RM 250 03' Tłok

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
bikej78
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: czw, 17 kwie 2008, 19:51
Motocykl: RM 250, CR 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

RM 250 03' Tłok

Post autor: bikej78 » śr, 24 mar 2010, 23:20

Witam.
Właśnie jestem w trakcie wymiany tłoka na nowy.Do rzeczy.Był założony tłok Vertexa selekcja B 66,35. Po rozebraniu zauważyłem niepokojące wytarcia na dole tłoka. Na zdjęciu zaznaczone czerwonym kółkiem. Dodam,że przez poprzedni sezon miałem problemy z poprawną regulacją spalania benzyny. na tłoku widać też,że przepuszczał. Na dole cylindra ok 30 mm w górę mierzony cylinder wykazuje 66,43 lub 66,42 mm. Wiadomo,że wyżej będzie inny wymiar,ale już tak wyciera go tłok. Nasuwają się więc pytania:
-Jakiej selekcji użyć tłok ? biorąc pod uwagę,że po wytarciach można wywnioskować,iż tłok chodził luźno (zdjęcia)
- Czy wymiar cylindra jest zmierzony na poprawnej wysokości?
proszę o jakieś sugestie na ten temat.

zdjęcia:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f74 ... cdf3c.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ebf ... 79385.html
bikej78@tlen.pl, gg 7199532

pytlar
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 317
Rejestracja: śr, 29 sie 2007, 23:38
Motocykl: Motobi Wilga 65/50 ;)
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Prabuty
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: pytlar » czw, 25 mar 2010, 08:25

cylinder mierzysz w 3 miejscach: na górze, na środku i na dole cylindra - oddaj do zakładu gdzie ci to zrobią dokładnie mikromierzem, bo takie sprawdzanie swoje to można sobie...
Ostatnio zmieniony czw, 25 mar 2010, 21:18 przez pytlar, łącznie zmieniany 1 raz.
:)

sjmlo
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 26
Rejestracja: śr, 29 kwie 2009, 20:19
Motocykl: KTM 250 SX
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: sjmlo » czw, 25 mar 2010, 10:36

Szczeliniomierzem to możesz zmierzyć szczeline B w pierścieniu, wkładając go do cylindra na wysokości około 10mm od górnej krawędzi cylindra.





Do mierzenia cylindra używa się średnicówki, cylinder mierzysz na wysokości 10mm od górnej krawędzi cylindra i mierzysz w 2 pozycjach X i Y. Jeśli te dwa wymiary się różnią to znaczy że zrobił się owal i trzeba oddać honowania.



Tłok należy spasować na 0,06mm czyli dla 66,43 należy wrzucić tłok Selekcji D 66,37mm, bynajmniej tak jest w moim ktm 250sx, ale myśle że w RM jest tak samo.
Co do wytarcia, to sprawdź może stan nicasilu.

Rams
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 524
Rejestracja: pn, 6 lis 2006, 22:30
Motocykl: mechaniczna pomarancza
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Sta
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: Rams » czw, 25 mar 2010, 16:20

Mam pytanie. Czym mierzy się tłok? Mikromierzem?

sjmlo
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 26
Rejestracja: śr, 29 kwie 2009, 20:19
Motocykl: KTM 250 SX
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: sjmlo » czw, 25 mar 2010, 17:11

Tak, mikrometrem(mikromierzem)

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: Mateusz_MX » czw, 25 mar 2010, 19:42

Tak, mikromierzem.
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

Autor tematu
bikej78
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: czw, 17 kwie 2008, 19:51
Motocykl: RM 250, CR 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: bikej78 » czw, 25 mar 2010, 21:04

średnicówką mechanik zmierzył mi tylko zużycie nicasilu ponoć 0,02 mm. Widziałem jak to robił i szczerze po zastanowieniu nie za bardzo idzie zmierzyć średnicówką wymiar cylindra.Mogę się mylić to proszę o poprawienie.

Jak powiedział ten mechanik cylinder mierzy się na dole gdzie jest jego najmniejsze zużycie.Jeśli zmierzymy średnicę u góry to na dole tłok zacznie nam się zacierać. Wiadomo,że na górze najwięcej zużyty jest nicasil ( wybuchy mieszanki,spaliny, tarcie pierścienia, temperatura). Z mojej strony ta jego wypowiedź ma sens.

Przypuśćmy,że u góry mamy średnice 66,45 zakładamy tłok 66,39 a na dole mamy wymiar 66,43 to wyjdzie,że spasowanie (na dole) jest na 0,04 a nie jak u góry na 0,06.

I tu znów nasuwa się pytanie czy mierzenie u góry następnie na środku i dole ma sens. Wtedy który wymiar zakwalifikować do doboru selekcji tłoka?Na pewno te 3 wymiary będą się różniły, może nie przy nowym nicasilu ale na w miarę zużytym na pewno.

Co o tym myślicie?
bikej78@tlen.pl, gg 7199532

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: amator » czw, 25 mar 2010, 23:33

bikej78 pisze:średnicówką mechanik zmierzył mi tylko zużycie nicasilu ponoć 0,02 mm. Widziałem jak to robił i szczerze po zastanowieniu nie za bardzo idzie zmierzyć średnicówką wymiar cylindra.Mogę się mylić to proszę o poprawienie.
Jeśli mechanik znający się na rzeczy tak powiedział to wie co mówi , zużycie 2 setki to znaczy zę musisz te 2 setki dodać do mymiaru nominalnego tłoka
Jak powiedział ten mechanik cylinder mierzy się na dole gdzie jest jego najmniejsze zużycie.Jeśli zmierzymy średnicę u góry to na dole tłok zacznie nam się zacierać. Wiadomo,że na górze najwięcej zużyty jest nicasil ( wybuchy mieszanki,spaliny, tarcie pierścienia, temperatura). Z mojej strony ta jego wypowiedź ma sens.
tTak prawda . największe zużycie jest na wysokości okien bo tam jest malo "mięsa" a dużo dziur i pierścień znacznie się rozpręza powodująć szybsze zużycie gładzi w tych okolicach .
Przypuśćmy,że u góry mamy średnice 66,45 zakładamy tłok 66,39 a na dole mamy wymiar 66,43 to wyjdzie,że spasowanie (na dole) jest na 0,04 a nie jak u góry na 0,06.
I tu znów nasuwa się pytanie czy mierzenie u góry następnie na środku i dole ma sens. Wtedy który wymiar zakwalifikować do doboru selekcji tłoka?Na pewno te 3 wymiary będą się różniły, może nie przy nowym nicasilu ale na w miarę zużytym na pewno.
Dopasowując tłok trzeba isć na kompromis pomiędzy największym wymiarem a najmniejszym. najlepiej mierząc w 3 płaszczyznach jak pisali już inni dodać wszystkie pomiary i podzielić przez ilośc pomiarów np. liczę od dołu ;
66,41+ 66,45+ 66,43=199,29/3=66,43 uśrednione zużycie cylindra po kompromisie wynosi 3 setki . 66,35+0,03= 66,38 i taki tlok powinieneś zalożyć w tym przykladzie , nie zwracając uwagi na to że u dołu luz będzie wynosił 3 setki w srodku 8 a na górze 5 setek.
Proszę tylko nie traktować użytych przeze mnie liczb jako pewnika. one tylko służą jako lepsze zobrazowanie przykladu a w każdym indywidualnym pomiarze mogą być inne

sjmlo
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 26
Rejestracja: śr, 29 kwie 2009, 20:19
Motocykl: KTM 250 SX
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: sjmlo » pt, 26 mar 2010, 01:19

Wydaje mi się; że przy "terminowej" zmianie tłoka nie powinno być takich rozbieżności (0,02mm) góra-dół. Cylinder mierzy się w miejscu największego zużycia, czyli na górze(około 10mm od górnej krawędzi cylindra) i właśnie na ten wymiar powinno się spasować tłok, aby tłok nie był za luźny(bo cylinder będzie się szybciej zużywał oraz tłok może wpadać w drgania, przez co może pęknąć)

Autor tematu
bikej78
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: czw, 17 kwie 2008, 19:51
Motocykl: RM 250, CR 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: bikej78 » pt, 26 mar 2010, 13:07

A więc udałem się do następnego człowieka który zawodowo zajmuje się tylko motocyklami celem zmierzenia mojego cylindra.
Wyszło jak w poprzednim przypadku 66,43 w dwóch miejscach czyli góra i dół. Można stwierdzić,że w moim przypadku cylinder jest miarę równo zużyty tj. ok. 0,09 mm. czy nie jest to może już za duża wartość?

A więc z pomiaru 66,43 który już mam potwierdzony, tłok pasujemy do mojego motoru na 0,06?
Wossner ma selekcje do 66,36 a Vertex 66.37. W tym przypadku pozostaje wybór Vertexa ( i tu obawa,bo na forum pisali już,że są wadliwe te tłoki) czy może zdecydować się na pasowanie 0,07 i wziąć Wossnera. Co radzicie?
bikej78@tlen.pl, gg 7199532

sjmlo
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 26
Rejestracja: śr, 29 kwie 2009, 20:19
Motocykl: KTM 250 SX
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: sjmlo » pt, 26 mar 2010, 18:52

Mówisz że zużyty 0,09, a nominał cylindra nie jest czasem 66,40? Radziłbym Vertex 66,37, zobacz tłok Prox, powinna być selekcja 66,37.

Autor tematu
bikej78
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 17
Rejestracja: czw, 17 kwie 2008, 19:51
Motocykl: RM 250, CR 250
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: RM 250 03' Tłok

Post autor: bikej78 » ndz, 28 mar 2010, 20:36

Więc znalazłem dwa tłoki na tą selekcję. Jest to Vertex i Prox. Tego pierwszego trochę się boję, że narobi więcej kłopotu. Nie znalazłem jakiejś konkretnej opinii na temat Prox-a. Co sądzicie o tych tłokach?

Jeden ze sklepów twierdzi,że mogą mi załatwić wossnera na 66,37 ale to jest chyba nie możliwe bo sklep wossnera twierdzi, że takich tłoków nie ma.

Proszę o jakąś opinię na temat tych Prox-ów. Dodam,że nie jestem zawodnikiem na wyścigach.
bikej78@tlen.pl, gg 7199532

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”