Czy używać sprzęgło do zmiany biegów?

Zadaj pytania i zobacz wskazówki dotyczące techniki jazdy. Porozmawiaj o szkole Marcina Wójcika.
Autor tematu
tadel
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: ndz, 17 lip 2005, 09:25
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Czy używać sprzęgło do zmiany biegów?

Post autor: tadel » ndz, 17 lip 2005, 09:49

Witam wszystkich. Mam maly problem i prosze o pomoc. Moj problem to sprzeglo. Nie wiem czy podczas zmiany biegow nalezy je uzywac. Dotychczas tak robilem , ale slyszalem ze biegi w motocyklu crossowym nalezy zmieniac bez sprzegla. Slyszalem rowniez taka wersje ze biegi wrzucamy bez sprzegla , a sprzeglo uzywamy tylko przy redukcji biegu.
Nie wiem co robic. Moja Yamaha YZ jest moim pierwszym motorem crossowym , a ja nie mam pojecia co bedzie dla niej lepsze biegi bez sprzegla czy ze sprzeglem :D . Prosze o pomoc. Z gory dziekuje i pozdrawiam.

Brodi
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 148
Rejestracja: pn, 14 lut 2005, 23:34
Motocykl: CRF250, Monster
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Wawa/Socho/Wrocław
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: Brodi » ndz, 17 lip 2005, 10:56

Bardzo dobre pytanie!!! W wiekszosci crossowek biegi zmienia sie bez sprzęgła po to aby nie tracic czasu (zeby motor nie jechal z odłączonym napędem). Używanie sprzęgła nie jest błędem - szczególnie dla poczatkujacych i mniej zaawansowanych. Zawdnicy nie używają sprzęgła do zmiany biegów prawie wcale. Nie uzywanie sprzęgła nie powinno wpływać na żywotność szkrzyni biegów. W motocrossie sprzęgło używa się głównie do startów oraz do utrzumania silnika na wysokich obrotach np w zakrętach itp...
"Only the dead have seen the end of the war" - Plato

"Face your fears. Live your dreams"

Awatar użytkownika
lulek001
Moderator
Moderator
Posty: 278
Rejestracja: sob, 19 lut 2005, 13:16
Motocykl: CRF 250 R 2009
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: lulek001 » ndz, 17 lip 2005, 11:22

Sprzęgło używaj tylko do ruszania!
Więcej o nim nie musisz pamiętać, przynajmiej, gdy jeteś początkujący.
Skrzyni biegów nic nie będzie - ona tak lubi;-) Pamiętaj tylko o regularnej wymianie oleju co 5-6 h jazdy. Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek.
Pozdrawiam.
Nikasil.pl

maverick
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 132
Rejestracja: ndz, 13 lut 2005, 18:15
Motocykl: CRF250 07
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: maverick » pn, 18 lip 2005, 09:22

konstrukcja skrzyni w motorach mx nakazuje nie uzywanie sprzegła w celu zmiany biegu w czasie jazdy.
po podniesieniu swoich umiejetnosci sprzeglo przydaje sie w czasie jazdy ale szybciej konczy swój marny żywot.

lewej klameczki używamy na początku swojej przygody z mx do ruszania, zatrzymiania i w nagłych przypadkach (hamowanie ostre tylnym hamulcem)

8)

Gość
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: Gość » pn, 18 lip 2005, 23:05

lulek001 pisze:Sprzęgło używaj tylko do ruszania!
Więcej o nim nie musisz pamiętać, przynajmiej, gdy jeteś początkujący.
Skrzyni biegów nic nie będzie - ona tak lubi;-) Pamiętaj tylko o regularnej wymianie oleju co 5-6 h jazdy. Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek.
Pozdrawiam.
Ja leje do EXC 125 80W90 :roll:
Podobno taki typu 10W40 jest za żadki.

maverick
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 132
Rejestracja: ndz, 13 lut 2005, 18:15
Motocykl: CRF250 07
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: mazowieckie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: maverick » śr, 20 lip 2005, 13:03

nie wiem czy na pewno 10W40 jest za rzadki? :idea:

podchodząc do sprawy praktycznie to taki olej lepiej:
przenika miedzy tarczki sprzegła, odprowadza ciepło, smaruje (nachlapuje sie do góry przez zebatki), dociera przez spacjalne kanaliki na zebatkach w celu ich smarowania (ma działac jak panewka), nie gestnieje zima jak chcesz posmigac

ale co za tym idzie
szybciej sie zużywa 5-10h max
wiecej kosztuje

Pozdrawiam 8)

natha
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 36
Rejestracja: czw, 10 mar 2005, 13:48
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: natha » śr, 20 lip 2005, 15:53

Wg rad czeskiego zawodnika, ktorego pytalam o zmiane biegow i sprzeglo, ma to wygladac nastepujaco:
- wrzucanie biegów do góry ze ślizgnięciem sprzęgła
- redukcja bez sprzegla
- zmieniajac biegi nalezy pamietac, aby nie naciskac dzwigni caly czas, tylko nacisnac i odpuscic z takim klikiem wtedy wchodza wyjatkowo gladko
- sprzeglo uzywac rowniez na wyjsciu z zakretu dla zwiekszenia obrotow
to podobno, wiec jesli sie myle to nie bijcie :roll:
KTM 85 SX 2007

zielorz
VIP
VIP
Posty: 892
Rejestracja: czw, 3 mar 2005, 20:28
Motocykl: GSXR 750 K0
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: RASZKÓW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: zielorz » czw, 21 lip 2005, 21:16

ja dzisiaj przy takim lekkim smiganiu z kolega po terenie (glownie polne drogi, laki) probowalem zmieniac biegi w gore bez sprzegla wchodza gladko a redkujce robilem tylko ze sprzeglem

Awatar użytkownika
lulek001
Moderator
Moderator
Posty: 278
Rejestracja: sob, 19 lut 2005, 13:16
Motocykl: CRF 250 R 2009
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: lulek001 » pt, 22 lip 2005, 08:12

Zielorz, zapomnij, że masz sprzęgło. Biegi w górę czy w dół, to w ogóle nie ma znaczenia. Zobaczysz, że bez sprzęgła będzie Ci się jeździć łatwiej, no i oczywiście szybciej. Tylko pamiętaj o regularnej wymianie oleju.
Jak już bardzo dobrze opanujesz techinikę jazdy bez sprzęgła (głównie chodzi o zakęty), to wtedy zaczniej myśleć o pomaganiu nim sobie. Ale z tego co się orientuję, to chyba jeszcze nie ten etap.
Pozdrawiam.
Nikasil.pl

zielorz
VIP
VIP
Posty: 892
Rejestracja: czw, 3 mar 2005, 20:28
Motocykl: GSXR 750 K0
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: RASZKÓW
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: zielorz » pt, 22 lip 2005, 11:03

Ale z tego co się orientuję, to chyba jeszcze nie ten etap.
to napewno nie ten etap :D :D :D narazie to chce wogule jakos opanowac jazde ;)



EDIT:

A olej jaki lac 10W40 jakis markowy czy zwyklego orlena ???

Brodi
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 148
Rejestracja: pn, 14 lut 2005, 23:34
Motocykl: CRF250, Monster
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Wawa/Socho/Wrocław
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: Brodi » pt, 22 lip 2005, 17:27

Właściwy olej to 10W40 lub 10W30, może być Orlen lub Lotos (z tych tańszych), nie musisz zalewać drogich marek. Lepiej lać tanszy olej (parametry techniczne ma takie jak Mobil czy inne bo musi spełniać parametry klasy) i go częściej wymieniac bo to pływa w oleju może wpływać na pracę skrzyni lub w skrajnych warunkach uszkodzić ją.
"Only the dead have seen the end of the war" - Plato

"Face your fears. Live your dreams"

Piotrek
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: Piotrek » sob, 7 sty 2006, 16:38

Z tym nie uzywaniem sprzegla to obojetne, czy 2suw, czy 4suw?
Pozdrawiam

Zablokowany

Wróć do „Technika Jazdy/ Szkoła”