Strona 1 z 13

Czy używać sprzęgło do zmiany biegów?

: ndz, 17 lip 2005, 09:49
autor: tadel
Witam wszystkich. Mam maly problem i prosze o pomoc. Moj problem to sprzeglo. Nie wiem czy podczas zmiany biegow nalezy je uzywac. Dotychczas tak robilem , ale slyszalem ze biegi w motocyklu crossowym nalezy zmieniac bez sprzegla. Slyszalem rowniez taka wersje ze biegi wrzucamy bez sprzegla , a sprzeglo uzywamy tylko przy redukcji biegu.
Nie wiem co robic. Moja Yamaha YZ jest moim pierwszym motorem crossowym , a ja nie mam pojecia co bedzie dla niej lepsze biegi bez sprzegla czy ze sprzeglem :D . Prosze o pomoc. Z gory dziekuje i pozdrawiam.

: ndz, 17 lip 2005, 10:56
autor: Brodi
Bardzo dobre pytanie!!! W wiekszosci crossowek biegi zmienia sie bez sprzęgła po to aby nie tracic czasu (zeby motor nie jechal z odłączonym napędem). Używanie sprzęgła nie jest błędem - szczególnie dla poczatkujacych i mniej zaawansowanych. Zawdnicy nie używają sprzęgła do zmiany biegów prawie wcale. Nie uzywanie sprzęgła nie powinno wpływać na żywotność szkrzyni biegów. W motocrossie sprzęgło używa się głównie do startów oraz do utrzumania silnika na wysokich obrotach np w zakrętach itp...

: ndz, 17 lip 2005, 11:22
autor: lulek001
Sprzęgło używaj tylko do ruszania!
Więcej o nim nie musisz pamiętać, przynajmiej, gdy jeteś początkujący.
Skrzyni biegów nic nie będzie - ona tak lubi;-) Pamiętaj tylko o regularnej wymianie oleju co 5-6 h jazdy. Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek.
Pozdrawiam.

: pn, 18 lip 2005, 09:22
autor: maverick
konstrukcja skrzyni w motorach mx nakazuje nie uzywanie sprzegła w celu zmiany biegu w czasie jazdy.
po podniesieniu swoich umiejetnosci sprzeglo przydaje sie w czasie jazdy ale szybciej konczy swój marny żywot.

lewej klameczki używamy na początku swojej przygody z mx do ruszania, zatrzymiania i w nagłych przypadkach (hamowanie ostre tylnym hamulcem)

8)

: pn, 18 lip 2005, 23:05
autor: Gość
lulek001 pisze:Sprzęgło używaj tylko do ruszania!
Więcej o nim nie musisz pamiętać, przynajmiej, gdy jeteś początkujący.
Skrzyni biegów nic nie będzie - ona tak lubi;-) Pamiętaj tylko o regularnej wymianie oleju co 5-6 h jazdy. Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek.
Pozdrawiam.
Ja leje do EXC 125 80W90 :roll:
Podobno taki typu 10W40 jest za żadki.

: śr, 20 lip 2005, 13:03
autor: maverick
nie wiem czy na pewno 10W40 jest za rzadki? :idea:

podchodząc do sprawy praktycznie to taki olej lepiej:
przenika miedzy tarczki sprzegła, odprowadza ciepło, smaruje (nachlapuje sie do góry przez zebatki), dociera przez spacjalne kanaliki na zebatkach w celu ich smarowania (ma działac jak panewka), nie gestnieje zima jak chcesz posmigac

ale co za tym idzie
szybciej sie zużywa 5-10h max
wiecej kosztuje

Pozdrawiam 8)

: śr, 20 lip 2005, 15:53
autor: natha
Wg rad czeskiego zawodnika, ktorego pytalam o zmiane biegow i sprzeglo, ma to wygladac nastepujaco:
- wrzucanie biegów do góry ze ślizgnięciem sprzęgła
- redukcja bez sprzegla
- zmieniajac biegi nalezy pamietac, aby nie naciskac dzwigni caly czas, tylko nacisnac i odpuscic z takim klikiem wtedy wchodza wyjatkowo gladko
- sprzeglo uzywac rowniez na wyjsciu z zakretu dla zwiekszenia obrotow
to podobno, wiec jesli sie myle to nie bijcie :roll:

: czw, 21 lip 2005, 21:16
autor: zielorz
ja dzisiaj przy takim lekkim smiganiu z kolega po terenie (glownie polne drogi, laki) probowalem zmieniac biegi w gore bez sprzegla wchodza gladko a redkujce robilem tylko ze sprzeglem

: pt, 22 lip 2005, 08:12
autor: lulek001
Zielorz, zapomnij, że masz sprzęgło. Biegi w górę czy w dół, to w ogóle nie ma znaczenia. Zobaczysz, że bez sprzęgła będzie Ci się jeździć łatwiej, no i oczywiście szybciej. Tylko pamiętaj o regularnej wymianie oleju.
Jak już bardzo dobrze opanujesz techinikę jazdy bez sprzęgła (głównie chodzi o zakęty), to wtedy zaczniej myśleć o pomaganiu nim sobie. Ale z tego co się orientuję, to chyba jeszcze nie ten etap.
Pozdrawiam.

: pt, 22 lip 2005, 11:03
autor: zielorz
Ale z tego co się orientuję, to chyba jeszcze nie ten etap.
to napewno nie ten etap :D :D :D narazie to chce wogule jakos opanowac jazde ;)



EDIT:

A olej jaki lac 10W40 jakis markowy czy zwyklego orlena ???

: pt, 22 lip 2005, 17:27
autor: Brodi
Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek. Lepiej lać tanszy olej (parametry techniczne ma takie jak Mobil czy inne bo musi spełniać parametry klasy) i go częściej wymieniac bo to pływa w oleju może wpływać na pracę skrzyni lub w skrajnych warunkach uszkodzić ją.

: sob, 7 sty 2006, 16:38
autor: Piotrek
Z tym nie uzywaniem sprzegla to obojetne, czy 2suw, czy 4suw?
Pozdrawiam