YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
pablov
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 7
Rejestracja: wt, 2 lis 2010, 21:52
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: pablov » sob, 31 gru 2011, 19:41

Witam, prosiłbym o pomoc tych którzy faktycznie znają się na rzeczy i mieli do czynienia z tym motocyklem..

Otóż mam zamiar zabrać się do wymiany oleju w TTR 600 2001r (wersja bez rozrusznika) tylko nie wiem z czym się to je bo jest w nim smarowanie z tzw suchą miską olejową..
Aktualnie zbiorniczek z czarnym olejem jak smoła zalany jest do pełna pod sam korek tylko nie wiem jakim olejem, po odkręceniu korka aż się wylewa (czyli okienko kontrolne zalane jest całe) na zimnym i na ciepłym silniku jest tak samo.
1) Czy to jest prawidłowy poziom oleju - full pod korek? Nie powinno się nalewać oleju do poziomu okienka kontrolnego albo sprawdzać poziomu oleju na bagnecie który przymocowany jest do korka wlewowego?
2) Jaki olej (synt? półsynt? 10w50?, 20w50?, 10w40?) i jaką dokładnie ilość należy wlać do zbiorniczka w momencie kiedy wymienia się także filtr oleju? Czy można wlać troszkę więcej aby poprawić chłodzenie olejem i czy nadmiar oleju nie zaszkodzi?
3) Czy należy odpowietrzać układ smarowania po zalaniu zbiorniczka olejem jeśli tak to w jaki sposób?
4) Co ile powinno wymieniać się olej?

Nigdzie w necie nie mogę znaleźć dokładnego opisu dot. wymiany oleju w ttr 600, więc jeśli ktoś z was byłby tak uprzejmy aby opisać cały proces wymiany oleju silnikowego krok po kroku to byłbym bardzo wdzięczny! :)

JEŚLI KTOŚ MA MANUALA DO TEGO MODELU TO BYŁBYM JESZCZE BARDZIEJ WDZIĘCZNY ZA UDOSTĘPNIENIE :D

tomasz12
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 770
Rejestracja: pn, 12 gru 2011, 21:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: tomasz12 » ndz, 1 sty 2012, 13:05

Zbyt wysoki poziom oleju w silniku 4T, jest bardziej szkodliwy niż jego nie dobór.

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: Big » pn, 2 sty 2012, 17:13

[quote="pablov"]
1) Czy to jest prawidłowy poziom oleju - full pod korek? Nie powinno się nalewać oleju do poziomu okienka kontrolnego albo sprawdzać poziomu oleju na bagnecie który przymocowany jest do korka wlewowego?
2) Jaki olej (synt? półsynt? 10w50?, 20w50?, 10w40?) i jaką dokładnie ilość należy wlać do zbiorniczka w momencie kiedy wymienia się także filtr oleju? Czy można wlać troszkę więcej aby poprawić chłodzenie olejem i czy nadmiar oleju nie zaszkodzi?
3) Czy należy odpowietrzać układ smarowania po zalaniu zbiorniczka olejem jeśli tak to w jaki sposób?
4) Co ile powinno wymieniać się olej?

1-Nie . Za duzo oleju szkodzi.
Olej powinien byc pomiedzy min a max. W mało wrazliwych sprzetach typu jak twój. Może to byc do max.
Ale bez przesady ze az tyle co u ciebie.
Procedura sprawdzania oleju w TTR jest cos w stylu : odpalic , podgrzac olej do około 50 -60 stopni. Sprawdzic po 10-20 s poziom oleju na bagnecie lub w okienku .Bo ty je masz.
2- olej najlepiej półsynt 10W-40.
Do TTR wejdzie coś w okolicy 3.5l nawet do 4.
Zalezy jak dokładnie usuniesz stary.
Najlepiej odkręcic przewód od zbiornika oleju do silnika . No i oczywiście korek spustowy z silnika przy dzwigni biegów i klapke filtra.
3-na filtrze oleju jest od góry taka srubka do odpowietrzania układu smarowania.
4-fabryka zaleca co 6000 ,ale to pod warunkiem jazdy turystycznej po asfalcie. Jazda w mieście lub na krótkich odcinkach skaraca ten okres do ok 4-5 tys.
Jazda w terenie to max 3000km na jednym oleju. Polecam wymiane raczej co 2kkm.
Silnik bedzie ci wdzieczny.
Bo TT nie ma chłodnicy oleju ani zbyt masywnej korby.


Manual do TT ,to nie problem.

Autor tematu
pablov
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 7
Rejestracja: wt, 2 lis 2010, 21:52
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: pablov » wt, 3 sty 2012, 19:18

Big wielkie dzięki za pomoc!
Big pisze:
pablov pisze: Olej powinien byc pomiedzy min a max. W mało wrazliwych sprzetach typu jak twój. Może to byc do max.
Ale bez przesady ze az tyle co u ciebie.
Procedura sprawdzania oleju w TTR jest cos w stylu : odpalic , podgrzac olej do około 50 -60 stopni. Sprawdzic po 10-20 s poziom oleju na bagnecie lub w okienku.

Czyli jak zgaszę rozgrzany motor to po ok 20s powinno widać olej w połowie okienka kontrolnego pod warunkiem że motor stoi idealnie w pionie i wtedy będzie też dobrze na bagnecie tak?
Big pisze:
pablov pisze: olej najlepiej półsynt 10W-40.
Do TTR wejdzie coś w okolicy 3.5l nawet do 4.
Najlepiej odkręcic przewód od zbiornika oleju do silnika . No i oczywiście korek spustowy z silnika przy dzwigni biegów i klapke filtra.
Kurcze potrzebowałbym dokładne dane ile należy wlać oleju do silnika.. No i jak działa ten układ smarowania.. Zbiorniczek na olej nie jest raczej większy niż ze dwa litry czyli reszta oleju musi być w tym momencie w silniku.. Pierwsza pompa o większej wydajności w misce olejowej (silniku) ma za zadanie pompować olej z silnika do zbiornika a druga pompa w zbiorniku o mniejszej wydajności ma za zadanie smarować silnik schłodzonym już olejem, tak?
Wszystko fajnie to wygląda tylko nie wiem jak w zbiorniczku może utrzymywać się cały czas ten sam poziom oleju podczas pracy silnika (połowa okienka) bo przecież pierwsza pompa ma większą wydajność niż druga czyli raczej stan oleju w zbiorniczku powinien się podnosić podczas pracy silnika (większy dopływ niż odpływ) aż w końcu napełni się całkowicie tak jak jest u mnie.. Tylko że wtedy musiałyby być tam jakieś zaworki które zabezpieczają zbiorniczek przed wysadzeniem korka wlewowego lub przynajmniej jakiś przelew powrotny.. Czy jest możliwe że kiedy wleje się za dużo oleju to ciśnienie w zbiorniczku może wysadzić korek wlewu? Sam już nie wiem .. Jedyne logiczne rozwiązanie to takie że ma być wlane tyle oleju aby miska olejowa była non stop sucha i żeby pierwsza pompa na bieżąco odsysała olej z dna silnika do zbiorniczka - wtedy tylko jest możliwe utrzymanie stałego poziomu w zbiorniczku choć nie zawsze bo w zbiorniczku raczej nie mieszczą się 3,5 l oleju więc gdzie w tym czasie podziewałaby się reszta oleju skoro nie w misce i co podczas dużych pochyłów stromych zjazdów albo jazdy na jednym kole? Olej będzie z przodu lub tyłu silnika a pierwsza pompa będzie pracować na sucho i nie będzie ssać oleju co chyba nie jest dla niej najlepsze, po za tym druga pompa będzie pompować olej ze zbiorniczka więc będzie go tam gwałtownie ubywać czyli nie zostanie zachowany odpowiedni poziom oleju.. No i jak smarowany jest wał? Bo standardowo w innych maszynach rozbryzgiwany jest olej z miski a w ttr jak skoro miska jest "prawie sucha"?
Jeśli ktoś wie coś na temat zasady działania takiego układu smarowania i na temat poziomu oleju podczas pracy silnik to proszę o pomoc.. Za każdą informację z góry dziękuję!


Big pisze:
pablov pisze: na filtrze oleju jest od góry taka srubka do odpowietrzania układu smarowania.
Jak rozpoznać że układ jest już odpowietrzony?
Big pisze:
pablov pisze: 4-fabryka zaleca co 6000 ,ale to pod warunkiem jazdy turystycznej po asfalcie. Jazda w mieście lub na krótkich odcinkach skaraca ten okres do ok 4-5 tys.
Jazda w terenie to max 3000km na jednym oleju. Polecam wymiane raczej co 2kkm.
Silnik bedzie ci wdzieczny.
Bo TT nie ma chłodnicy oleju ani zbyt masywnej korby.
Manual do TT ,to nie problem.
Chłodnica rozumiem bo kiedy jej nie ma to olej się przegrzewa ale korba co ma do rzeczy jeśli chodzi o szybsze zużycie się oleju?
A skąd proponujesz instrukcję do TTR?


tomasz12 pisze:Zbyt wysoki poziom oleju w silniku 4T, jest bardziej szkodliwy niż jego nie dobór.
W każdym innym motocyklu 4T z tradycyjnym układem smarowania silnika to też tyle wiem ale nie wiem jak jest w przypadku układu z "suchą miską olejową"
Jeśli znasz jakieś szczegóły odnośnie takiego typu smarowania, zasady działania, eksploatacja itd to podziel się nimi :D czyli wszystko jak już pisałem wcześniej
Ostatnio zmieniony wt, 3 sty 2012, 21:46 przez Martin KTM, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie piszemy postu pod postem. Pamiętaj o tym ;)

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: Big » wt, 3 sty 2012, 21:15

:D Ale lubisz pogadać ... :D
Ta ilośc oleju ,to tak orientacyjnie podałem na podstawie kontaktu z TTs /e . w TTr bedzie chyba 3.1 litra .Ale potrafi wejśc wiecej jesli dobrze usuniesz stary olej.
Potem. Nalewasz do zbiornika nowy olej. Kopiesz troche albo odpalesz na moment i uzupełniasz , do skutku , az bedzie stan w zbiorniku.
Po zgrubnym zalniu, mozna odkrecic na chwile odpowietrzenie na filtrze, na pracujacym silniku . Ale w TT nie jest to konieczne. Śrubka ta słuzy głównie do pomiaru cisnienia smarownia.

Co do rozwazan o pompach oleju , to nie wnikam która jest wydajniejsza . A moze sa "równe". Wazne ze pomimo nazwy "z sucha miska olejową " . Ona wcale nie jest sucha. Jest w niej sporo oleju.
A nazwa bierze sie od miejsca poboru oleju do smarowania.

O korbie. Olej wędruje na korbę ( smaruje) , prosto z filtra oleju . Przez te dziure ,co ja widać.
Rozbryzgowe smarowanie to było jedynie w starych wyczynowych 4T , dla zmniejszenia strat wewnetrznych silnika.
Reszta sie wtedy nie liczyła.

Oczywiście nie przejmuj sie co widac w okienku podczas pracy silnika. Ma byc stan oleju po chwili od zgaszenia.
:)

Wpisz w Google Ovners Maual TTR 600 , to ci wyszuka instrukcje obsługi.
Ja mam papierowa po niemiecku ,ale do TT600S.
Bo kiedys , kiedys ,kiedys , w odległej galaktyce , dawno temu... , itd. Ale miałem ja.
Znaczy TT600S
:D

Jesli chcesz cos naprawic to szukaj Serwice Manual po ang. Albo Reparaturanleitung po niemiecku.

Tu jest do TTR600e z 2003 . Praktycznie to samo co ty masz .

http://www.manualedereparatie.info/down ... anual.html

Jeszcze ci to znalazłem

http://www.tt600r.de/

http://www.forum.yamahaxt.pl/viewforum.php?f=26

Autor tematu
pablov
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 7
Rejestracja: wt, 2 lis 2010, 21:52
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: YAMAHA TTR 600 WYMIANA OLEJU OD A-Z

Post autor: pablov » śr, 4 sty 2012, 22:55

Big pisze::D Ale lubisz pogadać ... :D

Co do rozwazan o pompach oleju , to nie wnikam która jest wydajniejsza . A moze sa "równe". Wazne ze pomimo nazwy "z sucha miska olejową " . Ona wcale nie jest sucha. Jest w niej sporo oleju.
A nazwa bierze sie od miejsca poboru oleju do smarowania.
A no lubię pogadać i o to chyba tu chodzi :lol:

Tutaj jest test TTRki po 20000 km
http://moto.pl/Motocykle/1,113441,2792931.html
A tu wstawiam fragment odnośnie układu smarowania i wydajności pompy:


Silnik TT-R 600 posiada układ smarowania z tak zwaną suchą miską olejową. Pompa oleju składa się jakby z dwóch pomp zwanych sekcjami. Pierwsza sekcja, o dużo większej wydajności (zazwyczaj dwa razy większa), wysysa olej z dna karteru silnika i przetłacza go do zbiornika będącego poza silnikiem. W zbiorniku tym czynnik smarujący ulega odpienieniu i schłodzeniu. Ze zbiornika olej trafia z powrotem do silnika, do drugiej sekcji, która jest właściwą pompą smarującą silnik. Układ taki ma wiele zalet: jest niewrażliwy na głębokie pochylenia, jazdę na jednym (przednim czy też tylnym) kole i inne wybryki kierowcy. Silnik ma mniejszą wysokość ze względu na zredukowanie miski olejowej, dodatkowo zbiornik poza silnikiem działa jak chłodnica oleju. Jedyną wadą tego systemu jest jego skomplikowanie. Filtr oleju chroni głównie silnik, ponieważ ze zrozumiałych względów znajduje się on za pompą oleju, w przypadku dostania się piasku podczas dolewania oleju do zbiornika bez przeszkód dostaje się on do pompy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”