Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Pytania dotyczące serwisowania zawieszenia
Autor tematu
Szymon3069
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 35
Rejestracja: sob, 12 mar 2016, 23:12
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Szymon3069 » śr, 12 lip 2017, 13:42

WItam!
Chciałbym zapytać gdzie i kto zrobi mi takie coś? Chce zastąpić wszytskie zużyte łożyska tulejami, z jakiego powinny być materiału? Nie było by tematu gdyby ktos juz nie kombinował przy moim kiwaku, wprasował jakieś tuleje łożyska wywalił, jesli kupie zestawy naprawcze i tak nie podpasują więc chce zrobić dobre tuleje, byłem u jednego tokarza powiedział 400zł troche za dużo ... motocykl to kx 125 2003
Pozdrawiam!

Konrad96
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 156
Rejestracja: pt, 27 gru 2013, 17:52
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Konrad96 » śr, 12 lip 2017, 22:23

Miałem tuleje na samym wahaczu i pracowało to tragicznie. Nawet nie umiem sobie wyobrazić co będzie jak wszystko wymienisz na tuleje. Zastanów się czy warto.

Awatar użytkownika
kris514
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 2270
Rejestracja: ndz, 31 paź 2010, 11:10
Motocykl: KTM sx 150 2009
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 11 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: kris514 » czw, 13 lip 2017, 21:32

Wszystko zależy od umiejętności tego kto to robi. Jeździłem motocyklem z takim rozwiązaniem kilka sezonów i nie było z tym większych problemów, ale wiadomo jakiś zawodnik wyczuje różnicę. Z tego co się dowiadywałem to robi się to tak że wewnętrzne tulejki zostają stare, a zewnętrzne (stare były łożyska) idą z tworzywa o magicznej nazwie "BORAMID". Koszt za metr tego tworzywa to coś około 30 zł. I teraz zostaje tylko robocizna tokarza. Najlepiej jest to zrobić tak że wytaczasz środek, potem z zewnątrz wciskasz w wahacz i na koniec używasz rozwiertaka nastawnego żeby to wszystko pracowało w miarę lekko.
PandaMoto serwis motocyklowy
www.pandamoto.pl

Autor tematu
Szymon3069
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 35
Rejestracja: sob, 12 mar 2016, 23:12
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Szymon3069 » pt, 14 lip 2017, 22:18

kris514 pisze:
czw, 13 lip 2017, 21:32
Wszystko zależy od umiejętności tego kto to robi. Jeździłem motocyklem z takim rozwiązaniem kilka sezonów i nie było z tym większych problemów, ale wiadomo jakiś zawodnik wyczuje różnicę. Z tego co się dowiadywałem to robi się to tak że wewnętrzne tulejki zostają stare, a zewnętrzne (stare były łożyska) idą z tworzywa o magicznej nazwie "BORAMID". Koszt za metr tego tworzywa to coś około 30 zł. I teraz zostaje tylko robocizna tokarza. Najlepiej jest to zrobić tak że wytaczasz środek, potem z zewnątrz wciskasz w wahacz i na koniec używasz rozwiertaka nastawnego żeby to wszystko pracowało w miarę lekko.
dzięki bardzo za odpowiedź, z tokarzem nie bedzie problemu :D Chodze do samochodówki zrobią mi to w ramach lekcji za darmo ;)
Co do samego montażu, wahacz mam goły, wyciągniete wszystkie podkładki, łożyska uszczelniacze itp itd, stare tuleje mam (te środkowe z łożysk) czyli kupuje ten materiał obramiam na średnice zewnętrzną łożyska starego i wprasowuje w miejsce łożyska a następnie rozwiercam środek aby weszła tuleja która wcześniej była osadzona w łożysku igiełkowym? dobrze zrozumiałem ? Czy to sie jakoś smaruje? czy samo w sobie będzie miało ślizg? Drugą sprawę jaką mam to kiwak, w jaki sposób rozwiązać problem mianowicie jesli zrobie tak jak z wachaczem po ściśnięciu kośćmi kiwaka śrubami wystąpi tarcie jedno o drugie, .... myślę że wiesz o co chodzi?

Awatar użytkownika
kris514
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 2270
Rejestracja: ndz, 31 paź 2010, 11:10
Motocykl: KTM sx 150 2009
Styl jazdy: Enduro
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 11 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: kris514 » pt, 14 lip 2017, 23:20

Przy montarzu można użyć troszkę smaru, ale to jest materiał podobny do tulejek samosmarujących więc w późniejszej eksploatacji po prostu jeździsz. W kiwaku też masz tulejki w środku i to one robią za dystans i powodują żeby nic się tam nie klinowało. Jedynie co możesz tam zrobić troszkę mniejszą wyskoość tej tulejki (taką jak oryginalne łożysko) i w ramach gospodarowania miejsca dać simeringi tak jak to było w oryginale. A tutaj porównanie różnich tworzyw (Boramid to ten zielony) https://youtu.be/05WgurzejZk
PandaMoto serwis motocyklowy
www.pandamoto.pl

Autor tematu
Szymon3069
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 35
Rejestracja: sob, 12 mar 2016, 23:12
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Szymon3069 » sob, 15 lip 2017, 00:13

Bardzo Ci dziękuję :D Postaram się to zrobić żebyy było dobrze
Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
solaris
Admin
Admin
Posty: 1872
Rejestracja: pt, 5 cze 2009, 18:04
Motocykl: aktualnie brak
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: B-nia
Podziękował: 2 razy
Podziękowania: 12 razy
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: solaris » sob, 15 lip 2017, 00:24

jak już to zrobisz to pokaż jakieś zdjęcia

Endriuu
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 120
Rejestracja: czw, 1 mar 2012, 20:23
Motocykl: rm 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Podkarpacie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Endriuu » sob, 15 lip 2017, 13:40

Przerabiałem temat robiłem wahacz i kiwake. Zobacz w jakim stanie masz tuleje metalową. Jeśli będzie miała wżery należy ją przetoczyć inaczej nie ma sensu jej zakłdać . Robiłem tuleje z polimidu żółtego z dodatkami smarnymi. Polecam ci zrobić w niej rowki na smar i uszczelniacze, założyć nowe łożyska wzdłużne. Konieczne załóż nowe uszczelniacze inaczej szkoda twojej pracy. Tuleje poliamidowe rozwiercasz rozwiertakiem nastawnym. Jeśli wszystko starannie dapasujesz, nie będzie wyczówalnej różnicy w płynnośći pracy zawieszenia.
Zamieszczam zdjęcia mojego wykonania.

https://zapodaj.net/e245b6205a9fb.jpg.html
https://zapodaj.net/d30450bc60ecd.jpg.html
https://zapodaj.net/a91a1402298e7.jpg.html
https://zapodaj.net/cb84382b5d55d.jpg.html

Autor tematu
Szymon3069
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 35
Rejestracja: sob, 12 mar 2016, 23:12
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Szymon3069 » sob, 15 lip 2017, 15:57

Endriuu pisze:
sob, 15 lip 2017, 13:40
Przerabiałem temat robiłem wahacz i kiwake. Zobacz w jakim stanie masz tuleje metalową. Jeśli będzie miała wżery należy ją przetoczyć inaczej nie ma sensu jej zakłdać . Robiłem tuleje z polimidu żółtego z dodatkami smarnymi. Polecam ci zrobić w niej rowki na smar i uszczelniacze, założyć nowe łożyska wzdłużne. Konieczne załóż nowe uszczelniacze inaczej szkoda twojej pracy. Tuleje poliamidowe rozwiercasz rozwiertakiem nastawnym. Jeśli wszystko starannie dapasujesz, nie będzie wyczówalnej różnicy w płynnośći pracy zawieszenia.
Zamieszczam zdjęcia mojego wykonania.

https://zapodaj.net/e245b6205a9fb.jpg.html
https://zapodaj.net/d30450bc60ecd.jpg.html
https://zapodaj.net/a91a1402298e7.jpg.html
https://zapodaj.net/cb84382b5d55d.jpg.html
Dzięki za odpowiedź, powiedz mi dałbyś radę mi to zrobić? Póki co nie mam dostępu do maszyn bo są wakacje, wysyłka, części, robocizna itd do dogadania jeśli bys się zgodził
Pozdrawiam!

Endriuu
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 120
Rejestracja: czw, 1 mar 2012, 20:23
Motocykl: rm 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Podkarpacie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tuleje zamiast łożysk wahacza i kiwaka

Post autor: Endriuu » pn, 17 lip 2017, 12:20

Nie zajmuję się takimi rzeczami, robiłem tylko swój prywatny motocykl. Zrób rysunek techniczny zanieś do tokarza i zrób jak ci radzili na forum. Wykonanie nie jest takie strasznie trudne jak się wydaje. Wystarczą dobre chęci.

Mierzyłeś otwory w wahaczu, może nie są rozbite i będziesz mógł zamontować gotowe zestawy naprawcze.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie”