Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » wt, 3 lis 2009, 01:19

Witam, od kilku tygodni jestem szczęśliwym posiadaczem Kawasaki KX 125, silnik oczywiście 2T. Cały Moto jest z roku 2001. Żeby było jasne: Motor posiada nowy nicasil do selekcji A, nowy tłok wossner oraz nowiutki napęd. Po zakupie zostały dodatkowo wymienione wszyściutkie płyny jakie są w tym cross'ie.

Za równo przed zakupem moto jak i teraz szukam precyzyjnych danych na temat jego eksploatacji ponieważ chciałbym zadbać o swoją maszynkę w przyszłości. Najważniejszym pytaniem jest: "Co ile wymienia się tłok? " Czytając różne fora wyczytałem 40mth, 30mth a wczoraj znajomy z wielkiego serwisu MotoCross'owego powiedział mi że mam to robić co 12 mth.
Nie jestem pro wymiataczem a przygodę z motorami zacząłem od tego cross'a, nie katuję sprzętu i na pewno nie trzymam go na gwizdku do oporu, choć od razu mówię że zdarza mi się go momentami przypiłować.

Generalizując - Oto najważniejsze pytania, które nie dają mi żyć:
CO ILE MOTO GODZIN WYMIENIA SIĘ:
1) Tłok
2) Olej do przekładni
3) Korbowód
4) Cylinder lub nicasil.
5) Uszczelnianie zawieszenia (nie skaczę jeszcze w ogóle, jeżdżę po raczej płaskim terenie z lekkimi wzniesieniami)
6*) Czy czas żywotności(w mth) tłoka jest inny dla osoby która katuje motor a inny dla osoby jeżdżącej słabiej - zakładając że profesjonalista zmienia tłok co 30 mth - czy laik będzie zmieniać go też po 30 czy już np: po 50-70 motogodzinach ?

Zdaję sobie sprawę ze tego że postów tego typu było już... nie jeden ani nie dwa ale po przeczytaniu dziesiątek z nich dość trudno zebrać to wszystko do kupy biorąc pod uwagę to że każde forum wypowiada się inaczej. Chciałbym prosić Państwa o pomoc i cierpliwość w odpowiedziach, z góry bardzo dziękuję za wszelkie odpowiedzi i czas poświęcony temu topic'owi.

ecik
VIP
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: wt, 24 sty 2006, 10:28
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: ecik » wt, 3 lis 2009, 09:18

Po pierwsze dobry rider wymienia tłok po 10mth. Ja tam zawsze liczyłem tak, że 1 zbiornik to 1mth w 125 2T.

Jeżeli dopiero zacząłeś jeździć to bym radził zmieniać na początku co 20zbiorników, a w raz ze wzrostem umiejętności zmniejszać tą liczbę. Generalnie wymienia się tłok po to aby cylinder wystarczył na długi czas. Bo ktoś może jeździć nawet 100mth na tłoku ale wtedy pewnie maszyna już tego nie przeżyje i będzie trzeba wymienić tłok + zrobić nowy nikasil.

Korbę w 125 2T powinno się wymienić raz na sezon profilaktycznie z tego względu, że korby się z reguły urywają jeżeli ktoś już jeździ na wysokich obrotach. Jak ktoś "muli" to może mu zacząć pukać korba i wtedy wyłączy silnik i nic się nie stanie. Natomiast jeżeli ktoś będzie zapierniczał to tylko usłyszy bum i koszty....... więc lepiej sobie tego zaoszczędzić.

1) tłok - 10-20zbiorników zależy od poziomu (jak zaczynasz to 20 i skracasz ten czas w raz ze wzrostem umiejętności - ja bym tak na twoim miejscu robił)
2) olej do przekładni co 10mth na pewno w zupełności wystarczy
3) korba raz na sezon profilaktycznie (jak będziesz już jechał bez odpuszczania gazu to 50zbiorników i wymiana)
4) Robisz nikasil wtedy gdy już się zużyje cylinder i nie możesz spasować tłok na luz 0,06 tylko na większy np. 0,07 (gdy masz już założony ostatni największy wymiar tłoka). Wtedy tylko kwestia czasu aż motocykl straci moc i padnie ^^.
Także pasuj tłoki na 0,04 lub 0,05 jeżeli to jest możliwe (luz między tłokiem a cylindrem to jest).
5) uszczelniacze wymienia się jak już nie trzymają i zaczyna lecieć olej z lag
6) wyżej masz napisane ^^

Teraz jeszcze jedna podpowiedź! Ważna!
Olej do mieszanki lej w proporcji 1:32 (150ml na 5L paliwa). Jeżeli będziesz za ubogą robił to motocykl może się zatrzeć, tłok nie będzie miał odpowiedniego smarowania przez co będzie się lekko przycierał i będzie niszczył gładź cylindra (nikasil), więc generalnie motocykl się szybciej zużyje. Nie słuchaj ludzi którzy ci mówią 1:40, 1:50 bo to jest bzdura. Nawet w serwisówce pisze ,że ma być mieszanka 1:32.

Lej olej tylko w pełni syntetyczny. Ja polecam Motul 800 2T bo jest to bardzo dobry olej i napewno Castrol R2 (czy tam power1 racing - to to samo) się z nim po prostu nie może równać.
Castrol jest dobry do pewnego momentu (chodzi tu o poziom na jakim jeździsz) - później już nie wyrabia i cylinder się szybciej zużywa (przetestowane na własnej skórze - krótko mówiąc po 10 zbiornikach zużyty cylinder 0,02), po zmianie na Motul 800 (po 10zbiornikach 0,005 - chyba widać różnicę). Obydwa oleje w takiej samej proporcji były mieszane i tłoki po tylu samo mth wymienione.

Pamiętaj także o smarowaniu tylnego zawieszenia regularnie (łożyska w kiwkach) tak aby zawieszenie zawsze pracowało jak należy - może uchronić cię to przed wieloma glebami.
Pozdro

Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » śr, 4 lis 2009, 02:34

Dziękuję bardzo za odpowiedź, jest ona na prawdę pouczająca.
Poruszając kwestię chciałbym dodać że w skrzyni w przekładniach jest Motul a olej do mieszanki rozrabiam w wartości 125ml na 5L benzyny (castrol), staram się jednak zawsze lać ciut więcej właśnie ze względu na dbałość o silnik. Szczerze mówiąc wychodzi mi mieszanka od 130-140ml na 5L benzyny.
Jeżeli jednak faktycznie większa ilość tej mieszanki nie zrobi żadnej różnicy to przychylę się do rady i mogę zadeklarować że od dziś będę lać 150ml.

Obrazując bardziej moją jazdę dodam, iż postanowiłem uczyć się od zakrętów, zatem aktualnie pozostaję przy strzelaniu ze sprzęgła - jak powiedziałem - właśnie wtedy zdarza mi się go lekko przypiłować, choć prędkości są bardzo małe.

Aha jeszcze jedno zapytanie - wczoraj kupiłem licznik mth i jeszcze nawet nie zdążyłem go założyć. Szef dużego warsztatu powiedział że te liczniki nie liczą całkowitego czasu pracy motocykla tylko czas przepracowany na wysokich obrotach, więc zostawiając motor na chodzie / rozgrzewając go - zegarek się nie ruszy.

Czy faktycznie liczniki mth są dobrym rozwiązaniem czy lepiej zawierzyć twierdzeniu 1bak = 1mth ?

wardzioch
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 266
Rejestracja: pt, 20 mar 2009, 16:42
Motocykl: ...?
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: wardzioch » śr, 4 lis 2009, 10:21

Jeździj na okrągło, żadnego blokowania kół, narzucania tyłu czy ścinania zakrętów - jeździj ładnie, płynnie, na okrągło, trzymając prędkość a zobaczysz, że zaczniesz jechać szybciej.

Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » śr, 4 lis 2009, 20:58

No to lipa :( Właśnie kupiłem tego TEAM10...

Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » pt, 6 lis 2009, 01:36

Chciałem się jeszcze zapytać jak wygląda kwestia docierania nowego tłoka ?
Gdzieś kiedyś wyczytałem żeby jeździć na nim 5MTH na spokojniejszych obrotach. Jak to się odzwierciedla u tych którzy tłoki 0mają na 12MTH ?? połowa życia tłoka to docieranie a połowa (która jest "chwilką") to faktyczna jazda ??

ecik
VIP
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: wt, 24 sty 2006, 10:28
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: ecik » pt, 6 lis 2009, 08:06

Ja jak pasowałem tłoki na 0,04 to docierałem około pół zbiornika i później petarda :-]

Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » sob, 7 lis 2009, 00:33

Zastanawiam się również nad kupnem klucza dynamometrycznego oraz suwmiarki elektronicznej - wychodzę z założenia że jeżeli już ktoś jeździ to powinien wszystko sam umieć zrobić.

1) Jaki klucz kupić ? Z jaka siłą odkręca się wszystko w silniku (jeżeli chodzi o wymianę tłoka i cylindra) i w jakim zakresie powinien być klucz, ponieważ serwisówki dokładnie od mojego modelu nie posiadam (2002) więc może ktoś z was bardziej doświadczony poda mi skalę jaką powinien mieć klucz.

2) Czy warto jest bawić się samemu w mierzenie średnicy tłoka/cylindra czy jednak może to być zbyt nie precyzyjne narzędzie w rękach początkującego ?

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Mateusz_MX » sob, 7 lis 2009, 09:34

Portal pisze:Zastanawiam się również nad kupnem klucza dynamometrycznego oraz suwmiarki elektronicznej - wychodzę z założenia że jeżeli już ktoś jeździ to powinien wszystko sam umieć zrobić.

1) Jaki klucz kupić ? Z jaka siłą odkręca się wszystko w silniku (jeżeli chodzi o wymianę tłoka i cylindra) i w jakim zakresie powinien być klucz, ponieważ serwisówki dokładnie od mojego modelu nie posiadam (2002) więc może ktoś z was bardziej doświadczony poda mi skalę jaką powinien mieć klucz.

2) Czy warto jest bawić się samemu w mierzenie średnicy tłoka/cylindra czy jednak może to być zbyt nie precyzyjne narzędzie w rękach początkującego ?

1) Klucz powinien mieć zakres od 5 do 100Nm. W moim Service Manualu do Yamahy są podane następujące wartości: cylinder - 30Nm, głowica 28Nm. Natomiast kosz sprzęgłowy dokręcamy z momentem 80Nm. Drobne śruby np. w zaworze wydechowym przykręcamy z momentem 5Nm. Tak więc myślę, że podany przeze mnie zakres będzie odpowiedni.

2) Trzeba mieć po prostu dobre przyrządy i Service Manual. Jednak cylindra dokładnie nie zmierzysz w domowym zaciszu.
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

Autor tematu
Portal
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 15
Rejestracja: sob, 17 paź 2009, 00:56
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Portal » ndz, 8 lis 2009, 07:55

Dziękuję za odpowiedź - kompletnie nie wiedziałem do jakiej siły dochodzą poszczególne podzespoły - dorzucam kolejne pytanie:
Ile centymetrów od ramy maksymalnie winien wisieć łańcuch. Chodzi mi tutaj o zużycie napędu, kupując moto gościu powiedział że napęd jest całkowicie nowy a ostatnio zauważyłem że tak w sumie sporo wisi.

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: Mateusz_MX » wt, 10 lis 2009, 14:54

Nie ma za co. Jeżeli chodzi o naciąg łańcucha, to powinien on wynosić w miejscu gdzie kończy się na górze ślizg (czarna guma na wahaczu) od 4 do 5cm. Możliwe, że wystarczy go naciągnąć.
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

WLD_Wlodi
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1040
Rejestracja: czw, 28 sie 2008, 19:48
Motocykl: Różnie to bywa.
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Kawasaki KX 125 2T - 2001r. - Proszę o pomoc

Post autor: WLD_Wlodi » wt, 10 lis 2009, 15:20

Portal pisze:Dziękuję za odpowiedź - kompletnie nie wiedziałem do jakiej siły dochodzą poszczególne podzespoły - dorzucam kolejne pytanie:
Ile centymetrów od ramy maksymalnie winien wisieć łańcuch. Chodzi mi tutaj o zużycie napędu, kupując moto gościu powiedział że napęd jest całkowicie nowy a ostatnio zauważyłem że tak w sumie sporo wisi.
Tylko nie zapominaj że łańcuch można na ogniwkach skrócić :wink: I wtedy łańcuch może być zużyty, ale skrócony i wisiec nie będzie. Najlepiej zużycie zestawu napędowego sprawdzac na podstawie zębatek.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”