Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Tu umieszczaj linki do twoich fotografii posadzonych na innych serwerach
Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » sob, 24 cze 2017, 18:49

Witam wszystkich! 8)
Chciałbym podzielić się z wami moją historią remontu generalnego motocykla, który zakupiłem w ubiegłym (2016) roku, mianowicie KTM-a EXC 125 2009 w wersji Six Days.

Motocykla szukałem kilka tygodni, mając na uwadze kilka spraw:
- KTM EXC
- 125cm3 w 2-t
- zarejestrowany
- nie starszy niż 2007
- budżet całkowity 20 000 PLN (kwota z uwzględnieniem napraw i modyfikacji oraz zakupu sprzętu czyli kasku, gogli i butów)

Z racji tego jak są użytkowane motocykle 2-t, miałem świadomość tego, że 2-3 tysiące będę musiał zainwestować w remont silnika. Dodatkowo chciałem motocykl doprowadzić do jak najlepszego stanu, więc założyłem, że kupie model bardziej „zmęczony” ale tańszy i więcej gotówki zostawię na remont. Ogólnie w założeniu miałem malowanie ramy na pomarańczowo, białe plastiki itd. – miałem swoją wizję, którą doprowadziłem prawie w 100% do realizacji.

Do rzeczy:
Znalazłem w końcu moto które mniej więcej trafiało w moje założenia, dodatkowo po kilku tysiącach zrobionych kilometrów w celu poszukiwań, byłem już trochę zdesperowany, więc postanowiłem w końcu zakończyć poszukiwania – chciałbym tutaj skomentować jedną rzecz.
Rozumiem, że w Polsce jest jak jest, zarobki są niskie i każdy próbuje oszczędzać gdzie tylko się da. Ale niestety panuje u nas tendencja, i widzę to nawet po znajomych z którymi jeżdżę, że kupuje się zajechany motor, zajeżdża go jeszcze bardziej nic w niego nie wkładając, a po wszystkim sprzedaje dalej – oczywiście kolejny nabywca powtarza schemat, aż motocykl odmawia posłuszeństwa. Później lepi się na gównolit wszystko co się tylko da, żeby sprzedać trupka dalej.
Nie ma w tym nic złego, gdyby kolejny nabywca był o wszystkim informowany, ale to działa nawet w drugą stronę – im sprzęt jest bardziej doj***ny tym bardziej kłamie aukcja i sprzedawca. Rozumiem popękane osłony sprzęgła, poklejoną instalację, uszkodzone kartery czy jajowate cylindry – ale zatajanie informacji takich jak popękana rama, pęknięty wahacz na mocowaniu pds, pęknięte mocowania szczęki hamulcowej. Przecież te sprawy określają bezpieczeństwo podczas jazdy. A takie „super sztuki, nic nie stuka, nic nie puka” można spotkać w komisach.

Zaczynając już pisać o motocyklu… wybór padł tak jak jest napisane w tytule, na KTM EXC 125 model 2009 w wersji Six Days:












Tak jak widzicie powyżej, motocykl nie wyglądał jakoś super źle, nie był też w dobrym stanie – chłodnice poklejone, lampa przednia poklejona, pęknięta osłona sprzęgła mała, różne klamki, mała kompresja (zużyty cylinder), cieknąca pompka sprzęgła i kilka innych drobnych mankamentów. Te sprawy były widoczne i nie były zatajane przez sprzedającego.
W chwili gdy kupowałem motor, licznik wskazywał 320mth oraz 11800km przebiegu. Po zakupie wymieniłem olej, zrobiłem 6 mth na lekkiej jeździe enduro i zabrałem się do remontu. Zacząłem pracę przed zimą, w połowie października.

Przed zakupem części rozebrałem motocykl:












Silnik został spakowany i pojechał do forumowego kolegi na remont kapitalny:




W międzyczasie wypiaskowałem ramę i wysłałem do malowania proszkowego (RAL 2008):










Rama po piaskowaniu wyglądała bardzo dobrze i po sprawdzeniu była prosta – miałem tutaj spore obawy (wiadomo jak jeżdżą takie motocykle) ale na szczęście wszystko było w dobrym stanie, łącznie z gniazdem na oś wahacza oraz główką ramy. Samo malowanie proszkowe też wyszło fajnie, farba bardzo dobrze przylega do powierzchni, natomiast z racji tego, że na główce ramy jest okablowanie które ociera o ramę, całą główkę zmatowiłem i pomalowałem dodatkową warstwą epoksydu – zabezpieczyłem od razu nr VIN podkładem oraz naklejką z folii ochronnej. Jedyny mankament to lekko rozbity otwór na podnóżek z prawej strony – natomiast nie przeszkadza to w jeździe, po montażu podnóżki chodzą sztywno i na motocyklu stoi się stabilnie.

W listopadzie i grudniu robiłem listę części do zamówienia oraz czekałem na informacje nt. stanu silnika.
Już w nowym roku otrzymałem wstępny raport:
- cylinder lekko wyszczerbiony koło zaworu wydechowego
- wytarta warstwa nicasilowa




- uszkodzona głowica i wkładka




- uszkodzona pokrywa duża sprzęgła (nie wiedziałem o tej usterce przy zakupie)


- stan karterów został oceniony na bardzo dobry, z jedną wadą. Lekkie pęknięcie pomiędzy komorą korbową a komorą chłodzenia. Chciałem żeby kolega to pospawał, jednak stwierdził on, że pęknięcie jest na tyle małe i nieszkodliwe, że wprowadzi do szczeliny pastę naprawczą i to w zupełności wystarczy. Zdałem się na jego doświadczenie ponieważ ma dobre opinie a widać po jego aktywności że wie co robi. Przy najbliższej wymianie korby sprawdzę stan kartera i jeżeli będzie się to powiększać, w zaprzyjaźnionym zakładzie pospawają to TIG-iem prętem AlSiMg10. Pęknięcie powstało najprawdopodobniej po tym jak coś dostało się pomiędzy korbowód a ściankę kartera














Po dokładnych oględzinach silnik został poddany kompletnemu remontowi:
- nicasil w firmie Langcourt (Anglia)
- nowa duża pokrywa sprzęgła
- nowa mała pokrywa sprzęgła
- wyważanie wału
- nowy korbowód
- nowy tłok
- elementy zaworu wydechowego
- komplet łożysk
Ostatnio zmieniony sob, 24 cze 2017, 18:57 przez Biały_mudzyn, łącznie zmieniany 5 razy.

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » sob, 24 cze 2017, 18:50

Pełną listę zakupionych części (nowych) silnikowych i wykonanych usług wklejam poniżej (bez nazwy producenta = oryginał):
- Pokrywa sprzęgła mała + duża
- Korbowód Prox
- Wałek pamięci skrzyni biegów
- Tłok Vertex sel. A
- Łożyska skrzyni biegów i reszty silnika
- Łożyska wału korbowego Prox
- Tarcze sprzęgłowe Prox
- Zestaw uszczelek Athena
- Wałek sterujący zaworu wydechowego
- Uszczelniacze wału korbowego
- Zestaw naprawczy wałka Allballs
- Łożysko igiełkowe kosza sprzęgłowego
- Dźwignia zaworu wydechowego
- Zębatka zdawcza Grosskopf
- Uszczelniacze silnika (2 szt.)
- Łożysko pompy wody
- Podkładka dystansowa wałka zdawczego
- Oring silnika (5 szt.)
- Zabezpieczenie nakrętki kosza sprzęgłowego
- Uszczelniacz wałka kopnika
- Uszczelniacz pompy wody
- Podkładka zębatki zdawczej
- Podkładka wałka zmiany biegów
- Zabezpieczenie seger
- Regeneracja powłoki Nicasil cylindra w firmie Langcourt + spawanie i obróbka kanału wylotowego
- Wymiana korbowodu i centrowanie wału
- Wykonanie dwóch membran zaworu membranowego
- Naprawa uszkodzeń komory spalania w głowicy i mocowania do ramy
- Pomiar stopnia sprężania
- Mycie, weryfikacja wstępne ustawienie gaźnika
http://imgur.com/RwUIdCj
http://imgur.com/WDnTn5T

Po remoncie silnika stopień sprężania: otwarty zawór 7,5:1, zamknięty zawór 10,5:1
http://imgur.com/SGhnkn2
http://imgur.com/wcaWYs

Oczywiście w czasie kiedy trwały u kolegi prace nad silnikiem, ja zajmowałem się resztą motocykla. Oprócz malowania ramy zostały zakupione następujące rzeczy (pełna lista):
- półki z katalogu Power Parts pomarańczowe (kupione nowe na Ebayu niemieckim, niestety KTM już nie ma w ofercie pomarańczowych dla tego rocznika)
http://imgur.com/twHeXT3

- siedzenie Acerbis X-Seat
http://imgur.com/G00RYoA

- pokrywy sprzęgła (wysyłałem do kolegi)
http://imgur.com/V65rk5t

- kierownica Renthal z mocowaniem Ktm
http://imgur.com/hwWBb4l
http://imgur.com/gKBqrwN

- chłodnice nowe KSX zgodne z OEM (nie ten miękki szajs) z osłonami alu
http://imgur.com/thbmdII
http://imgur.com/zfGxAz6

- instalacja elektryczna z kierunkami, przełącznikiem świateł, kablami hamulca przód + tył, klakson
http://imgur.com/jVcPpjh
http://imgur.com/rcKwJr2
http://imgur.com/K4M4dpo
http://imgur.com/oWVENqV
http://imgur.com/wcdjuYN
Ostatnio zmieniony sob, 24 cze 2017, 19:03 przez Biały_mudzyn, łącznie zmieniany 1 raz.

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » sob, 24 cze 2017, 18:50

- nowe gripy Harris
http://imgur.com/8gth6eg

- komplet plastików białych
http://imgur.com/EpYhagk
http://imgur.com/rP4MsVQ
http://imgur.com/QAvKZz4
http://imgur.com/hlJsEJL

- lampa nowa KTM
http://imgur.com/Sti3aLL

- podnóżki stalowe DRC
http://imgur.com/Kx4UMQn

- klamki ZETA niełamki pomarańczowe
http://imgur.com/yyCwyaL

- komplet osłon i prowadnic (płyta pod silnik Acerbis, prowadnice UFO i Polisport, osłona KTM, osłona Polisport, osłony klamek Brembo)
http://imgur.com/uuQ85h6
http://imgur.com/G3rSBhl
http://imgur.com/Pg1xEdi
http://imgur.com/yfyGWRM
http://imgur.com/QTuEcMz
http://imgur.com/6itecO9

- zestaw naprawczy główki ramy, wahacza, łożyska PDS, zestaw naprawczy pompy hamulca przód+tył, zestaw naprawczy pompy sprzęgła Magura, zestaw naprawczy zacisku przód + tył, dystanse i łożyska przód + tył, zestaw naprawczy tłoczka zacisku Brembo tył, łańcuch DID + zębatka JT, mocowanie stópki bocznej, filtr powietrza 2 szt.
http://imgur.com/vDDGxXs
http://imgur.com/5Ny7PeN
http://imgur.com/qFfUDIg
http://imgur.com/WztxUNU
http://imgur.com/bJrpkOw
http://imgur.com/qLKr2vE
http://imgur.com/Htxi97X

Do tego sporo śrub, mocowań i innych drobnych rzeczy z KTM (sam pakiet śrubek i mocowań koszt ponad 800 PLN).
Zestaw chemii i olejów:
- olej do filtra Motorex spray
- spray do czyszczenia łańcucha Motul
- spray do smarowania łańcucha Motul
- olej do paliwa Motul 800
- olej do skrzyni Motul 5100 15W50
- olej do sprzęgła Magura Blood
- plyn hamulcowy Ipone Dot 4
- spray do czyszczenia plastików

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » sob, 24 cze 2017, 19:08

Zdjęcia poglądowe na ilość części które przychodziły w kilku etapach:
http://imgur.com/ybFZMy9
http://imgur.com/TCh6xQ2
http://imgur.com/p3wmhgH
http://imgur.com/qUuktNu
http://imgur.com/ei7nU6k
http://imgur.com/B410A07

POCZĄTEK SKŁADANIA:
Na początku pracy założyłem łożyska na sztyce oraz bieżnie w ramie:
http://imgur.com/rbDHTnz
http://imgur.com/W4rkM8D
http://imgur.com/f5BXRRb
http://imgur.com/sLDUbD0

Następnie wymieniłem opaski felg, założyłem nowe trzymaki, nasmarowałem mussa żelem Michelin z przodu oraz wymieniłem dętkę z tyłu. Zamontowałem przednie koło i dystanse z łożyskami:
http://imgur.com/h19waXY
http://imgur.com/hExaLpr
http://imgur.com/hgS9DQw

W następnej kolejności założyłem zestawy naprawcze do klamek sprzęgła i hamulca, czyli wymieniłem tłoczki z uszczelniaczami i sprężynami. Założyłem nowe klamki Zeta. Wyczyściłem zacisk z przodu i z tyłu, założyłem zestawy naprawcze sworzni i uszczelnień. Do tylnego zacisku trafił nowy tłoczek Brembo z ceramicznym wkładem. Z przodu wymieniłem klocki. Tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu, klocki z tyłu i tłoczki przedniego zacisku zostały wyczyszczone – nie wymagały wymiany. Do składania używałem żelu montażowego brembo który dostałem z zestawami naprawczymi:
http://imgur.com/it0EEsJ
http://imgur.com/PMhajCq
http://imgur.com/BOk1cYJ
http://imgur.com/p07bQDF
http://imgur.com/mgj1CNT
http://imgur.com/Dw9PAbA

Następnie zabrałem się za wahacz – czyszczenie, smarowanie, wymiana łożysk i ślizgów. Do PDS oraz wahacza trafiły zestawy naprawcze PROX:
http://imgur.com/shFpML6
http://imgur.com/gH3XyLo
http://imgur.com/yO7upjx

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » sob, 24 cze 2017, 19:08

Następnie montażu kierownic i chłodnic z osłonami oraz instalacji elektrycznej. Niestety osłony chłodnic musiałem przerobić ponieważ wchodziły kolizję z błotnikiem. Ogólnie jak na cenę jaką zapłaciłem za te osłony, były bardzo kiepsko dopasowane, musiałem je podginać żeby można było je zamontować. Założyłem też silnik i wahacz:
http://imgur.com/Whxp4uJ
http://imgur.com/NfO3LAW
http://imgur.com/m4a0XV1
http://imgur.com/iNjn05M

Następnie zamontowałem PDS, dokręciłem silnik odpowiednim momentem, zainstalowałem „zadupek” ze światłami, pompę hamulca. Niestety pod koniec prac miałem trochę problemów z pompą hamulca i sprzęgła, napiszę o tym w podsumowaniu. Niestety przez ten fakt miałem trochę mniej czasu na robienie zdjęć, z resztą motor złożyłem z końcem maja tego roku, więc chciało mi się już jeździć:
http://imgur.com/lb2QrK1
http://imgur.com/qWD9oPb

Po złożeniu wygląda to następująco:
http://imgur.com/6gGxeFV
http://imgur.com/vEi6hlY
http://imgur.com/kDSNr52
http://imgur.com/Vynbm0i
http://imgur.com/4XczBaX
I całość paragonów i faktur:
http://imgur.com/aSneVhm

PODSUMOWANIE:
Zacznę podsumowanie od strony technicznej – w motocyklu nie spodziewałem się kilku usterek, mianowicie zniszczonej osłony dużej sprzęgła, lekko wykrzywionej kierownicy (gołym okiem nie było tego widać) i kilku innych drobnych usterek, które zwiększyły koszty związane z remontem silnika i ramy.
Podczas składania napotkałem na kilka problemów z klamkami:
- sklejające się sprzęgło: obwiniałem pompkę magury na kierownicy, ponieważ po założeniu zestawu naprawczego sprzęgło lekko się pociło, tzn. na wyjściu uszczelnienia tłoczka było widać wilgotną powierzchnię. Dodatkowo przy odpowietrzaniu sprzęgła widać było minimalne pęcherzyki powietrza podczas końcowego ruchu klamki. Myślałem że pompka jest już zużyta, natomiast po kilkudziesięciu ruchach klamką, uszczelka ładnie się ułożyła i sprzęgło było wyczuwalnie twarde. Odkręciłem wlew oleju i zauważyłem, że sprzęgło pracuje ale tarcze są sklejone. Czytałem na forum że to wina oleju który zalałem Motul 5100 15W50 – na rozgrzanym silniku pracuje bardzo dobrze, natomiast czasami podczas startu ma tendencję do sklejenia sprzęgła po dłuższym postoju.
- miękka klamka hamulca ręcznego: w tym przypadku również obwiniałem pompkę z uszczelnieniem. Jak się okazało jedno z uszczelnień w zacisku pracowało na sucho i puszczało powietrze. Złożyłem jeszcze raz przy pomocy żelu od Brembo, smarując dokładnie całą powierzchnie i problem zniknął.

Biorąc pod uwagę kwotę jaką wydałem na motocykl i remont, trzeba przyznać że było to nieopłacalne. W tej cenie można znaleźć młodszy motocykl ale ja miałem takie założenie żeby motocykl wyremontować i trochę pogrzebać. Kwota którą podałem nie wystarczyła na sam remont i zakup motocykla nie wspominając o kasku i butach. Oczywiście, nie żale się z tego powodu, brałem pod uwagę opcję że pieniędzy może mi nie wystarczyć (tych założonych). Miałem bardzo dużo frajdy ale też i nerwów podczas składania.
Wszystkie prace prowadziłem zgodnie z manualem, dokręcając odpowiednimi momentami – nawet kupiłem sobie specjalnie pod naprawę klucze ROKS z certyfikatem 5-25Nm oraz 20-120Nm.

Czy jestem zadowolony z remontu? Niestety nie, ponieważ cały czas mam problem z zaworem wydechowym który nie otwiera się do końca – problem opisuje w nowym wątku w odpowiednim dziale. Będę wdzięczny wszystkim, którzy zechcą zajrzeć i się wypowiedzieć.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: solaris » sob, 24 cze 2017, 21:35

 ! solaris
Musisz dodać do każdego swojego linku z imgur końcówkę .png ;-) Poprawiłem Ci wszystkie linki do obrazków. Na przyszłość pamiętaj jak poprawnie się wpisuje adres obrazu w tagu img. Po tym tagu img nie musisz podawać już linka, Pierwszy post masz za wzór jak to ładnie i poprawnie formatować
Tak swoją drogą pokażna galeria. No i życze powodzenia.

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » ndz, 25 cze 2017, 15:51

@solaris - dzięki za pomoc z fotkami

arczon
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 54
Rejestracja: śr, 28 gru 2016, 19:43
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: arczon » pn, 26 cze 2017, 16:26

Dobra robota, przerabiałem podobny temat :) viewtopic.php?f=14&t=38254 tylko ja miałem pewniaka i wszystko zrobiłem sam a poprzedni właściciel nawet koła wyważał w corssie ;) Życzę powiedzenia z zaworem i zakup młodszego nie gwarantuje niczego... bo wszędzie może wiać struclem.

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: solaris » pn, 26 cze 2017, 21:34

Nie wiem jak Ty ale ja nie mógłbym spać widząc to

;) Tymbardziej, że tyle zrobiłes.

Autor tematu
Biały_mudzyn
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: śr, 31 sie 2016, 08:03
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: Biały_mudzyn » wt, 27 cze 2017, 15:01

Z tydzień mi zajęło zanim się z tym oswoiłem, jak to zobaczyłem to byłem trochę załamany :evil: . Myślałem o zakupie nowych karterów ale to by były kolejne 3k PLN, a używane bez oglądania osobiście to też loteria.

Co mnie przekonało żeby tego nie ruszać? Fakt, że w tym miejscu kartery raczej nie przenoszą większych obciążeń - jedynie wibracje mogą tutaj spowodować powiększenie pęknięcia. Natomiast z racji tego, że reszta silnika jest w bardzo dobrym stanie po prostu poczekam do wymiany korby i po rozpołowieniu silnika ocenimy stan karterów w tym miejscu. Tak jak napisałem, mam zaprzyjaźniony zakład który robi takie rzeczy, głównie stopy z dużą zawartością Mg - jeżeli coś będzie się działo karter poleci do spawania 8)

arczon
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 54
Rejestracja: śr, 28 gru 2016, 19:43
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Remont generalny - KTM EXC 125 2009 Six Days

Post autor: arczon » wt, 27 cze 2017, 20:22

U mnie nie było niespodzianek, ale to głównie dlatego, że człowiek który tym latał dbał i śmiga tylko poligon, nie topi i nie zrzuca na podjazdach :)
Ja sporo zrobiłem na górkę tak jak ty w temacie zaczęły działać już fotki to możesz popatrzeć :) 5k pln poszło ale teraz mam moto które odpalam i jadę nie robi nic poza bieżącą obsługą, i przy moim śmiganiu powinno tak przelatać z 200mth.

Ty trochę poszalałeś jeszcze z wizualną stroną ja zostawiłem sprzęt ma działać mechanicznie bo i tak będzie wyglądać słabo ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wasze fotki”