Rozrząd desmodromiczny

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
To.mek
VIP
VIP
Posty: 1067
Rejestracja: pt, 4 lis 2005, 22:56
Motocykl: RM 125 K8, WR 450 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Myszków-okolice Częstochowy
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Rozrząd desmodromiczny

Post autor: To.mek » ndz, 25 lut 2007, 21:16

Na czym on dokładnie polega? Jest to może związane z położeniem cylindrów?

gajowy
Do odcięcia!
Do odcięcia!
Posty: 719
Rejestracja: ndz, 1 sty 2006, 10:11
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: gajowy » ndz, 25 lut 2007, 22:14

Nie ma związku z połozeniem cylindrów. Tradycyjnie stosuje to Ducati, kiedyś stosował to Mercedes w swoich wyczynowych autach (baaardzo dawno), i było to w paru innych wynalazkach.
Polega to na tym że nie tylko otwieranie, ale i zamykanie zaworu jest wymuszone krzywką (a nie sprężyną jak w tradycyjnym rozrządzie). Czyli mamy jeden lub dwa wałki sterujące otwieraniem zaworów, do tego dochodzi dodatkowy wałek z krzywkami zamykający zawór.
Daje to (teoretycznie) mozliwosć znacznego zwiększenia obrotów-zawór nie ma możliwości oderwania się od krzywki przez swoją bezwładność. Praktycznie zaś te silniki mają takie same obroty jak z klasycznym rozrządem, ale to już z innych powodów.
Husqvarna CR 250 82`, Husqvarna SM 450R 08`, Beta Zero 125 91`.

Autor tematu
To.mek
VIP
VIP
Posty: 1067
Rejestracja: pt, 4 lis 2005, 22:56
Motocykl: RM 125 K8, WR 450 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Myszków-okolice Częstochowy
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Post autor: To.mek » pn, 26 lut 2007, 18:08

gajowy pisze:Praktycznie zaś te silniki mają takie same obroty jak z klasycznym rozrządem, ale to już z innych powodów.
Jak możesz to napisz z jakich 8) Interesuje mnie budowa silników dlatego jestem taki upierdliwy :P

gajowy
Do odcięcia!
Do odcięcia!
Posty: 719
Rejestracja: ndz, 1 sty 2006, 10:11
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Post autor: gajowy » pn, 26 lut 2007, 21:32

1.) upowszechnily się silniki 4,5 zaworowe (maserati bodajże dawało ich 6 na cylinder, to taka ciekawostka). Czyli zmniejszyła się ich masa na pojedyńczą sztukę. Tłumacząc prostym językiem-w klasycznym rozrządzie 2-zaworowym mamy 2 duże i cięzkie zawory o bardzo dużej bezwladności. Przy bardzo duzo obrotach będzie niebezpieczeństwo "odklejania" się od krzywek walka rozrządu, bo sprężyny nie nadążą za siła bezwładności duzych i cięzkich zaworów. Aż do niebezpieczeństwa uderzenia zaworu w tłok przy "przekręceniu" silnika obrotami. Czyli masę pojedyńczego dużego zaworu podzielono na dwa, zmniejszając tym samym co najmniej o polowę jego bezwładność. Podsumowując-przejście na układ 4 zaworowy zbliżyło te silniki do obrotow osiagalnych do tej pory tylko w rozrządzie desmo.
2.) Ograniczeniem obrotów jest parametr szybkosć tłoka w m/sekundę wyliczny z obrotów i skoku tłoka. Kłaniają się tu wielkie siły bezwładności w układzie korbowo-tłokowym, wytrzymałość materiałów, i rozrząd desmo nic tu nie pomoże. Żeby móc podwyższyć ten parametr zamiast jednego cylindra daje sie dwa, albo i więcej-im krótszy skok tłoka, tym mniejsze siły bezwładności, i mniejsza średnia prędkość tloka w m/sekundę. Tym samym dzieląc łączną pojemność silnika na więcej cylindrów można przenosić górną granicę obrotów w górę. Japończycy upowszechniając w motocyklach układ 4 cylindrowy, z 16 albo i 20 zaworami otworzyli sobie furtkę do osiągania coraz wyższych obrotów, bez konieczności sięgania po tak drogie i skomplikowane rozwiązania jak desmo. No i układ desmo tez waży ciut więcej niz klasyczny.
To tak w skrócie, na szybko. Jka coś muszę wyjaśnić, albo zakręciłem w opisie że jest niejasne-dajcie znać.
Pzdr.
Husqvarna CR 250 82`, Husqvarna SM 450R 08`, Beta Zero 125 91`.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”