Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
ED_
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 3
Rejestracja: wt, 26 maja 2009, 11:50
Motocykl: Yamaha YZ 250 2T 1999
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Sulęcin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: ED_ » wt, 26 maja 2009, 22:30

Witam wszystkich.

Problem dotyczy mojej Yamahy YZ z 1999 roku i polega na tym, że startej (kopajka) potwornie odbija przy próbie uruchomienia silnika. Problem pojawił się nagle praktycznie w trakcie jazdy. Tego dnia kiedy to się stało wyruszaliśmy z kumplem na moto wszystko było ok zapaliła za 1 razem jak zwykle (co prawda już wcześniej zdarzało się sporadycznie, że starter odbijał przy próbie uruchomienia silnika co uśpiło moją uwagę) jednak trochę pojeździliśmy i po małym odpoczynku chcieliśmy ruszyć dalej. I kupa 1 strzał i odbicie, 2 odbicie, 3 - 4 odbicie no i kopajka złamana runęła na glebę :( Mówię sobie luzik kilka stówek na nową kopajkę i rozłożenie silnika od strony startera w celu oględzin. Jeszcze w tym momencie nie pomyślałem o zbyt wczesnym zapłonie, ponieważ 2 tygodnie wcześniej silnik leżał jeszcze rozkręcony i była dorabiana podkładka właśnie na wałku startera oraz wymieniany simmering i takie tam nie związane z tym problemem akcje. Więc podejrzenie nie było bezpodstawne. Po oględzinach okazało się, iż mechanicznie wszystko jest tam w porządku i wina musi leżeć gdzie indziej. ponieważ żeby nastąpiło owe odbicie startera wał korbowy musi się zacząć kręcić w przeciwnym kierunku. Gdyby wał obracał się w odpowiednim kierunku nie nastąpiło by odbicie startera tylko słychać by było ślizgające się po sobie koła zębate z zapadkami (na rys koło 1 i 3)

i w całości:
Skoro to nie sprawa związana z błędnie działającym mechanizmem startera to powróciłem do pomysłu, iż jest to zbyt wczesny zapłon.
Założenie: Zapłon następuje zanim tłok osiągnie górny martwy punkt (oczywiście biorąc pod uwagę wyprzedzenie zapłonu dla tego motocykla to 0,18 mm przed GMP – górnym martwym punktem) i mamy konkretne odbicie startera, ponieważ wał korbowy zaczyna się obracać do tyłu. Próba ustawienia zapłonu „na oko” zakończyła się niepowodzeniem czy zapłon był przyspieszany czy opóźniany w całym dostępnym zakresie – cały czas efektem było odbicie startera.
Konkluzja skoro cały czas następuje odbicie startera pomimo prób regulacji to ścięło klin (na rys kola_zapdkowe.jpg nr 1 i 2 oraz w calosci walek.jpg) na wale korbowym i magneto (na rys magneto.jpg nr 2) obróciło się względem niego. No to ściągacz w dłoń luknięcie na klin a tam wszystko w porządku klin cały magneto na miejscu.

No to pięknie mówię sobie siłą rzeczy podejrzenie padło na uszkodzoną elektronikę (moduł zapłonowy CDI - kupa siana) ale dla pewności zakupiłem czujnik zegarowy (z dokładnością do 0,01mm) w celu precyzyjnego ustawienia wyprzedzenia zapłonu czyli 0,18 mm przed GMP. Przy ustawianiu zapłonu wyszło, że stare nabite cechy pokrywają się z nowymi ustawieniami czyli zapłon cały czas był poprawnie ustawiony.
Załamka to jednak uszkodzony CDI myślę, ale jeszcze dla pewności woltomierz w dłoń i pomiar wszystkich możliwych elementów elektronicznych. (rys ohmy1.jpg i ohmy2.jpg)
I ze zdziwieniem, ale zadowoleniem i zmieszaniem pomyślałem, iż elektronika jest ok ale w takim przypadku co jest k.... nie tak!
Mechanika – ok, elektronika – ok, wyprzedzenie zapłonu – ok, sprężanie – ok, membrany w króćcu – ok, świeca – ok, przewody styki; wyczyszczone zaizolowane – ok, na zapych pali ładnie i chodzi prawie jak trzeba, i brakło mi pomysłów :(
Dzisiaj siedząc i myśląc nad moim problemem uknułem taką historię.
Gdy robiłem remont, o którym wspominałem wcześniej rozpoławiałem silnik w celu wymiany koła 4 biegu i przy tym zdejmowałem cylinder, pod którym znajdowały się dwie uszczelki. Jedna ładna jak nowa i druga gruba, papierowa. Jako, że oryginalna uszczelka była w d. bobrym stanie papierową wywaliłem „bo kto to widział uszczelkę kłaść na uszczelkę”.
Tutaj powoli zmierzam do sedna sprawy i w skrócie wygląda to tak: na skutek wyciągnięcia uszczelki nieznacznie wzrosło ciśnienie sprężania na dodatek założona jest „tuningowa” głowica VHM, która również odrobinę zwiększa sprężanie dodatkowo przy pierwszej jeździe, na której było wszystko ok a po której już nie chciał palić była wlana nowa benzyna z wątpliwej jakości stacji paliw o zaniżonej wartości oktanowej. Podwyższona kompresja w stosunku do ostatnich warunków oraz benzyna o zbyt niskiej wartości oktanowej wywołuje spalanie stukowe tj. paliwo w cylindrze zapala się zanim na świecy przeskoczy iskra (coś jak w dieslu w uproszczeniu: ropa zapala się od samego ciśnienia panującego w cylindrze) czego efektem jest zbyt wczesny zapłon i odbicie startera. Czyli rozwiązanie mojego problemu to teoretycznie zmiana stacji paliw i zalanie na próbę etyliny 98, która jest odporniejsza na samozapłon.
Jeszcze tego nie sprawdziłem bo przeszkodziła mi burza, ale jak tylko będą warunki to sprawdzę.
A co Wy szanowne gremium myślicie o tej sytuacji i moim pomyśle o „paliwie do dupy”

ps. rysunki z pomiarami oporniości nie weszły chyba z powodu ograniczenia ilości rysunków możliwych do zamieszczenia dla zainteresowanych na e-mail
Załączniki
kola_zapdkowe.jpg
koła zapadkowe
kola_zapdkowe.jpg (32.84 KiB) Przejrzano 9863 razy
kola_zapdkowe.jpg
koła zapadkowe
kola_zapdkowe.jpg (32.84 KiB) Przejrzano 9863 razy
walek.jpg
wałek
walek.jpg (24.43 KiB) Przejrzano 9863 razy
walek.jpg
wałek
walek.jpg (24.43 KiB) Przejrzano 9863 razy
magneto.jpg
magneto
magneto.jpg (40.53 KiB) Przejrzano 9910 razy
magneto.jpg
magneto
magneto.jpg (40.53 KiB) Przejrzano 9910 razy

tonku
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 167
Rejestracja: czw, 3 lip 2008, 15:06
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: tonku » czw, 28 maja 2009, 15:02

jak jest zimny,to też odbija?

Autor tematu
ED_
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 3
Rejestracja: wt, 26 maja 2009, 11:50
Motocykl: Yamaha YZ 250 2T 1999
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Sulęcin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: ED_ » czw, 28 maja 2009, 18:47

czy był zimny czy gorący odbijał tak samo, ale musze powiedzieć, że wczoraj byłem przetestować pomysł z paliwem. Zalałem go do pełna, paliwko: 98 verva z orlenu czyli jakość jakaś tam jest no i wiadomo piewszy strzał odbicie, drugi strzał odbicie nie mogło być inaczej bo przecież poprzednie paliwo w gaźniku jeszcze było. No to na góreczke moto i na zapych zapaliło odrazu więc pojechałem go rozgrzać. Po rozgrzaniu udaje się go uruchomić starterem (co wcześniej wogóle nie było możliwe) ale czasami jeszcze odbija. Wygląda na to, że moja teoria o paliwem była trafna tylko szkoda, że tak późno na to wpadłem. W sobote wypróbuje czy na zimnym też zapali za pomocą startera jeżeli tak tzn, że sprawa się wyjaśniła chociaż wcześniej nie spotkałem się z takim przypadkiem żeby paliwo przysporzyło tak wiele problemów.

tonku
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 167
Rejestracja: czw, 3 lip 2008, 15:06
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: tonku » pt, 29 maja 2009, 15:08

dziwna sprawa.mówiąc szczerze,to nie stawiałem na paliwo.w 2sówach raz się spodkałem ze spalaniem stukowym(był to komar zalany benzyną ekstrakcyjną).wydaje mi się że jeżeli było by to stukowe,to silnik stracił by na mocy.wiem,że pisałeś o głowicy zwiększającej kompresje,ale dlaczego problem nie wystąpił odrazu po remoncie,tylko pózniej podczas któregoś wypadu :?:
ja bym stawiał jednak na układ zapłonowy.odrazu mówie,że to tylko moja teoria :wink:

sintramax
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pn, 22 cze 2009, 20:48
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: sintramax » pn, 22 cze 2009, 23:00

halo rekrut u mnie tydzien temu urwala sie zebatka z zapadka na twoim zdjeciu nr.1
gdzie moge to dostac,w serwisie jamahy chca mi sprzedac caly walek za 1100 zl
dzieki

Autor tematu
ED_
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 3
Rejestracja: wt, 26 maja 2009, 11:50
Motocykl: Yamaha YZ 250 2T 1999
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Sulęcin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: ED_ » czw, 25 cze 2009, 10:54

yo, wejdź na strone http://www.babbittsonline.com/pages/par ... amaha.aspx w celu odnaleznienia części które potrzebujesz. Wybirz rocznik motocykla, model, itd. następnie odnajdź w dziale "starter" części, które potrzebujesz. Spisz ich numery (numer części znajduje się po słowie "Sku:") Jak już będziesz miał numery części to wysmaruj e-mail do tego typa: yamaha@motolagow.pl jak szukałem części do mojej yamy to on był w stanie załatwić najtaniej. Oczywiście były to oryginalne części yamahy w firmowych woreczkach itd. Popatrzałem jakby to wyglądało do mojej maszyny i okazuje się że odobno nie można kupić samych trybów, ponieważ nie wyszczególniono ich numerów seryjnych więc wygląda na to, że sprzedawane są tylko w kompletach osadzone na wałku i zjadują się to jako komplet wraz ze sprężyną, podkładkami, itd. pod pozycją nr 1.

sintramax
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 2
Rejestracja: pn, 22 cze 2009, 20:48
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Yamaha YZ 250 1999 starter (kopajka, kopka, kopniak) odbija

Post autor: sintramax » ndz, 28 cze 2009, 20:16

Rekrut dzieki za odpis i adres,udalo mi sie dostac,tu w austri uzywany walek startera
od dwusuwa sa,wszystkie identyczne,pozdrowienia

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”