Na czym polega zużycie korbowodu?

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
Lanrets
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 445
Rejestracja: sob, 31 paź 2009, 22:21
Motocykl: CRF 250 '06
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: Lanrets » śr, 23 gru 2009, 16:08

Witam,

Szukałem podobnego tematu lecz go nie znalazłem, dlatego zakładam ten temat. Mam pytanie do tzw. weteranów w dziedzinie motoryzacji. Na czym polega zużycie korbowodu? Według mnie nie działają na niego żadne siły które mogą uszkodzić go mechanicznie. Może przez zmęczenie materiału? I czy w motocyklach wyczynowych (cr 125) robi się luz na korbie czy odrazu pęka i z jakiego powodu...? Powinno wymieniać się tylko łożyska bez korbowodu?

POZDRAWIAM !!!

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: Mateusz_MX » śr, 23 gru 2009, 17:59

Witaj,

Weteranem nie jestem, ale troszkę wiem. Korbowód przeważnie pęka ze zmęczenia materiału. Następuje to poprzez nagrzanie się już słabego materiału (można to zauważyć poprzez przebarwienia) i pęknięciu tzn. zahartowanie. Korbowód może w ten sposób "pierdyknąć" w każdym miejscu. Najbardziej narażone jest jednak to miejsce gdzie znajduje się dolne łożysko. Wiele razy widziałem już silnik po pęknięciu korbowodu w jego okolicach. Nigdy nie należy wymieniać samych łożysk, miejsca gdzie są one osadzone również się wyrabiają i przez to tworzy się luz. Z resztą wymiana ich samych nie ma sensu, bo korbowód jest sprzedawany wraz z łożyskami (bynajmniej tak jest w motocyklach wyczynowych) i aby go wymienić trzeba rozpołowić wał. Jeżeli korbowód nie strzeli poprzez zahartowanie, to może to uczynić poprzez luz powstały na łożyskach (słyszymy charakterystyczne pukanie w silniku). Wtedy zostaje on wyprowadzony z poprawnego rytmu i się urywa. Nie ma znaczenia jaki to motocykl. Taka sytuacja może się przytrafić każdemu, kto nie zadba o wymianę. Pozdrawiam. Mateusz_MX
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

Autor tematu
Lanrets
Uzależniony od adrenaliny
Uzależniony od adrenaliny
Posty: 445
Rejestracja: sob, 31 paź 2009, 22:21
Motocykl: CRF 250 '06
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: Lanrets » śr, 23 gru 2009, 18:20

Ok. Dzięki za odpowiedz. Możesz mi jeszcze powiedzieć czym grozi pęknięcie korbowodu? Jakie powoduje zniszczenia?

weteran
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 263
Rejestracja: czw, 7 gru 2006, 19:32
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Świecie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: weteran » śr, 23 gru 2009, 18:34

Lanrets pisze:Witam,

Szukałem podobnego tematu lecz go nie znalazłem, dlatego zakładam ten temat. Mam pytanie do tzw. weteranów w dziedzinie motoryzacji. Na czym polega zużycie korbowodu? Według mnie nie działają na niego żadne siły które mogą uszkodzić go mechanicznie. Może przez zmęczenie materiału? I czy w motocyklach wyczynowych (cr 125) robi się luz na korbie czy odrazu pęka i z jakiego powodu...? Powinno wymieniać się tylko łożyska bez korbowodu?

POZDRAWIAM !!!
viewtopic.php?f=3&t=8890 Aby uprzedzić Twoje nie potrzebne kolejne pytanie napiszę: Tak ten temat można przypisać do Twego motocykla CR 125. Tylko nie dziękuj i nie przepraszaj.

acid
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 330
Rejestracja: sob, 5 maja 2007, 13:52
Motocykl: Honda CRF450r .05r
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: acid » śr, 23 gru 2009, 18:38

Może przebić wyjść blokiem silnika i takie tam nie godne zawracania sobie głowy małostki :DTak jest Adasiu
Ostatnio zmieniony czw, 24 gru 2009, 01:30 przez acid, łącznie zmieniany 1 raz.

adas12
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 109
Rejestracja: czw, 1 paź 2009, 16:49
Motocykl: CRF 450
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Szczecin/Poznań
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: adas12 » czw, 24 gru 2009, 00:55

W 2t rozpolawia się wał aby wymienić korbowod , a w 4t jest tak samo czy inaczej?
byla Rm 250
byla RMZ 250
byla LTR 450
jest CRF 450

ja23
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 204
Rejestracja: ndz, 4 paź 2009, 14:20
Motocykl: Honda XR 600
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: 3-miasto
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: ja23 » czw, 24 gru 2009, 08:36

kolego Adasiu wymiana korby w 2t czy 4t jest ta sama trzeba rozpołowić silnik i wał ponieważ nie przełożysz korby przez koła zamachowe..

milek
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 99
Rejestracja: czw, 23 kwie 2009, 20:00
Motocykl: Suzuki RM 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: zach-pom
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: milek » czw, 24 gru 2009, 22:08

A posiada ktoś porównawcze zdjęcie korbowodu tzn. takie które jest do wymiany i takie które jest ok (tylko nie nowe). Albo chociaż te które trzeba wymienić.
SUZUKI - Way of Life!

acid
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 330
Rejestracja: sob, 5 maja 2007, 13:52
Motocykl: Honda CRF450r .05r
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: acid » czw, 24 gru 2009, 22:47

milek pisze:A posiada ktoś porównawcze zdjęcie korbowodu tzn. takie które jest do wymiany i takie które jest ok (tylko nie nowe). Albo chociaż te które trzeba wymienić.
Posiadam ale nowe :rolleyes:

marcin1989
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 20
Rejestracja: śr, 10 cze 2009, 21:59
Motocykl: KTM EXC 200
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Otwock
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: marcin1989 » ndz, 27 gru 2009, 12:31

Fotka używanej korby od EXC 200 nie wiem ile godzin przejechała bo moto kupiłem niedawno. Luz "na oko" był niewielki ale było słychać stukanie, co prawda nie przez cały czas ale tylko na wolnych obrotach i przy schodzeniu z obrotów. Wolałem jednak nie ryzykować i wymienić żeby w sezonie się z tym nie bujać :) najtaniej korbę kupisz na ebay.com

RafQ
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 131
Rejestracja: pt, 17 lis 2006, 12:34
Motocykl: CRF250 '05
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Tarnów/Lubaszowa
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Na czym polega zużycie korbowodu?

Post autor: RafQ » ndz, 27 gru 2009, 13:46

Dokładnie.Luz na głównym łożysku korbowodu dość łatwo rozpoznać gdyż stuka głównie przy wchodzeniu na obroty przy obciążonym silniku oraz po odpuszczeniu gazu gdy następuje hamowanie silnikiem.Z luzem w główce korbowodu (na sworzniu tłoka) jest już inaczej gdyż silnik stuka równomiernie w całym zakresie obrotów jak i na wolnych.
"Racing is life.Anything that happens before or after is just waiting." Steve McQueen

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”