Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
andy2208
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 386
Rejestracja: ndz, 28 cze 2009, 16:23
Motocykl: '05 YZ 250
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Zagwiździe
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: andy2208 » pn, 19 paź 2009, 20:38

Tak jak w temacie; czy jest możliwość wtórnego ztulejowania cylindra? Posiadam YZ 250, w której mam już ztulejowany cylinder i obecnie założony jest już największy, nadwymiarowy tłok wossnera D200. Gdyby moto było młodsze to bym nie skąpił i kupiłbym nowy cylinder na nicasilu, ale że jest to 90' rok to cena nowego cylka wyniosła by połowę wartości motora.
Więc jak, da się takie cosik wykombinować?
P.S. czy cena podawana przykładowo na allegro za ztulejowanie cylindra, jakieś 430zł, obejmuje zarówno koszt tulei jak i robicizny związanej z jej montażem?
Pozdro, Andy.

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: amator » pn, 19 paź 2009, 22:31

andy2208 pisze:Tak jak w temacie; czy jest możliwość wtórnego ztulejowania cylindra? Posiadam YZ 250, w której mam już ztulejowany cylinder i obecnie założony jest już największy, nadwymiarowy tłok wossnera D200. Gdyby moto było młodsze to bym nie skąpił i kupiłbym nowy cylinder na nicasilu, ale że jest to 90' rok to cena nowego cylka wyniosła by połowę wartości motora.
Więc jak, da się takie cosik wykombinować?
P.S. czy cena podawana przykładowo na allegro za ztulejowanie cylindra, jakieś 430zł, obejmuje zarówno koszt tulei jak i robicizny związanej z jej montażem?
Pozdro, Andy.
Oczywiście można 2 razy tulejować ten sam cylinder. W cenie powinno byc zawarte wszystko tj: demontaż starej , wytoczenie nowej , dopasowane kanałów, montaż , honowane :drinkers:

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: Mateusz_MX » wt, 20 paź 2009, 18:07

amator pisze:
andy2208 pisze:Tak jak w temacie; czy jest możliwość wtórnego ztulejowania cylindra? Posiadam YZ 250, w której mam już ztulejowany cylinder i obecnie założony jest już największy, nadwymiarowy tłok wossnera D200. Gdyby moto było młodsze to bym nie skąpił i kupiłbym nowy cylinder na nicasilu, ale że jest to 90' rok to cena nowego cylka wyniosła by połowę wartości motora.
Więc jak, da się takie cosik wykombinować?
P.S. czy cena podawana przykładowo na allegro za ztulejowanie cylindra, jakieś 430zł, obejmuje zarówno koszt tulei jak i robicizny związanej z jej montażem?
Pozdro, Andy.
Oczywiście można 2 razy tulejować ten sam cylinder. W cenie powinno byc zawarte wszystko tj: demontaż starej , wytoczenie nowej , dopasowane kanałów, montaż , honowane :drinkers:

Pytanie z ciekawości. Czy można tulejować cylinder wiele razy? Wg. mnie tę operację można wykonywać setki razy.
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

Autor tematu
andy2208
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 386
Rejestracja: ndz, 28 cze 2009, 16:23
Motocykl: '05 YZ 250
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: Zagwiździe
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: andy2208 » wt, 20 paź 2009, 18:24

A ja mam właśnie wątpliwości, czy następna tuleja będzie ciasno siedziała w otworze po poprzedniej... Przecież nie zostawią pozostałości poprzedniej tulei o grubości kilku setek milimetra, tylko muszą wyciągnąć całą, a na jej miejsce myślę, że pasowała by tylko szersza (zewnętrznie szersza). Czy źle myślę?

Mateusz_MX
Stewart? Zmienia mi opony!
Stewart? Zmienia mi opony!
Posty: 1168
Rejestracja: sob, 17 maja 2008, 13:25
Motocykl: EXC 400 '12
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Olsztyn / Toronto
Podziękował: 0
Podziękowania: 1 raz
Kontakt:
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: Mateusz_MX » wt, 20 paź 2009, 18:53

andy2208 pisze:A ja mam właśnie wątpliwości, czy następna tuleja będzie ciasno siedziała w otworze po poprzedniej... Przecież nie zostawią pozostałości poprzedniej tulei o grubości kilku setek milimetra, tylko muszą wyciągnąć całą, a na jej miejsce myślę, że pasowała by tylko szersza (zewnętrznie szersza). Czy źle myślę?

Wykonują to bardzo precyzyjne maszyny (frezowanie) i tuleja jest wprasowywana w cylinder. Nie mnij więc obaw.
"Jutro będę duży, dzisiaj jestem mały"

michal_h
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 53
Rejestracja: czw, 30 kwie 2009, 13:44
Motocykl: czarno-pomarańczowe bydle
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: pod Warszawą
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: michal_h » śr, 21 paź 2009, 00:26

Wstawiać tuleje nieskończoną ilość razy? Raczej nie. Bo po każdym razie trzeba zebrać ciut materiału z cylindra.

ja23
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 204
Rejestracja: ndz, 4 paź 2009, 14:20
Motocykl: Honda XR 600
Styl jazdy: Enduro
Lokalizacja: 3-miasto
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: ja23 » śr, 21 paź 2009, 08:34

witam wtrące się temat TULEI. pytałem sie mechanika jak to właśnie jest z tą tuleją bo tez mam największy tłok i ostatni szlif. fakt faktem można wymieniać kilkukrotnie tuleje i tak jak napisał kolega za karzdym razem trzeba zebrać ciutkę cylindra aby wpasować nową większą tuleje.ALE z tego co się orjętuje to taki zabieg robi się na ciepło tzn podgrzewa się cylinder do ponad 300 stopni tak żeby cylinder się rozszerzył i dopiero wciska się tulei, po wystudzeniu się cylinder wraca na swoje miejsce i tak tulei siedzi sprasowana.DODAM że bardzo ważne jest idealne spasowanie tulei ponieważ tulei odprowadza ciepło do cylindra,jeżeli jest źle spasowana występuje większa możliwość zatarcia się tłoka poprzez złe odprowadzenie ciepła do cylindra.Dlatego jest tak mało firm które się tym zajmują bo jest to kosztowne i wymaga precyzji!!!! tak to wygląda.

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: Big » śr, 21 paź 2009, 10:49

Rekrut napisał:
Dlatego jest tak mało firm które się tym zajmują bo jest to kosztowne i wymaga precyzji!!!!
---
:D Nie jest to zadna filozofia zatulejować cylindr w popularnej standardowej "technologii"
Jak to sie odbywa w warsztatach. Prędzej kazdy ma to w dupie bo i tak sie nie wyrabia z codzienną robotą.
Tak czy siak ,w wyczynowym cylindrze NICASILOWYM , nawet przy profesfesjonalnym wykonaniu jest to rzezba ZAWSZE.
Powoduja to dwa + jeden względy . 1- bardzo cienka ścianka cylindra juz przed roztoczeniem pod tuleję. Niewiele tego pozostaje po wytoczeniu. Co bardzo obniżą sztywnośc cylindra .2-niejednakowa rozszerzalność cieplna aluminium i stali + duzo gorsze odprowadzenie ciepła.
+1 -dotyczy kanałów w 2T. Które są fazami rozrządu w cwajktakcie. I zawsze są lekko "inne" . A w popularnych wykonaniach wołaja o pomstę do nieba :rolleyes:
--
big
Ostatnio zmieniony śr, 21 paź 2009, 19:10 przez Big, łącznie zmieniany 1 raz.

lukasz_eu
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 135
Rejestracja: pt, 13 mar 2009, 23:35
Motocykl: KX 250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Białystok
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: lukasz_eu » śr, 21 paź 2009, 13:12

Big masz rację ale zwykle tulejowanie robi się z oszczędności a jak wiedzą wszyscy nie ma mercedesów w cenach maluchów (oczywiście nowych :finga: )

Big
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 362
Rejestracja: pn, 16 kwie 2007, 12:19
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: w lesie
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: Big » śr, 21 paź 2009, 19:52

lukasz_eu pisze:Big masz rację ale zwykle tulejowanie robi się z oszczędności a jak wiedzą wszyscy nie ma mercedesów w cenach maluchów (oczywiście nowych :finga: )
Tak, tak oczywiście wiadomo. Ale to lipa jest . Sytuacje ratuje fakt że przewaznie każda fura przd tulejowajem to ostatnia padaka jesli chodzi o moc. Tak to zazwyczaj jest wydarte do " białej kości" :lol: , znaczy sie alu :)
Wtedy nawet wsadzenie tulei czyni cuda. Choć do sportu sie to nie nadaje.
Jak kogos nie stać na nowy cylinder ,albo na porządna regenerację -od 800pln za nicasil. To ja bym bym zrobił mniej porządna . Tzn osobiście , bez posredników zrobił czeski nicasil. Nie jest zły tylko ciut mniej trwały od innych. Ale w 400-500pln mozna sie wyrobić.
Dodatkowy + , to mniejsze zuzywanie sie tłoka na nicasilu. I jeżeli planuje się uzytkowanie moto a nie sprzedaż , to w końcowym rozrachunku explatacja może byc tańsza. Przemyslcie to sobie koledzy.
I fura się tak nie grzeje :D

Co do tematu.
Ponowne zatulejowanie jest mozliwe . Ale tu juz trzeba finezji przy wataczniu z cylindra zuzytej tulei, żeby były jak najmiejsze straty na i tak już cieniutkich ściankach cylindra. Które trzeba przygotowac pod nową tuleję. Bo inaczej to nie będzie w co tej tulei wciskać.

Ja nie bawie się w żadne tuleje . Bo prawidłowe ( profi )osadzenie tulei , zwłaszcza w wyczynie ma swoje rygory technologiczne. Wysokie. Gdzies je mam tylko muszę odnależć , wtedy zapodam na forum.
Ogólnie chodzi o wymaganą jakość styku tulei z cylkiem. Polerki itp.
To co sie robi w warsztatach to zykłe rura wcisnieta do cylindra.
--
big

spinaczev
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 39
Rejestracja: ndz, 30 lis 2008, 22:54
Motocykl: GG Honda
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Wtórne ztulejowanie cylindra ???

Post autor: spinaczev » śr, 21 paź 2009, 21:59

kilka zdań o tulejach cylindrowych
http://www.mahle.com/C12570B3006C0D49/C ... Q372MARSPL

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”