Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
Autor tematu
OgarNee
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 83
Rejestracja: pn, 25 wrz 2017, 21:24
Motocykl: Honda CR 125
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: OgarNee » pn, 25 wrz 2017, 21:54

Witam. Niedawno zakupiłem motocrossa jakim Jest Honda CR 125 1998r (chciałem aprile rx125 ale życie zweryfikowało moje plany). Mam teraz problem ponieważ jestem niski 172 cm i nie dostaje do ziemi :( pół biedy jak jadę ale problem zaczyna się gdy stanę w terenie wtedy musze sie przechylać na jedna stronę i ciężko cokolwiek zrobić czy to dostać do hamulca czy do wajchy od biegów.

Przewertowałem internet i pierwsze co zrobiłem to rozkręciłem tylne zawieszenie aby było pod moja wagę czyli 76kg w ubiorze i z obiadem w żołądku (poprzedni właściciel ustawił to na 95kg). Troszkę to obniżyło moto ale i tak jeszcze duuuużo mi brakuje. Na tej śrubie co się reguluje tego amorka mam jeszcze z 7cm gwintu ale gdy rozkrece to na fula to sprężyna aż lata (tak jak by była za krótka do tego ustawienia) Jest możliwość dokupienia innej sprężyny aby była dłuższa?

Druga sprawa to wyczytałem że można też regulować wysokość przodu motorka poprzez wsunięcie lag w półki. Przyjrzałem się i w moim egzemplarzu jest tak jakby przygotowane miejsce (mam w tym miejscu inna grubość lagi oraz inny kolor lakieru) ale problem polega na tym że nie da się cofnąć bo kierownica przeszkadza (gdy wysunę z 0.5 cm to zawadzają). Co o tym myślicie? Kierownica nie jest fabryczna? Może jest jakaś regulacja góra-dół kiery?

Trzecią wątpliwością jaka mnie nie pokoi to nie jestem pewien czy dobrze ustawiłem naciąg łańcucha :( (po regulacji zawieszenia wymagał poprawienia). Dorwałem serwisówkę ale niestety jest po angielsku z którego jestem słaby i tam było że naciąg się sprawdza gdy moto jest na stojaku, tylne koło w powietrzu i w połowie wahacza luz łańcucha może się wahać w granicy 2,5cm do 3,5 cm. Dobrze to rozszyfrowałem?

Dodam od siebie że honda bardzo mnie zaskoczyła mocy jest od groma ale mam problem z nauką jazdy na 2t ponieważ od prawie 2 lat jezdze na 4t i pewnych nawyków się ciężko pozbyć (np. hamowanie silnikiem). Mam też problem z odróżnianiem ,,tych właściwych" obrotów przez co źle czasem reaguje w danej sytuacji.

Mam nadzieje że pomożecie mi z tym zawieszeniem bo strasznie mnie zniechęca a nie chce rezygnować.

Awatar użytkownika
KaLi
Mechanik hobbysta
Mechanik hobbysta
Posty: 455
Rejestracja: wt, 1 cze 2010, 19:09
Motocykl: sxf 250, TXT 300
Styl jazdy: Cross Country
Lokalizacja: Gielniów
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 6 razy
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: KaLi » wt, 26 wrz 2017, 18:36

Kolego po pierwsze poczytaj o SAGu, jest parę poradników na internecie na pewno coś znajdziesz. Ta wartość musi być poprawnie ustawiona, wiele osób obniża właśnie sobie motocykle na sprężynie rozkrecajac ja nadmiernie a to wpływa diametralnie na prace zawieszenia. Ja proponuję ustawić poprawnie SAG, jeżeli dobra sprężyna to możesz ewentualnie wyciąć gąbkę w siedzeniu.

Co do wpuszcznia / wypuszczania la to nie spodziewaj się ze to będą wartości 5 cm, na tym dużo nie zyskasz, a to także ma wpływ na prowadzenie motocykla.

Myślę że najprostszym sposobem na sprawdzanie poprawnego naciągu lancucha jest wsadzenie 3 palcy między wachacz q łańcuch tuż za górnym slizgiem.
360

FB: PatRyk
IG: pkali360

Serwis Motocykli:
Zapraszam do polubienia mojego FanPage na FB:
MOTOFUN
796 280 122

Awatar użytkownika
piotrgurski
Moderator
Moderator
Posty: 770
Rejestracja: ndz, 23 gru 2007, 01:41
Motocykl: Husqa TE450 06/ FZ6S Fazer
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 3 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: piotrgurski » śr, 27 wrz 2017, 02:01

Masz 172cm i narzekasz ? Ja mam poniżej 170 i wierz mi że idzie się bardzo szybko przyzwyczaić. Fakt miałem troszkę delikatnie rozkręconą sprężynę ale prędzej czy później sam dojdziesz do wniosku że to tylko kwestia wprawy/przyzwyczajenia i techniki. Zauważ że koledzy o większym wzroście też muszą podpierać się zazwyczaj na palcach chcąc trzymać moto w pionie. Crossówki z natury są wysokie więc przestań o tym myśleć i ciesz się jazdą a z czasem sam przestaniesz to zauważać. Pozdrawiam <170cm :)
ADV/Adventure

Awatar użytkownika
kris514
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 2270
Rejestracja: ndz, 31 paź 2010, 11:10
Motocykl: KTM sx 150 2009
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 11 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: kris514 » śr, 27 wrz 2017, 07:24

Jest też opcja wymiany kości kiwaka żeby motocykl się obniżył. Mnie bardziej zastanawia stan tylnego zawieszenia u Ciebie czy aby przypadkiem to wszystko nie jest spowodowane rdza w łożyskach. A jeśli chodzi o wzrost to mam 178 i nigdy nie miałem problemu bo motor za wysoki.
PandaMoto serwis motocyklowy
www.pandamoto.pl

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: solaris » śr, 27 wrz 2017, 12:40

Na motocyklu sie jezdzi a nie podpiera nogą :)

http://motox.com.pl/konserwacja-lancucha-motocyklowego/

4. Przesuwaj koło do momentu kiedy osiągniesz naciąg łańcucha zgodny z zasadą dwóch palców: (Krok 1) dwa powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza, a łańcuchem na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Jeśli łańcuch będzie naciągnięty zbyt mocno będzie się szybciej wyciągał i przy mocnym ugięciu amortyzatora może nawet pęknąć.


Awatar użytkownika
Przym
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 211
Rejestracja: pt, 10 lip 2015, 19:22
Motocykl: EXC 300
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Garwolin (Mazowieckie)
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: Przym » śr, 27 wrz 2017, 19:51

OgarNee pisze:
pn, 25 wrz 2017, 21:54
Przewertowałem internet i pierwsze co zrobiłem to rozkręciłem tylne zawieszenie aby było pod moja wagę czyli 76kg w ubiorze i z obiadem w żołądku (poprzedni właściciel ustawił to na 95kg). Troszkę to obniżyło moto ale i tak jeszcze duuuużo mi brakuje. Na tej śrubie co się reguluje tego amorka mam jeszcze z 7cm gwintu ale gdy rozkrece to na fula to sprężyna aż lata (tak jak by była za krótka do tego ustawienia) Jest możliwość dokupienia innej sprężyny aby była dłuższa?
Pod wagę trzeba dobrać odpowiednią sprężynę. Jak poprzednik włożył taką pod 95kg to regulacja nie wiele pomoże.

Autor tematu
OgarNee
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 83
Rejestracja: pn, 25 wrz 2017, 21:24
Motocykl: Honda CR 125
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: OgarNee » śr, 27 wrz 2017, 21:17

Ogólnie to nie zrobiłem tak tego wszystkiego na pałę bez zastanowienia. Regulacje zawieszenia wykonywałem przy pomocy miarki i zrobiłem tak: Moto na stojak, miarkę do końcówki wahacza zaznaczyłem punkt markerem na tylnim błotniku. Później moto ze stojaka pare razy pobujałem zawieszeniem i zmierzyłem ,,bez kierowcy" różnica wyszła 4 cm. Później siadłem i zmierzyłem wyszło mi że 9 cm schodzi (od tej pierwszej wartości odejmowałem). Więc myślę że jak na pierwszy raz to bardzo źle tego nie zrobiłem.

Co do samego stanu technicznego zawieszenia jak na moje oko amatora wszystko jest ok. Amortyzator nie cieknie, zawieszenie działa płynie i nic się nie zacina, odbija równolegle nie szybko nie za wolno. Ogólnie żadnymi śrubeczkami nie kręciłem oprócz tej na amorze co jest sprężyna.

Na mój rozum jeżeli bym założył dłuższą sprężyne i bardziej rozkręcił tą śrubę na amorze to efekt byłby ten sam co z krótszą sprężyną ale bardziej skręconą, chodzi mi o ustawienie twardości zawieszenia i przy okazji obniżenia. Po co producent zastosował tak długi gwint z którego nie da się korzystać?

Jeżeli obniżę sam tył a lagi zostawię tak jak są to motocykl będzie miał bardzo agresywną postawę (przód w górze, tyl nisko. Czytałem że takie ustawienie jest dobre na piasek ale na twarde podłoże już nie koniecznie). Stąd też mój pomysł z cofnięciem lag.
piotrgurski pisze:
śr, 27 wrz 2017, 02:01
Masz 172cm i narzekasz ? Ja mam poniżej 170 i wierz mi że idzie się bardzo szybko przyzwyczaić. Fakt miałem troszkę delikatnie rozkręconą sprężynę ale prędzej czy później sam dojdziesz do wniosku że to tylko kwestia wprawy/przyzwyczajenia i techniki. Zauważ że koledzy o większym wzroście też muszą podpierać się zazwyczaj na palcach chcąc trzymać moto w pionie. Crossówki z natury są wysokie więc przestań o tym myśleć i ciesz się jazdą a z czasem sam przestaniesz to zauważać. Pozdrawiam <170cm :)

Jestem pod wrażeniem że dajesz rade! Dla mnie jako totalnego żółtodzioba dobre podparcie jest jedną z podstawowych rzeczy. Bez tego nie czuję się pewnie na motocyklu a manewry na bardzo niskiej prędkości są dla mnie męką. Właśnie oglądając filmy co trochę sie ktoś podpiera.
solaris pisze:
śr, 27 wrz 2017, 12:40
Na motocyklu sie jezdzi a nie podpiera nogą :)

http://motox.com.pl/konserwacja-lancucha-motocyklowego/

4. Przesuwaj koło do momentu kiedy osiągniesz naciąg łańcucha zgodny z zasadą dwóch palców: (Krok 1) dwa powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza, a łańcuchem na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Jeśli łańcuch będzie naciągnięty zbyt mocno będzie się szybciej wyciągał i przy mocnym ugięciu amortyzatora może nawet pęknąć.


Dzięki wielkie za linka. Widzę też tam sporo innych artykułów. Stronka trafiła do paska z zakładkami! Co do samego łańcucha to juz mam pierwsze zdiagnozowane elementy do wymiany a jest nim cały napęd. Gdy kręcisz kołem (na stojaku) w pewnym odcinku łańcuch bardziej napina się niż w pozostałym odcinku. Nie wiem czy dostatecznie to wytłumaczyłem heh.
Przym pisze:
śr, 27 wrz 2017, 19:51
OgarNee pisze:
pn, 25 wrz 2017, 21:54
Przewertowałem internet i pierwsze co zrobiłem to rozkręciłem tylne zawieszenie aby było pod moja wagę czyli 76kg w ubiorze i z obiadem w żołądku (poprzedni właściciel ustawił to na 95kg). Troszkę to obniżyło moto ale i tak jeszcze duuuużo mi brakuje. Na tej śrubie co się reguluje tego amorka mam jeszcze z 7cm gwintu ale gdy rozkrece to na fula to sprężyna aż lata (tak jak by była za krótka do tego ustawienia) Jest możliwość dokupienia innej sprężyny aby była dłuższa?
Pod wagę trzeba dobrać odpowiednią sprężynę. Jak poprzednik włożył taką pod 95kg to regulacja nie wiele pomoże.
Nie wiem czy poprzedni właściciel wymienił całą sprężyne czy tylko skręcił na daną wartość (podejrzewam że to drugie) powiedział tylko że jest na tyle ustawione, gdy siadłem przy oględzinach to własnie moto na zawieszeniu siadło kilka cm może ze 4.

Wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi. Teraz będę zaglądał systematycznie na to forum bo widzę ze użytkownicy to konkretni ludzie! Co do samej hondy to po 3mth mam wątpliwości że to był dobry wybór tu jest tyle mocy!!! Albo tak działa 2 sów albo mój egzemplarz tak ma że do pewnego momętu odkręcenia manetki huska ,,nie jedzie" a po pewnej granicy demon nie do opanowania!

Awatar użytkownika
KaLi
Mechanik hobbysta
Mechanik hobbysta
Posty: 455
Rejestracja: wt, 1 cze 2010, 19:09
Motocykl: sxf 250, TXT 300
Styl jazdy: Cross Country
Lokalizacja: Gielniów
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 6 razy
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: KaLi » czw, 28 wrz 2017, 21:59

Taki jest 2t, a szczególnie honda charaakteryzuje się wysoką góra. Nie wiem jaką producent przewidział wartość, ale 4 cm to raczej za dużo, 2,5-3,5 cm to raczej bardziej poprawne wartości sklaniajac się ku tej niższej.
360

FB: PatRyk
IG: pkali360

Serwis Motocykli:
Zapraszam do polubienia mojego FanPage na FB:
MOTOFUN
796 280 122

Konrad96
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 156
Rejestracja: pt, 27 gru 2013, 17:52
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: Konrad96 » sob, 30 wrz 2017, 23:55

Moja siostra na Rm 125 z lagami wsuniętymi z 2 cm głębiej niż to przewidział producent daje spokojnie rade. Tylko że ona ma 159cm, więc nie szukaj wymówek że za duży, że nie pewnie itd itp

bodziokardasz
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 62
Rejestracja: czw, 2 paź 2014, 19:55
Motocykl: crf 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: bodziokardasz » pn, 2 paź 2017, 07:27

z tego co piszesz masz za twardą sprężynę w tylnym zawieszeniu, i musisz ją wymienić na miększą. Wbrew pozorom , wymiana sprężyny nie jest czymś trudnym, bez problemu sobie poradzisz. Ani też zbyt kosztowna, gdyż swoją spręzynę możesz sprzedać.

Awatar użytkownika
kris514
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 2270
Rejestracja: ndz, 31 paź 2010, 11:10
Motocykl: KTM sx 150 2009
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 11 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: kris514 » pn, 2 paź 2017, 19:30

Zacząłbym od odpięcia amortyzatora i sprawdzenia czy zawias chodzi bez większych oporów. Druga sprawa to czy łańcuch nie jest za mocno naciągnięty dopiero później zastanawiałbym się nad wymianą sprężyny.
PandaMoto serwis motocyklowy
www.pandamoto.pl

Autor tematu
OgarNee
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 83
Rejestracja: pn, 25 wrz 2017, 21:24
Motocykl: Honda CR 125
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Honda CR125 za krótki jestem. Regulacja zawieszenia.

Post autor: OgarNee » wt, 3 paź 2017, 10:47

Konrad96 pisze:
sob, 30 wrz 2017, 23:55
Moja siostra na Rm 125 z lagami wsuniętymi z 2 cm głębiej niż to przewidział producent daje spokojnie rade. Tylko że ona ma 159cm, więc nie szukaj wymówek że za duży, że nie pewnie itd itp
Widziałem filmiki jak dzieci po 10 lat latają na podobnych sprzętach ale co nie oznacza że sobie daja rade. Po to producent wymyślił regulacje zawieszenia i aksesoryjne części aby z nich korzystać. Nie mam zamiaru się męczyć i chce aby sprzęt był dopasowany pode mnie bo to ja na nim latam. BTW po prostej też jade ;)
bodziokardasz pisze:
pn, 2 paź 2017, 07:27
z tego co piszesz masz za twardą sprężynę w tylnym zawieszeniu, i musisz ją wymienić na miększą. Wbrew pozorom , wymiana sprężyny nie jest czymś trudnym, bez problemu sobie poradzisz. Ani też zbyt kosztowna, gdyż swoją spręzynę możesz sprzedać.

Macie jakiś sklep z takimi sprężynami? Jak szukam to znajduje jedynie całe zestawy amorków :( Brak też wymiarów jakiej sprężyny mam szukać. Na chłopski rozum miększą sprężynę bede musiał bardziej skręcić na amorze wiec efekt będzie ten sam. Myślę że potrzebuje dłuższej sprężyny aby weszła na amorek gdy jest maksymalnie rozkręcony i dopiero ustawić pod moją wagę.
kris514 pisze:
pn, 2 paź 2017, 19:30
Zacząłbym od odpięcia amortyzatora i sprawdzenia czy zawias chodzi bez większych oporów. Druga sprawa to czy łańcuch nie jest za mocno naciągnięty dopiero później zastanawiałbym się nad wymianą sprężyny.
Większy serwis planuje na zimę, z tego co mówił poprzedni właściciel to robił tylne zawieszenie z początkiem sezonu (widziałem rachunek za regeneracje tylniego amortyzatora wiec myślę że łożyska też w zawiasie wymieniał).Napięcie łańcucha ustawiłem tak aby wlazły 3 paluchy w tym miejscu gdzie jest bardziej napięty też wchodzą trzy paluchy tylko tak na ścisk. Koło ustawiałem według tych kreseczek na wahaczu i myślę że prosto je ustawiłem. Możliwe że jest rama krzywa w sumie to prawie 20 letnia maszyna więc wcale się bym nie ździwił.

Prosiłbym o nakierowanie na jakiś sklep z tymi sprężynami bo na prawdę jest masakra. odpalić motor gdzieś na nierównościach to jest nie lada wyzwanie ponieważ muszę obijać się lewą nogą od ziemi hehe o odepchnięciu się nogami gdzieś na podjeździe mogę zapomnieć ponieważ macham nogami w powietrzu :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”