Na czym polega zużycie korbowodu?
-
Autor tematuLanrets
- Uzależniony od adrenaliny
- Posty: 445
- Rejestracja: sob, 31 paź 2009, 22:21
- Motocykl: CRF 250 '06
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Na czym polega zużycie korbowodu?
Witam,
Szukałem podobnego tematu lecz go nie znalazłem, dlatego zakładam ten temat. Mam pytanie do tzw. weteranów w dziedzinie motoryzacji. Na czym polega zużycie korbowodu? Według mnie nie działają na niego żadne siły które mogą uszkodzić go mechanicznie. Może przez zmęczenie materiału? I czy w motocyklach wyczynowych (cr 125) robi się luz na korbie czy odrazu pęka i z jakiego powodu...? Powinno wymieniać się tylko łożyska bez korbowodu?
POZDRAWIAM !!!
Szukałem podobnego tematu lecz go nie znalazłem, dlatego zakładam ten temat. Mam pytanie do tzw. weteranów w dziedzinie motoryzacji. Na czym polega zużycie korbowodu? Według mnie nie działają na niego żadne siły które mogą uszkodzić go mechanicznie. Może przez zmęczenie materiału? I czy w motocyklach wyczynowych (cr 125) robi się luz na korbie czy odrazu pęka i z jakiego powodu...? Powinno wymieniać się tylko łożyska bez korbowodu?
POZDRAWIAM !!!
-
- Stewart? Zmienia mi opony!
- Posty: 1168
- Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
- Motocykl: EXC 400 '12
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 1 raz
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Witaj,
Weteranem nie jestem, ale troszkę wiem. Korbowód przeważnie pęka ze zmęczenia materiału. Następuje to poprzez nagrzanie się już słabego materiału (można to zauważyć poprzez przebarwienia) i pęknięciu tzn. zahartowanie. Korbowód może w ten sposób "pierdyknąć" w każdym miejscu. Najbardziej narażone jest jednak to miejsce gdzie znajduje się dolne łożysko. Wiele razy widziałem już silnik po pęknięciu korbowodu w jego okolicach. Nigdy nie należy wymieniać samych łożysk, miejsca gdzie są one osadzone również się wyrabiają i przez to tworzy się luz. Z resztą wymiana ich samych nie ma sensu, bo korbowód jest sprzedawany wraz z łożyskami (bynajmniej tak jest w motocyklach wyczynowych) i aby go wymienić trzeba rozpołowić wał. Jeżeli korbowód nie strzeli poprzez zahartowanie, to może to uczynić poprzez luz powstały na łożyskach (słyszymy charakterystyczne pukanie w silniku). Wtedy zostaje on wyprowadzony z poprawnego rytmu i się urywa. Nie ma znaczenia jaki to motocykl. Taka sytuacja może się przytrafić każdemu, kto nie zadba o wymianę. Pozdrawiam. Mateusz_MX
Weteranem nie jestem, ale troszkę wiem. Korbowód przeważnie pęka ze zmęczenia materiału. Następuje to poprzez nagrzanie się już słabego materiału (można to zauważyć poprzez przebarwienia) i pęknięciu tzn. zahartowanie. Korbowód może w ten sposób "pierdyknąć" w każdym miejscu. Najbardziej narażone jest jednak to miejsce gdzie znajduje się dolne łożysko. Wiele razy widziałem już silnik po pęknięciu korbowodu w jego okolicach. Nigdy nie należy wymieniać samych łożysk, miejsca gdzie są one osadzone również się wyrabiają i przez to tworzy się luz. Z resztą wymiana ich samych nie ma sensu, bo korbowód jest sprzedawany wraz z łożyskami (bynajmniej tak jest w motocyklach wyczynowych) i aby go wymienić trzeba rozpołowić wał. Jeżeli korbowód nie strzeli poprzez zahartowanie, to może to uczynić poprzez luz powstały na łożyskach (słyszymy charakterystyczne pukanie w silniku). Wtedy zostaje on wyprowadzony z poprawnego rytmu i się urywa. Nie ma znaczenia jaki to motocykl. Taka sytuacja może się przytrafić każdemu, kto nie zadba o wymianę. Pozdrawiam. Mateusz_MX
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"
-
Autor tematuLanrets
- Uzależniony od adrenaliny
- Posty: 445
- Rejestracja: sob, 31 paź 2009, 22:21
- Motocykl: CRF 250 '06
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Ok. Dzięki za odpowiedz. Możesz mi jeszcze powiedzieć czym grozi pęknięcie korbowodu? Jakie powoduje zniszczenia?
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 263
- Rejestracja: czw, 7 gru 2006, 19:32
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Świecie
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
viewtopic.php?f=3&t=8890 Aby uprzedzić Twoje nie potrzebne kolejne pytanie napiszę: Tak ten temat można przypisać do Twego motocykla CR 125. Tylko nie dziękuj i nie przepraszaj.Lanrets pisze:Witam,
Szukałem podobnego tematu lecz go nie znalazłem, dlatego zakładam ten temat. Mam pytanie do tzw. weteranów w dziedzinie motoryzacji. Na czym polega zużycie korbowodu? Według mnie nie działają na niego żadne siły które mogą uszkodzić go mechanicznie. Może przez zmęczenie materiału? I czy w motocyklach wyczynowych (cr 125) robi się luz na korbie czy odrazu pęka i z jakiego powodu...? Powinno wymieniać się tylko łożyska bez korbowodu?
POZDRAWIAM !!!
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 330
- Rejestracja: sob, 5 maja 2007, 13:52
- Motocykl: Honda CRF450r .05r
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Może przebić wyjść blokiem silnika i takie tam nie godne zawracania sobie głowy małostki Tak jest Adasiu
Ostatnio zmieniony czw, 24 gru 2009, 01:30 przez acid, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Mistrz prostej
- Posty: 109
- Rejestracja: czw, 1 paź 2009, 16:49
- Motocykl: CRF 450
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Szczecin/Poznań
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
W 2t rozpolawia się wał aby wymienić korbowod , a w 4t jest tak samo czy inaczej?
byla Rm 250
byla RMZ 250
byla LTR 450
jest CRF 450
byla RMZ 250
byla LTR 450
jest CRF 450
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 204
- Rejestracja: ndz, 4 paź 2009, 14:20
- Motocykl: Honda XR 600
- Styl jazdy: Enduro
- Lokalizacja: 3-miasto
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
kolego Adasiu wymiana korby w 2t czy 4t jest ta sama trzeba rozpołowić silnik i wał ponieważ nie przełożysz korby przez koła zamachowe..
-
- Mistrz prostej
- Posty: 99
- Rejestracja: czw, 23 kwie 2009, 20:00
- Motocykl: Suzuki RM 125
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: zach-pom
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
A posiada ktoś porównawcze zdjęcie korbowodu tzn. takie które jest do wymiany i takie które jest ok (tylko nie nowe). Albo chociaż te które trzeba wymienić.
SUZUKI - Way of Life!
-
- Amator leśnych szlaków
- Posty: 330
- Rejestracja: sob, 5 maja 2007, 13:52
- Motocykl: Honda CRF450r .05r
- Styl jazdy: Motocross
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Posiadam ale nowe :rolleyes:milek pisze:A posiada ktoś porównawcze zdjęcie korbowodu tzn. takie które jest do wymiany i takie które jest ok (tylko nie nowe). Albo chociaż te które trzeba wymienić.
-
- Gdzie jest sprzęgło?
- Posty: 20
- Rejestracja: śr, 10 cze 2009, 21:59
- Motocykl: KTM EXC 200
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Otwock
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Fotka używanej korby od EXC 200 nie wiem ile godzin przejechała bo moto kupiłem niedawno. Luz "na oko" był niewielki ale było słychać stukanie, co prawda nie przez cały czas ale tylko na wolnych obrotach i przy schodzeniu z obrotów. Wolałem jednak nie ryzykować i wymienić żeby w sezonie się z tym nie bujać najtaniej korbę kupisz na ebay.com
-
- Mistrz prostej
- Posty: 131
- Rejestracja: pt, 17 lis 2006, 12:34
- Motocykl: CRF250 '05
- Styl jazdy: Motocross
- Lokalizacja: Tarnów/Lubaszowa
- Podziękował: 0
- Podziękowania: 0
- Kontakt:
- Status : Offline
Re: Na czym polega zużycie korbowodu?
Dokładnie.Luz na głównym łożysku korbowodu dość łatwo rozpoznać gdyż stuka głównie przy wchodzeniu na obroty przy obciążonym silniku oraz po odpuszczeniu gazu gdy następuje hamowanie silnikiem.Z luzem w główce korbowodu (na sworzniu tłoka) jest już inaczej gdyż silnik stuka równomiernie w całym zakresie obrotów jak i na wolnych.
"Racing is life.Anything that happens before or after is just waiting." Steve McQueen