrówka (Promot NC 125) z Legii, Iracki (Promot NC 125) z Legii, Czesław Sendrowicz (Promot NC 125) ze Śląska, Waldemar Kuźniewski (Promot MCR 300, Promot NC 125) Olsztyn, Jan Szczerbakiewicz (Promot NR, NC 125), Eugeniusz Rechul (Promot NR, NC 125), Ryszard Mankiewicz (Promot Junior 250), Ferdynand Kubski (Promot 175 Sachs), Wieczorek (Promot NR 125), Zbigniew Chomko (Promot Junior 250), Jerzy Szymkowiak (Promot Junior 250) Unia Poznań, G. Hennek (Promot Junior 250) AMK Gliwice, W. Wiśniewski (Promot Junior 250) Unia Poznań, Szczepaniak (Promot NC 125), oraz wielu innych utalentowanych zawodników. Później swoje umiejętności szkolił na motocyklu Promot NC 125 sam Marian Bublewicz zdobywając Mistrzostwo Polski. W Zachspau, na 9 zgłoszonych zespołów, nasi rajdowcy na motocyklach Promot zdobyli 2 miejsce w klasyfikacji klubowej, wyprzedzając między innymi zespół fabryczny MZ ! W ten sposób po raz pierwszy w historii polskiego sportu motocyklowego uzyskaliśmy punkty do Mistrzostw Europy na krajowych motocyklach.
O udanej konstrukcji tego polskiego motocykla niech świadczy fragment tekstu z książki Polskie motocykle 1946-1985: „ Ostatecznie po pięciu eliminacjach do Mistrzostw Europy Jan Szczerbakiewicz nasz czołowy rajdowiec, zajął czwarte miejsce w tej klasie (125 cm3), co należy uznać za duży sukces tego zawodnika oraz motocykla Promot, opracowanego i wykonanego w warsztatach PZM”. Motocykle Promot jeszcze przez parę sezonów odnosiły sukcesy na trasach rajdów i motocrossów. Motocykle wyścigowe startowały jeszcze na początku lat 80 jak podaje tygodnik „Motor”.

Zestawienie modeli oraz lat, w jakich były wytwarzane motocykle Promot:

- 1965r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM)
- 1965-66r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM); Promot MCR 250 (silnik MZ-MC*250, 25KM), Promot MCR 300 (silnik MZ-300 na tłoku z Trabanta, 26KM). W roku 1965/66 wyprodukowano napewno 25 sztuk tych motocykli wyposażonych w silniki 175,250,300. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot Junior 250 (Wyścigowy, silnik MZ-250-MC fabrycznie przystosowany do motocrossu jednak podany modyfikacją w OTZ (wydech i dolot), moc 27KM). W roku 1967 wyprodukowano napewno 11 sztuk tych motocykli. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot wersja rajdowa 175 (silnik Sachs 175). Prawdopodobnie wyprodukowano tylko jedną sztukę takiego motocykla dla F. Kubskiego
- 1968/69r.: Promot NR 125 (silnik Puch 125 M-125 12,5KM)
- 1969/70r.: Promot NC 125 Motocross (silnik Puch 125 M-125 14KM).
- 1970r.: Promot NR125 (?) (Silnik Puch M-125, 16KM/8200). Prawdopodobnie wykonano tylko 2 sztuki dla J. Szczerbakiewicz i E.Rechula, którzy zajęli 6 i 8 miejsce na tych motocykluach w Mistrzostwach Europy (rajdy szybkie).
*MC- silnik MZ 250 w wersji motocrossowej.

Mój motocykl kupiony w Gnieźnie, już z nieoryginalnym silnikiem S-34:
Obrazek

Motocykl podczas zawodów crossowych w latach 70':
Obrazek
Obrazek

Jeżeli ktoś posiada silnik Pucha M 125, bądź podobny motocykl prosze o kontakt : seba440t2@wp.pl
http://wueska.pl/index.php
Więcej na temat polskich Promotów: http://www.wueska.pl/viewforum.php?f=75
Pozdrawiam

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: ndz, 3 sty 2010, 19:29
autor: weteran
Ciekawostką tego opisu jest tu wymieniony jako czołowy zawodnik brat naszego kolegi z forum - Amatora. Mogę jedynie ubolewać, że bardzo mało ludzi (młodych), a związanych z naszym sportem motorowym interesuje się naszą historią właśnie z tym związaną. Niejednokrotnie byłem świadkiem, jak ktoś starszy (nawet ode mnie hehe ludzie tak długo nie żyją) opowiada jak to kiedyś się jeździło i skakało to młodzież tylko się uśmiecha, ale raczej z politowania, co te wapniaki opowiadają, a potem stroją sobie z tego żarty. Szkoda, ale Nas to też pewno kiedyś czeka.

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pn, 4 sty 2010, 02:53
autor: piotrgurski
weteran pisze: Niejednokrotnie byłem świadkiem, jak ktoś starszy (nawet ode mnie hehe ludzie tak długo nie żyją) opowiada jak to kiedyś się jeździło i skakało to młodzież tylko się uśmiecha, ale raczej z politowania, co te wapniaki opowiadają, a potem stroją sobie z tego żarty. Szkoda, ale Nas to też pewno kiedyś czeka.
Ja osobiście uwielbiam te historie jak i na czym się kiedyś jezdziło, czasem to naprawdę z podziwu nie mogę wyjść słuchając jak "ktoś starszy" opowiada swoją historie kariery i o sprzęcie na którym ją osiągał
:wink:

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: czw, 28 sty 2010, 22:02
autor: Mateusz_MX
Dziękuję za odrobinę historii polskiej motoryzacji. Czytałem, czytałem, aż w końcu ujrzałem informację o wadze motocykla - niecałe 85kg. Jestem pełen podziwu.

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pt, 29 sty 2010, 13:03
autor: amator
Ja sam jeszcze jako pietnastolatek na tym konkretnym motorku który jest opisywany jeździłem . Ach co to był za sprzęt . :-({|= Dzisiaj pozostały wspomnienia . :-"

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pt, 29 sty 2010, 16:40
autor: Enduras93
no tak wielu osobom które pamiętają te motocykle, się łezka w oku zakręci... :cry: no tak trzeba być dumnym z takich polskich legend. założe się, że ten motor PROMOT NC 125 nie był gorszy od innych producentów tamtych lat. a jeśli chodzi wogule o polskie motory i motorowery, to większość z nas zaczynała właśnie od tego i mimo, że często drwimy sobie z WSK-i czy Komarków, to są to prawdziwe legendy dla wszystkich Polaków :!: Kultowe klasyki!!
pozdrawiam

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pt, 29 sty 2010, 16:47
autor: piotrek20060
Uważam, że ludzie ktorzy jeździli takim sprzętem zasługują na wielki szacun. Przecież te motory były o wiele cięższe od naszych maksymalnie "odchudzanych", zawieszenie też niewątpliwie się rózniło. Właśnie dzięki tym ktorzy na takim sprzęcie jeździli zawdzięczamy to co mamy- bo to wszystko było budowane w oparciu o doświadczenie, a z biegiem czasu i technologi udoskonalane.

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pt, 29 sty 2010, 18:03
autor: WLD_Wlodi
piotrek20060 pisze:Uważam, że ludzie ktorzy jeździli takim sprzętem zasługują na wielki szacun. Przecież te motory były o wiele cięższe od naszych maksymalnie "odchudzanych", zawieszenie też niewątpliwie się rózniło. Właśnie dzięki tym ktorzy na takim sprzęcie jeździli zawdzięczamy to co mamy- bo to wszystko było budowane w oparciu o doświadczenie, a z biegiem czasu i technologi udoskonalane.
A za 20 lat nasze wnuki(czy synowie) będą mieli do nas szacunek, że jeździliśmy na takich ciężkich(90kg) motocyklach. :wink:

Re: Polski motocykl Promot NC 125 - werjsa motocrossowa

: pt, 29 sty 2010, 23:35
autor: piotrek20060
No wiesz WLD_Wlodi może tak być technologie się zmieniają ludzie coraz częściej latają poza orbitę itp. więc wszystko możliwe :) Mam chociaż nadzieję, że za te pare ładnych lat pokaże "gówniarzą" jak się jeździło kiedyś:D