Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Pytaj o to jak dbać i serwisować swój motocykl!
Autor tematu
lukikme
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 43
Rejestracja: pt, 30 gru 2005, 20:31
Motocykl: Rm 125 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: lukikme » czw, 12 mar 2009, 21:18

Choć na temat samych tłoków, w tym także Vertex`ów, zostało powiedziane już wiele, to nikt do końca nie wyjaśnił różnicy pomiędzy Replicą, a wersją Pro (wybaczcie, jeżeli coś przeoczyłem, ale naprawdę przeleciałem całe forum).

Na chwilę obecną mam do założenia selekcję B. Poprzednio latałem na fabrycznym tłoku (do Suzuki tłoki robi Vertex) i ani nadmiernie nie zużył gładzi, ani nie narzekałem na osiągi. Z tego też powodu docelowo zamówiłem Vertex`a Replica`ę (coś ok. 350zł), jednak dzisiaj się okazało, że idzie do mnie wersja Pro (coś pod 450zł).

Z tego co mi wiadomo Vertex`y Pro to tłoki kute powlekane teflonem i jednocześnie zwiększające kompresję. Zastanawiam się czy nie zużyje się on (i gładzi cylindra) szybciej niż zwykły Vertex Replica. :roll:

Czy jest ktoś w stanie wskazać mi rzeczywiste różnice i określić czy nie przyspieszy on zużycia swojego i nikasilu? Zależy mi przede wszystkim na trwałości cylindra.


Btw.
Przy okazji polecam serwis i sklep moto GP w Lublinie przy ul. W. Witosa 3 (http://www.moto-gp.pl).
Najpierw chłopaki, mimo sporego nawału pracy, od ręki zmierzyli mi cylinder (grosza za to nie wzięli), a następnie pomogli dobrać tłoczek i złożyli zamówienie. O całej reszcie informują telefonicznie i wszystko konsultują. W moim przypadku człowiek ze sklepu nie mógł się do mnie dodzwonić (akurat na kolokwium walczyłem), więc żeby nie opóźniać sprawy zamówił jedyną dostępną wersję vertex`a - kurtą, Pro i dał możliwość bezproblemowego odstąpienia od tej opcji. Nie chcę robić problemu, ale o co jak o co, o cylinder dbam w 150% i stąd moje wątpliwości.

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: amator » czw, 12 mar 2009, 23:11

zapoznaj sie z tym postem jest zbiezny z twoimi pytaniami..viewtopic.php?f=3&t=10073 .
Obejrzyj też swoj tłok i porownaj ze zdjeciami a mysle że zobaczysz że twój to inny, bo fabrycznie suzuki montuje tloki prox. jeśli chodzi o twoje obawy to sa niepotrzebne bo tłok żyje do 30 godzin i nawet gdyby miał powlokę ze srebra to trzeba go wymienic po tym czasie
pozdr :drinkers: awiam

Awatar użytkownika
marcin4
Mistrz prostej
Mistrz prostej
Posty: 135
Rejestracja: ndz, 16 gru 2007, 09:08
Motocykl: KTM SXF 350
Styl jazdy: Motocross
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: marcin4 » pt, 13 mar 2009, 07:05

Witam. Tłok Vertex zwiększający kompresję, nie zużyje się szybciej. Tylko ważny szczegół przy takich tłokach ( zwiększających kompresję ) zobacz w jakiej kondycji masz korbę. Ponieważ korby, które mają trochę przejechane przy takich tłokach mogą siąść. Przynajmniej ja przy 4t wymieniam do takiego tłoka też korbę. Pozdro.

Autor tematu
lukikme
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 43
Rejestracja: pt, 30 gru 2005, 20:31
Motocykl: Rm 125 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: lukikme » pt, 13 mar 2009, 08:28

Temat dosyć wyczerpujący, ale nadal nie rozwiązuje mojej wątpliwości.

Chodzi mi głównie o żywotność nikasilu przy pracy tłoka Vertex Replica, a Vertex Pro. Skoro wersja Pro zwiększa kompresję to czy nie przyspieszy zużycia gładzi na cylindrze?
Spotkałem się już gdzieś z opinią, że kuty tłok sam zużywa się mniej, właśnie kosztem nikasilu. :roll:

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: amator » pt, 13 mar 2009, 10:34

lukikme pisze:Temat dosyć wyczerpujący, ale nadal nie rozwiązuje mojej wątpliwości.

Chodzi mi głównie o żywotność nikasilu przy pracy tłoka Vertex Replica, a Vertex Pro. Skoro wersja Pro zwiększa kompresję to czy nie przyspieszy zużycia gładzi na cylindrze?
Spotkałem się już gdzieś z opinią, że kuty tłok sam zużywa się mniej, właśnie kosztem nikasilu. :roll:
:?: :?: Gdyby poczerniona powłoka tłoka miała wpływać na zużycie nikasilu to vertex już by dawno zaprzestał tego robić :!: , ja myśle że ty naczytałeś sie opinii na forum lub podobnych tekstów i dlatego teraz jestes w kropce. :lol: Ty pisałeś że chcialeś tłok kuty no to dlatego ci wysłali pro, bo replica i race nie są tłokami kutymi tylko odlewanymi co nie znaczy ze gorszymi :idea: . jeśli chodzi o pro to sa tłoki b.dobrej jakości przeznaczone dla jak sama nazwa mowi profi , czyli jazdaków z krwi i kości :shock: . to podniesienie kompresji pod nazwą pro HC (high compression) ,owszem wystepuje ale tylko w 4-suwach, więc u ciebie to nie przejdzie. podsyłam ci link do fabrycznego katalogu vertexa, :arrow: http://www.vertexpistons.com/index.cfm? ... ts.catalog zapoznaj sie ,znajdź swoje moto, zauważysz wtedy że do niektórych marek i typów motocyki wystepuje tylko wersja replica albo race a pro nawet nie jest dedykowany. :arrow: Czy tłok kuty zyżywa sie mniej jak standartowy :?: akurat to nie ma najmniejszego znaczenia, jego wytrzywałośc moze być wieksza(pęknięcie płaszcza tloka) przy luźnym tłoku w cylindrze , reakcja na nagły przyrost temperatury(zacieranie, brak plynu chłodzącego ) , to tak ,ale ze zużywa sie mniej?. :arrow: przeważnie na jednej selekcji tłoka możesz zużyć do 3 tloków i potem selekcję wyższą . :arrow: Na żywotnośc nikasilu jak i samego tłoka bardzo duży wpływ ma np. czystośc filtra powietrza,olej do mieszanki , stosunek B:O. :arrow: Nie słuchaj tych podpowiadaczy :axe: nie mających zielonego pojęcia :mrgreen: .pozdrawiam :drinkers:

metalbeast
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 267
Rejestracja: ndz, 8 lut 2009, 00:07
Motocykl: Kawsaki KX 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Głogów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: metalbeast » pt, 13 mar 2009, 13:47

nowy tłok który dostałem, to prawdopodobnie replica, ale też jest poczerniany. A na forum spotkałem się z opinią że tylko race i pro są poczerniane. Tłok nie jest przy tym odkuwany. Choć dla mnie to tak jak napisałeś, bez różnicy. Tłoka nie kupuje się na wieki, ale ważne by odpowiednio dobrać, przy czym nie ma co przepłacać za jakies hiper wersje. Takie jest moje zdanie.
BANDIT

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: amator » pt, 13 mar 2009, 23:25

metalbeast pisze:nowy tłok który dostałem, to prawdopodobnie replica, ale też jest poczerniany. A na forum spotkałem się z opinią że tylko race i pro są poczerniane. Tłok nie jest przy tym odkuwany. Choć dla mnie to tak jak napisałeś, bez różnicy. Tłoka nie kupuje się na wieki, ale ważne by odpowiednio dobrać, przy czym nie ma co przepłacać za jakies hiper wersje. Takie jest moje zdanie.
I masz racje :idea: . To już kolejny raz mamy podobne zdanie w sprawach technicznych :!: . A wracając do tloków vertexa to właśnie z tych powodów jak różnorodnośc modeli dla jednego rozmiaru nie przepadam za tymi tłokami (chociaż są dobre). W poprzednim temacie który ciągnąłes ( na co trzeba uwazac ......), ktoś podesłał zdjęcie tloka vertexa w kawie. ten tłok jest nie czerniony-replica, twój znow malowany , sam widzisz co model to inny :rolleyes: . Dlatego ja uważam że lepiej wymienić 4 tłoki prox (a 300zł ) co 20-25 godzin za 1200zł niż męczyć 3 vertexy (a350zł) za 1050zł. różnica w kasie niewielka a częstotliwość wymiany o jeden większa . pozdrawiam. :drinkers:
Ostatnio zmieniony sob, 14 mar 2009, 00:08 przez amator, łącznie zmieniany 1 raz.

Autor tematu
lukikme
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 43
Rejestracja: pt, 30 gru 2005, 20:31
Motocykl: Rm 125 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: lukikme » sob, 14 mar 2009, 00:08

Nigdzie nie napisałem, że zamawiałem tłok kuty. Docelowo miał przyjść Vertex Replica (odlewany), jednak człowiek ze sklepu, nie chcąc tracić mojego czasu, trzeźwo zamówił jedyny dostępny tłok w najbliższym czasie - Vertex Pro (kuty). Tak samo nigdzie nie wspomniałem o "poczernionej powłoce" Vertex`a Pro. To nie jest złośliwe, ale pamiętaj - warto czytać ze zrozumieniem, bo potem mijamy się intencjami... :Wink:

Nie tym jednak miałem napisać...
Zdążyłem już usłyszeć kilka skrajnych, ale jednocześnie sensownych opinii na temat pracy obu tych tłoków. Z jednej strony, wytrzymalszy tłok (kuty) może bardziej zużywać gładź nikasilową niż tłok zwykły (odlewany), a z drugiej tłok odlewany szybciej nabierze owalnego kształtu, który również źle wpłynie na żywotność nikasilu.

Chcąc to uprościć... Pewne jest, że technika wykonania i materiał, z którego tłok jest zrobiony (obok czynnościach serwisowych - filtr powietrza, oleje oraz czynności eksploatacyjnych - dotarcie, rozgrzanie silnika przed jazdą) ma istotny wpływ na żywotność gładzi cylindra. Teraz pytanie czy różnica zużycia nikasilu pomiędzy tłokiem kutym, a odlewanym jest na tyle zauważalna żeby zawracać sobie tym głowę. :roll:

Btw.
Amator, nie zrozum mnie źle, ale swoimi odpowiedziami mijasz się trochę z moim pytaniem. :roll:

metalbeast
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 267
Rejestracja: ndz, 8 lut 2009, 00:07
Motocykl: Kawsaki KX 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Głogów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: metalbeast » sob, 14 mar 2009, 00:55

lukikme pisze:Nigdzie nie napisałem, że zamawiałem tłok kuty. Docelowo miał przyjść Vertex Replica (odlewany), jednak człowiek ze sklepu, nie chcąc tracić mojego czasu, trzeźwo zamówił jedyny dostępny tłok w najbliższym czasie - Vertex Pro (kuty). Tak samo nigdzie nie wspomniałem o "poczernionej powłoce" Vertex`a Pro. To nie jest złośliwe, ale pamiętaj - warto czytać ze zrozumieniem, bo potem mijamy się intencjami... :Wink:
no właśnie. Warto czytać ze zrozumieniem, także jak widzisz po cytacie amator odnosił się do mojego postu, a nie do twojego :]
BANDIT

Autor tematu
lukikme
Gdzie jest sprzęgło?
Gdzie jest sprzęgło?
Posty: 43
Rejestracja: pt, 30 gru 2005, 20:31
Motocykl: Rm 125 K7
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Kontakt:
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: lukikme » sob, 14 mar 2009, 09:52

Metalbleast, Amator w poście (z 13 marca, godz 10:34) wyraźnie odniósł się do cytatu z mojej wypowiedzi. :wink:

amator
Mechanik motocyklowy
Mechanik motocyklowy
Posty: 1173
Rejestracja: śr, 11 kwie 2007, 19:00
Motocykl: YZF250, KXF250
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Podziękował: 3 razy
Podziękowania: 3 razy
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: amator » sob, 14 mar 2009, 11:47

lukikme pisze:Nigdzie nie napisałem, że zamawiałem tłok kuty. Docelowo miał przyjść Vertex Replica (odlewany), jednak człowiek ze sklepu, nie chcąc tracić mojego czasu, trzeźwo zamówił jedyny dostępny tłok w najbliższym czasie - Vertex Pro (kuty). Tak samo nigdzie nie wspomniałem o "poczernionej powłoce" Vertex`a Pro. To nie jest złośliwe, ale pamiętaj - warto czytać ze zrozumieniem, bo potem mijamy się intencjami... :Wink: :roll:
.
Wybacz lukikme ale nie chcę na tym fotum dywagowac na temat poczernionych tłoków vertexa.Ja udzieliłem ci tylko kilku myśle że cennych wskazówek odnośnie twojego tematu .A ze nie napisałeś bezpośrdnio że na zamawiałeś kutego pro to prawda ale tak jak strofujesz mnie żebym czytał ze zrozumieniem to jak inaczej odczytać twój cytat?
lukikme pisze:Na chwilę obecną mam do założenia selekcję B. Poprzednio latałem na fabrycznym tłoku (do Suzuki tłoki robi Vertex) i ani nadmiernie nie zużył gładzi, ani nie narzekałem na osiągi. Z tego też powodu docelowo zamówiłem Vertex`a Replica`ę (coś ok. 350zł), jednak dzisiaj się okazało, że idzie do mnie wersja Pro (coś pod 450zł).
Z tego co mi wiadomo Vertex`y Pro to tłoki kute powlekane teflonem i jednocześnie zwiększające kompresję. :roll: .
w przytoczonym twoim cytacie piszesz ze wiadomo ci że tłoki pro to kute, w sklepie zamówileś replice a że nie ma to zaproponowali ci pro, więc chyba świadomie potwierdzileś to zamówienie i tym samym zamawiasz "vertex pro kuty poczerniany".
jeszcze raz wróce do zwiększenia kompresji: Tłoki zwiększające kompresję nie są stosowane do dwusówów.
lukikme pisze: Tak samo nigdzie nie wspomniałem o "poczernionej powłoce" Vertex`a Pro. To nie jest złośliwe, ale pamiętaj - warto czytać ze zrozumieniem, bo potem mijamy się intencjami... :Wink: :roll:
.
No mozesz to brać za złośliwośc ale poniżej twój cytat
lukikme pisze: Z tego co mi wiadomo Vertex`y Pro to tłoki kute powlekane teflonem i jednocześnie zwiększające kompresję. :roll:
ja to pisałem powlekane teflonem? czy ty ?a czy powlekane teflonem to nie poczerniane ?

Mysle że w tym miejscu zakończmy kto kiedy i co komu bo nie taki jest temat postu
lukikme pisze:
Nie tym jednak miałem napisać...
Zdążyłem już usłyszeć kilka skrajnych, ale jednocześnie sensownych opinii na temat pracy obu tych tłoków. Z jednej strony, wytrzymalszy tłok (kuty) może bardziej zużywać gładź nikasilową niż tłok zwykły (odlewany), a z drugiej tłok odlewany szybciej nabierze owalnego kształtu, który również źle wpłynie na żywotność nikasilu.

Chcąc to uprościć... Pewne jest, że technika wykonania i materiał, z którego tłok jest zrobiony (obok czynnościach serwisowych - filtr powietrza, oleje oraz czynności eksploatacyjnych - dotarcie, rozgrzanie silnika przed jazdą) ma istotny wpływ na żywotność gładzi cylindra. Teraz pytanie czy różnica zużycia nikasilu pomiędzy tłokiem kutym, a odlewanym jest na tyle zauważalna żeby zawracać sobie tym głowę. :roll:
Nie, nie warto sobie tym zawracac głowy , różnica między kutym a odlewanym jest nie zauważalna w jego pracy i zużywaniu się i zużywaniu nikasilu . poza tym nie nabierze zadnego owalnego kształtu bo nie zdąży . czas pracy tłoka to 30 godzin i po tym okresie powinien być wymieniony i nie wpłynie to na żywotność nikasilu poniewaź powłoka nikasilowa (Ni-nikiel Si-krzem) jest bardzo twarda i o wiele odporniejsza na ścieranie niż tradycyjny żeliwny cylinder.
Nie wiem czy udało sie mi wyjaśnic te różnice ale prościej to już nie potrafie .
pozdrawiam i życzę wielu sukcesów i osiągów . :drinkers:

metalbeast
Amator leśnych szlaków
Amator leśnych szlaków
Posty: 267
Rejestracja: ndz, 8 lut 2009, 00:07
Motocykl: Kawsaki KX 125
Styl jazdy: Motocross
Lokalizacja: Głogów
Podziękował: 0
Podziękowania: 0
Status : Offline

Re: Tłok Vertex`a - Replica, a Pro

Post autor: metalbeast » sob, 14 mar 2009, 12:04

lukikme pisze:Metalbleast, Amator w poście (z 13 marca, godz 10:34) wyraźnie odniósł się do cytatu z mojej wypowiedzi. :wink:
ok, wracam honor.
BANDIT

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”