Jak kupić motocykl - czyli co wziąć pod uwagę

Podaj nam kilka cennych informacji, a my polecimy Ci jaki motocykl będzie dla Ciebie najlepszy.
Awatar użytkownika
Autor tematu
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Jak kupić motocykl - czyli co wziąć pod uwagę

Post autor: solaris » czw, 20 mar 2014, 16:33

Nowy motocykl traci niezwykle dużo na wartości zaraz po wyjechaniu z salonu. Dlatego alternatywą dla wielu pozostaje kupno motocykla używanego, który będzie dużo tańszy. W przypadku motocykla sprowadzonego z zagranicy z zaufanego źródła lub odkupionego od dobrego zawodnika, jest spora szansa, że będzie posiadał wiele użytecznych dodatków, np. gruba kierownica, osłony ramy, lepszy wydech lub mocniejsze dźwignie hamulca i sprzęgła. Najważniejsze to znaleźć taki motocykl, do którego nie będzie trzeba dużo dołożyć, a w przyszłości można go będzie korzystnie odsprzedać. Cała sztuka polega na tym, by wiedzieć na co zwrócić uwagę i gdzie zajrzeć. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych wskazówek dla początkujących.

Oto kilka rad:
1. Przedział cenowy.
Zakup motocykla należy rozpocząć od określenia ile jesteś w stanie wydać. To pozwoli ograniczyć zakres poszukiwań do konkretnej grupy pojazdów, np. do 15.000 PLN. Następnie określ, jaki motor cię interesuje: model, pojemność, rocznik, np. motocykle japońskie w technologii 4T (czterosuw) o pojemności 250 ccm, nie starsze niż 2005 rok produkcji. Pomocne mogą tu być gazety, strony internetowe, opinie jeżdżących kolegów, rozmowy z mechanikami i sprzedawcami w sklepach. Z doświadczenia dodam, że im droższy, tym mniej trzeba potem doinwestować. Zwykle używane motocykle o wartości powyżej 10.000 PLN są już w bardzo dobrym stanie.

2. Poszukiwania.
Poszukiwania rozpocznij od grona swoich znajomych. Znajomy, który już jeździ od jakiegoś czasu raczej Cię nie “wsadzi na minę”. Potem poszukaj dla porównania ogłoszeń w specjalistycznych portalach internetowych, np. MotoX.com.pl lub Allegro.pl, gazetach oraz komisach motocyklowych.
Staraj się skupić na poszukiwaniach motocykli popularnych marek. Są nieco droższe, ale wynika to z ich niezawodności oraz łatwego dostępu do części zamiennych. Od lat najlepszą reputacją cieszą się motocykle produkcji japońskiej. Do nich też najłatwiej dostać części, zarówno droższe jak i tańsze zamienniki, a to będzie miało kluczowe znaczenie w trakcie użytkowania wyczynowego motocykla sportowego. W motocrossie i eduro jest jak na wojnie, wszystko musi być łatwe w obsłudze, dostępne i w miarę tanie. Pamiętaj o tym!

3. Pochodzenie.
Teraz to co tygryski lubią najbardziej. Chcesz kupić motor za najniższą cenę, jednocześnie w jak najlepszym stanie, dlatego musisz sprzęt obejrzeć osobiście. Pamiętaj, że to Ty kupujesz, więc masz prawo wymagać i być dociekliwy! Uczciwy sprzedawca/ właściciel nie będzie nic ukrywać. Nie zrażaj się jeśli motocykl był używany przez zawodnika. Z reguły takie maszyny są oczkiem w głowie. Zawodnik nie może sobie pozwolić na awarię (po miesiącach przygotowań i treningów), wiec serwisuje go regularnie, na najlepszych (często oryginalnych) podzespołach i olejach, często u najlepszych mechaników. Właśnie dlatego zakup od zawodnika to w wielu przypadkach lepszy pomysł niż zakup od domorosłego majsterkowicza. Wyjątkiem są mocno tunigowane maszyny, gdzie “dłubano” w silniku, co mogło zwiększyć osiągi, ale skutecznie skrócić i tak już jego krótką żywotność. Zresztą nie ma się co oszukiwać, 95% nowych motocykli trafiających na rynek to motocykle pochodzące od zawodników. Nawet, gdy sprzedawcą jest amator, to i tak wcześniej jeździł nim zawodnik przez co najmniej pół lub cały sezon. Najważniejsze, by sprzęt był regularnie serwisowany. Im poprzedni właściciel dysponował większym budżetem, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że oszczędzał na eksploatacji!

4. Wygląd.
Zwróć uwagę na następujące rzeczy:
Ogólny wygląd (plastiki, okleina, koła, dekle boczne silnika, rama, podnóżki). To zauważyć najłatwiej i nawet mniej wprawny obserwator jest wstanie ocenić ich stan. O ile stanem plastików i okleiny bym się nie przejmował (najłatwiej to wymienić i jest stosunkowo tanie, a i tak po kilkunastu wywrotkach będą znów porysowane), to dekle boczne silnika są już bardzo drogie i nikt ich nie wymienia, żeby “podpicować” brykę do sprzedaży. Im bardziej dekle zarysowane, tym dłużej i intensywniej sprzęt był eksploatowany. Ta samo dotyczy śladów po butach na ramie na wysokości kostek. Obejrzyj też podnóżki, im ostrzejsze, tym niej motocykl był jeżdżony.
Detale (gumki, klamki, kierownica, szprychy, osłony ramy lub rąk). To są rzeczy tanie, ale mało kto na to zwraca uwagę przy zakupie. Jeżeli sprzedający jest pedantem, to jego motocykl jest zadbany w szczegółach, tzn. wszystkie dźwignie na kierownicy są całe, najlepiej markowe, gumowe manetki nie poprzecierane, lepsza kierownica, wszystkie szprychy kompletne, zamontowane osłony ramy lub rąk. Jeżeli ktoś dba o takie drobiazgi i nie oszczędza na nich, to powinien tym bardziej o silnik, który jest najważniejszy!
Silnik (wygląd i dźwięk). Podczas oględzin w terenie masz do dyspozycji tylko swój wzrok i słuch. Możesz się jeszcze przejechać motocyklem i spróbować go wyczuć. Na początek obejrzyj silnik. Motocykl koniecznie musi być czysty przy oględzinach! Zwróć uwagę na otarcia na deklach, one powiedzą o intensywności z jaką był używany. Następnie na mocowania do ramy, czy nie są popękane, czy może ktoś ich wcześniej nie spawał. Ważne, żeby wszystkie elementy silnika były łączone oryginalnymi uszczelkami, a nie silikonem! Średnio doświadczony kupujący z łatwością odróżni kolorowe uszczelki od źle położonego silikonu. W motocyklach cross/ enduro stosuje się zestawy uszczelek, ich koszt to ok. 150-200 PLN na cały silnik. Ten kto zamiast nich używa silikonu chce oszczędzić i uprawia tzw. “rzeźbę”. W moich oczach staje się niewiarygodny.
Zwróć uwagę na tłumik. Powinien być cały, nie pogięty, dobrze dopasowany do mocowań i łatwo wchodzić w otwór w cylindrze. To jest szczególnie ważne w motocyklach dwusuwowych (2T), gdzie dyfuzor (grucha, bulwa, tuba – różnie się to potocznie nazywa) odpowiada za moc. Im mniej zagięć, tym lepiej. O dziurach nie może być mowy, ponieważ motocykl wówczas traci co najmniej 50% mocy. Im lepszy stan tłumika, tym korzystniej dla kupującego. Tłumik to droga rzecz!
Warto posłuchać jak pracuje silnik zimny i gorący. Po rozgrzaniu silnik powinien pracować równo i wydawać czysty, regularny dźwięk.
Należy pytać sprzedawcę, jak często wymieniał olej i filtry, kiedy robił remont (wymiana tłoka, korbowodu, nicasil itp.), kiedy wymieniał łańcuch rozrządu oraz regulował zawory, czy naprawiał coś jeszcze w silniku. Zadbany silnik to bardzo ważna sprawa, szczególnie przy nowoczesnych silnikach 4T. Tu remont w razie awarii może Cię drogo kosztować.

5. Eksploatacja
Hamulce, opony, zębatki, łańcuch, filtr powietrza, linki, łożyska, zawieszenie itp te elementy się zużywają co kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin, więc prędzej czy później Cię to czeka. Niemniej jednak ich stan może Ci wiele powiedzieć o poprzednim właścicielu. Gdy są w dobrym stanie, to przynajmniej na początku nie musisz się o nic martwić.
Tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, opony, zębatki, łańcuch - jeśli są zużyte, będziesz musiał w nie szybko zainwestować. Niestety, wszystko z wyjątkiem tarcz hamulcowych bardzo szybko się zużywa. W zadbanym motocyklu, przygotowanym do sprzedaży stan tych elementów nie powinien przekraczać 30-40% zużycia. Jeżeli są nowe, a często tak jest, to dobrze świadczy o sprzedawcy.
Przedni amortyzator. Już na oko często widać ślad cieknącego oleju spod uszczelniaczy, ale na wszelki wypadek naciśnij kilkakrotnie z całej siły na kierownicę uginając przednie zawieszenie. Wyciek oznacza szybki wydatek co najmniej 200-250 PLN.
Filtr powietrza (znajduje się pod fotelem) podpowie Ci, jak właściciel dbał o motor. Jeśli jest mocno zabrudzony, to pomyśl ile kurzu mogło dostać się do gaźnika, a potem do komory spalania. Każdy poważny właściciel motocykla cross/ enduro zawsze posiada 2 lub 3 filtry na wymianę i robi to regularnie co 1-2 treningi.
Rama musi być koniecznie prosta. Obejrzyj dokładnie czy nie ma skrzywień lub pęknięć i odprysków lakieru. Szczególnie ważne miejsce znajduje się pod kierownicą. Jeśli była malowana, zapytaj dlaczego. Wytarcie ramy czy lakieru w okolicach butów i kolan jest naturalne.
Linki i przewody hamulcowe mimo, że nie należą do najdroższych elementów i sam będziesz je w stanie wymienić, warto sprawdzić ich stan. Przewód hamulcowy musi być cały i nie może zdradzać żadnych, nawet najmniejszych objawów wycieku. Linki sprzęgła i gazu można wyczuć ręką, po prostu nimi ruszając. Powinny chodzić gładko bez oporów.
Łożyska kół i tylnego zawieszenia to ważna sprawa. Na początek ustaw motocykl na stojaku, by koła oderwały się od ziemi. W obu kołach sprawdź luz na piastach, czy koła mają luzy na boki. Jeśli tak, to natychmiast trzeba wymieniać łożyska. Sprawdź luz łożyskowania kierownicy (główka ramy). Najdroższy w naprawie może okazać się luz tylnego zawieszenia. Złap za tylne koło i podnieś je w górę, jeśli czujesz wyraźną przerwę pomiędzy zwisającym kołem, a momentem kiedy wahacz zaczyna stawiać opór, to jest luz! Minimalna przerwa zawsze jest. Napawa kompletnego tylnego zawieszenia to koszt. ok. 800 PLN.
Na koniec postaraj przejechać się motocyklem. Będziesz miał okazję sprawdzić nie tylko jego osiągi i komfort jazdy, ale zwróć szczególną uwagę na sprzęgło i skrzynię biegów. Jeśli podczas krótkiej przejażdżki (po rozgrzaniu) biegi wchodzą precyzyjnie, bez oporów, bez hałasów i nie wyskakują bez przyczyny, to nie powinieneś mieć większych problemów.
Do motocykla powinny być dołączone zwykle zapasowe akcesoria, jak: filtr powietrza, filtr oleju, klocki hamulcowe, uszczelki, instrukcja obsługi, oryginalny stojak itp. Im więcej takich gadżetów, tym lepiej świadczy o poprzedniku.
Jeśli sprawdziłeś wszystkie powyższe punkty, to powinieneś wiedzieć dużo więcej przy podejmowaniu decyzji. Nie kieruj się emocjami, choć to bardzo trudne stojąc na wyciągnięcie ręki od ukochanej crossówki.
Powodzenia przy zakupach!

Przygotowali: Luigi Saladini i Marcin Koziński (MotoX.com.pl)

pingwinek
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 5
Rejestracja: czw, 31 maja 2018, 18:55
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Jak kupić motocykl - czyli co wziąć pod uwagę

Post autor: pingwinek » pt, 1 cze 2018, 14:00

No i to się nazywa pomoc. Od jakiegoś czasu zastanawiałem się nad kupnem motocykla, ale właśnie nie byłem pewny na co zwracać uwagę, także dzięki wielkie!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wybór motocykla”